محمد پردل نژاد مدیرحوزه طرحهای شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل در گیلان گفت: برای این پروژه خاص مصالح و خاک مرغوب و مورد نیازی پروژه را که گیلان در تامین آن به دلیل شرایط اقلیمی با مشکل مواجه است از منطقه منجیل و قزوین وارد استان می کنیم.
به گفته وی، این برای نخستین بار است که حمل مصالح خاکی مورد نیاز یک پروژه از طریق بخشی از مسیر ریلی که احداث شده انجام می شود.
وی یادآور شد: علاوه بر این روزانه از سه معدن دیگر گیلان شامل سد شفا رود، سد منجیل و ماسه بادی انزلی و دپوی مازاد راه آهن رشت- قزوین در مجموع در حدود ۶هزار متر مکعب مصالح برای پروژه ریلی رشت - کاسپین تامین می شود.
وی افزود: مسیر ریلی رشت-کاسپین پروژه بزرگی است که تلاش ها بر آن است با تامین مصالح و اعتباراتی که اختصاص داده خواهد شد، طی ماه های آینده به سرانجام برسد.
پردل نژاد گفت: پروژه ریلی رشت - کاسپین به طول ۳۵ کیلومتر است که کریدور شمال - جنوب دریای عمان را به دریای خزر وصل می کند و با تکمیل آن می توانیم ارتباط دریا به دریا را به صورت ریلی در سرزمینمان داشته باشیم و هم اینک این پروژه با روند بسیار خوبی در حال انجام است.
مدیر حوزه طرحهای شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل در گیلان به دیگر پروژه های مهم در دست اجرا توسط شرکت ساخت و توسعه اشاره و بیان کرد: تقاطع غیر همسطح در میدان گیل لاهیجان، بخشی از محور فومن - صومعه سرا و از سمت صومعه سرا به سمت تالش از جمله این پروژه هاست.
وی اضافه کرد: تکمیل بخش باقیمانده تقاطع تکمیل کنارگذر لنگرود، تکمیل قسمتی از پروژه کنار گذر انزلی که برای آن از طریق ماده ۵۶ تامین اعتبار شده و با روند جدیدی کار بر روی آن ادامه دارد از جمله دیگر پروژههای بخش راهسازی شرکت توسعه و ساخت در استان است که قرار است امسال به بهره برداری برسد.
پروژه راه آهن رشت –کاسپین به طول ۳۵ کیلومتر به عنوان بخشی از طرح راه آهن قزوین - رشت - انزلی و قسمتی از آخرین پازل کریدور جنوب به شمال محسوب می شود که می تواند در تجارت کشور، منطقه غرب آسیا، آسیانه میانه و اوراسیا تحولی بزرگ ایجاد کند.