حسین یداللهی مدیرکل امور اقتصادی و مناطق سازمان بنادر و دریانوردی در گفتوگو با برنامه روزی نو شبکه رادیویی اقتصاد به مزیتهای اقتصاد دریا و اقتصاد دریا محور پرداخت.
سوال: چرا به اهداف اقتصاد دریا محور نرسیدهایم؟
یداللهی: ما از یک محبت الهی بزرگی بهره میبریم؛ به عنوان سواحل و دسترسی دریایی و طولی که هم اشاره کردید حدود ۵۸۰۰ کیلومتر دسترسی داریم و باز هم به درستی اشاره شد که سهم ما از تولید ناخالص داخلی از طریق دریا سهم ناچیز است، در حالی که کشورهای پیش رو در این زمینه بالغ بر ۵۰ درصد تولید ناخالص خود را از طریق دریا کسب میکنند.
متاسفانه ما طی سالهای مختلف بین ۳ الی ۷ درصد تولید ناخالص را از سمت دریا داشتیم این موضوع نیز صرفا به موضوع حمل ونقل دریایی برنمیگردد، چون در این راستا دریا موهبتهای مختلفی دارد. بحث شیلات، گردشگری و همین طور صنایع نوپایی که در این زمینه ثابت شده و ما به این قضیه توجه نداشتیم و من با توجه به اینکه در زمینه حمل و نقل دریایی و بحث بندری کار میکنم میخواهم در این فرصت به این سمت بیشتر توجه کنم.
سازمان بنادر نیز در حال حاضر به عنوان سازمان راهبردی در زمینه حمل و نقل دریایی است. خدارو شاکر هستیم امروز از این جهت که همواره سازمان بنادر به عنوان بخش بندری قضیه توانسته کالاهای داخلی را با بهترین شرایط و با حمل دموراژ که در سالهای دور عملا نگران این قضیه و بالا رفتن قیمت تمام شده بودیم از پس این قضیه بربیاید، ولی نقطهای که ما به عنوان نقطه نه چندان مطلوب میتوانیم به آن اشاره کنیم این هست که ما در یک نقطه جغرافیایی قرار گرفتیم که عملا جایگاه کلیدی را دارد؛ چه در منطقه چه در سطح جهانی، ولی چه قدر توانستیم از آن بهره ببریم؟
سوال: آیا از ۹۵ درصد از اراضی شهرها در سواحل کشور استفاده نمیشود؟
یداللهی: برای بحث پاسخگویی به نیازهای داخلی برای واردات و صادرات کالا و همین طور بحث ترانزیت در سازمان بنادر و دریانوردی که طبیعتا از ابزار سرمایه هم از اعتبارات دولتی و هم بخش خصوصی بهره برده قریب به ۲۸۰ میلیون تن ظرفیت ایجاد شده است. عملکردی که برای پوشش نیازهای داخلی و سازمان صادرات و واردات بوده؛ برای بحث تجارت که قریب به ۱۹۰ میلیون تن بوده است.
این حاکی از آن است که اگر صرفا به عنوان یک حلقه به بنادر نگاه کنیم ظرفیت لازم برای پاسخ دادن به تخلیه و بارگیری کالاها شکل گرفته است، ولی شما به بحث ترانزیت به هیچ عنوان نباید به عنوان یک حلقه نگاه کنید؛ باید به این موضوع به عنوان یک زنجیره نگاه کنید. برای اینکه بتوانیم ترانزیت کالا را از طریق کشور عزیزمان داشته باشیم طبیعتا بحث ریلی که باید پوشش دهنده تردد کالا باشد بحث جادهای مان باید به عنوان فضای پوشش دهنده انتقال کالا باشد همه اینها آیا متوازن جلو رفته یا نه؟ به نظر من ما توسعه بحث ترانزیت و بهرهگیری از این موهبت را نداشتیم.
سوال: از دلایل عدم پیشرفت در حوزه دریا و بنادر چیست؟
یداللهی: سازمان بنادر عملا به عنوان متولی بخش بندری و دریایی قضیه ظرفیت ۲۸۰ میلیون تنی در این زمینه ایجاد کرده و اجرای این اقدامات هم صرفا از سوی اعتبارات دولتی نبوده است. سیاستهای جمهوری اسلامی ایران طی نزدیک به ۳۰ سال است. ما از سرمایههای بخش خصوصی استفاده کردهایم بالغ بر ۳۰۰ شرکت سرمایهگذاری در بنادرمان فعال هستند.
میخواهم این نوید را بدهم که خوشبختانه اتفاقات خوبی بعد از همدلی که بین مجلس و دولت وجود دارد در جریان این سیاستگذاری اتفاقات خوبی در برنامه هفتم در حال رقم خوردن است.
طبق فرمایشاتی که رهبر انقلاب داشتند در زمینه اقتصاد دریا محور و ظرفیتهای حوزه دریایی، این تمرکز و وحدت رویهای که بتواند فضای یک پارچهای را برای فضای توسعه و همین طور پوشش دادن بهینه نیازهای داخلی چه از منظر صادرات و چه از منظر واردات، در برنامه هفتم پیشبینی میشود.
همواره سازمان بنادر تلاش کرده است چه از محل اعتبارات داخلی چه از محل پتانسیلهای عملیاتی بخش خصوصی پاسخگوی نیازهای کشور باشد و ما خوشبختانه ظرفیتهای مورد استفادهمان قریب به ۹۰ میلیون تن است که میتوانیم برای توسعه ترانزیتی کشور کمک بگیریم.