سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

استقبال گروه ۷ از احیای روابط ایران و عربستان

وزرای خارجه گروه ۷ از احیای روابط ایران و عربستان سعودی استقبال کردند.

دیپلمات‌های ارشد گروه هفت روز سه‌شنبه از  بهبود روابط بین تهران و ریاض استقبال کردند.

به گزارش اسپوتنیک، وزرای خارجه گروه ۷ در بیانیه‌ای مشترک که پس از نشست خود در کارویزاوا ژاپن منتشر کردند، اعلام کردند: ما از ابتکارات برای بهبود روابط دو جانبه میان کشور‌ها و کاهش تنش‌ها در منطقه از جمله توافق اخیر ایران و عربستان سعودی برای بازگرداندن روابط استقبال می‌کنیم.

بنابر این گزارش، در ماه مارس، ایران و عربستان سعودی با میانجیگری چین توافق کردند که روابط دیپلماتیکی را که در سال ۲۰۱۶ متوقف شده بود از سر بگیرند.

وزرای خارجه گروه هفت پس از نشست خود در ژاپن در بیانیه مشترکی اعلام کردند که کشور‌های عضو گروه ۷ با نگرانی افزایش تهدیدات علیه ثبات در افغانستان را یادآور شدند.

وزرای خارجه G۷ همچنین بر لزوم ادامه کاهش زرادخانه‌های هسته‌ای جهانی تاکید کردند.

بر اساس این بیانیه، "کاهش کلی زرادخانه‌های هسته‌ای جهانی باید ادامه یابد و معکوس نشود. NPT سنگ بنای رژیم جهانی منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای و پایه و اساس پیگیری خلع سلاح هسته‌ای و استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای است. "

وزرای خارجه گروه ۷ در همین حال پرتاب موشک‌های کره شمالی را محکوم کردند.

وزیران گفتند: «ما به شدت تعداد بی‌سابقه پرتاب‌های غیرقانونی موشک‌های بالستیک کره شمالی از جمله پرتاب موشک‌های بالستیک قاره‌پیمای سوخت جامد را در ۱۳ آوریل محکوم می‌کنیم».

در این بیانیه آمده است: «ما تعهد تزلزل ناپذیر خود را به هدف کنار گذاشتن کامل، قابل راستی‌آزمایی و غیرقابل بازگشت کره شمالی از سلاح‌های هسته‌ای و برنامه‌های هسته‌ای موجود تکرار می‌کنیم».

در ۱۳ آوریل، کره شمالی موشک بالستیک قاره پیمای جدید سوخت جامد خود، هواسونگ-۱۸ را آزمایش کرد. رهبر کره شمالی کیم جونگ اون شخصاً بر پرتاب آزمایشی نظارت داشت. این موشک تقریباً ۱۰۰۰ کیلومتر (۶۲۱ مایل) پرواز کرد و به ارتفاع ۳۰۰۰ کیلومتری رسید.

نشست وزرای خارجه G۷ در تاریخ ۱۶ تا ۱۸ آوریل در شهر تفریحی Karuizawa ژاپن در استان ناگانو برگزار شد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.