سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

افزایش تنش میان پاریس و رباط با وجود انکار فرانسه

مغرب نمی‌خواهد دیپلمات جدیدی به عنوان نماینده خود در فرانسه معرفی کند که بیانگر وجود تنش شدید در روابط دیپلماتیک دوجانبه است.

در سایه تنش در روابط فرانسه و مغرب، وزیران دولت مغرب از هر گونه دیدار با سفیر فرانسه پرهیز می‌کنند، اما پاریس برای آرام کردن وضع تلاش می‌کند.

براساس گزارش رای الیوم، تنش بر روابط کنونی فرانسه و مغرب سایه‌افکنده است. سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه با دفاع کردن از شراکت استثنائی موجود بین دو کشور برای آرام کردن وضع تلاش کرد، اما گزارش‌های رسانه‌ها حاکی از وجود تنش شدید در روابط دو جانبه است. در این‌باره به وزیران دولت مغرب دستور داده شده است که با سفیر فرانسه در ارتباط با مسائل مربوط به روابط سیاسی دو کشور دیدار نکنند.

برخی گزارش‌ها نیز حاکی است مغرب قصد دارد در شرایط کنونی دیپلمات جدیدی به عنوان نماینده خود در فرانسه معرفی نکند که این نیز بیانگر وجود تنش شدید در روابط دیپلماتیک دوجانبه است. با وجود این، فرانسه بر ادامه تماس‌ها و ارتباط طبیعی با دولت مغرب تأکید می‌کند و روابط دو جانبه را معطوف به شراکت استثنائی قلمداد می‌کند.

امانوئل مکرون، رئیس جمهور و وزیر امور خارجه او برای ادامه تلاش‌ها در جهت بهبود روابط دیپلماتیک دوجانبه ابراز تمایل کردند، اما گزارش‌های موجود حاکی است سفیر فرانسه در مغرب پس از بازگشت از پاریس که برای گذراندن تعطیلات رفته بود، خود را در شرایطی یافت که در آن وزیران و مسئولان دولت مغرب تمایلی برای دیدار با وی نداشتند که این نیز دال بر وجود روابط تیره بین دو کشور است.

منابع آگاه در‌این‌باره، اعلام می‌کنند که به‌طور رسمی و در قالب بخشنامه به وزیران کابینه مغرب دستور داده نشده است تا با سفیر فرانسه دیدار نکنند بلکه چنین امری به آن‌ها به‌صورت شفاهی توصیه شده است. در نتیجه بسیاری از دیدار‌ها و ضیافت‌هایی که قرار بود با سفیر فرانسه برگزار شود، لغو شده است که این امر سبب ناخرسندی سفیر شده است و احساس می‌کند که به عنصر نامطلوب در رباط، پایتخت مغرب تبدیل شده است.

به نظر می‌رسد دولت مغرب در ارتباط با فرانسه همان راهبردی را در پیش گرفته است که سال پیش در ارتباط با دولت آلمان در پیش گرفته بود، زیرا آن زمان نیز به‌علت موضع‌گیری‌های آلمان در ارتباط با موضوع «صحرا» هر نوع تماس و دیداری را با سفیر آلمان در رباط ممنوع کرده بود. به نظر می‌رسد که هدف از چنین رویکردی ارسال این پیام به طرف‌های اروپایی است که مغرب در مواضع خود استوار است و هیچ‌گونه رفتاری را که بر خلاف حاکمیت و منافع ملی آن باشد بر نمی‌تابد.

در ارتباط با موضوع مناقشه صحرای غربی و پس از تصمیم پارلمان اروپا، رباط روابط خود را با پاریس به تعلیق در آورده است و مقام‌ات فرانسه را مسئول می‌دانند و در نتیجه با اتخاذ چنین تصمیم‌هایی درصدد هستند تا پاریس را مجبور کنند در ارتباط با این پرونده موضوع شفافی اتخاذ کند.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.