سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

احداث جاده رابر به کرمان برعهده بخش خصوصی است

 معاون ساخت راه وشهرسازی استان کرمان گفت: احداث جاده رابر به کرمان دراولویت های وزارت راه نبوده ودرحیطه کاری بخش خصوصی است.

مسلم موسی زاده درباره مطالبه گری‌های اخیر درخصوص ایجاد راه مستقیم ارتباطی بین شهرستان رابر به مرکز استان گفت: ساخت تمام راه‌ها در حیطه کار و نیز اختصاص ردیف اعتباری است که وزارت راه براساس شاخص‌های متعدد تعیین می‌کند.

او افزود: این مطالبه‌ها در راستای تفاهم نامه‌ای است که شرکت مس ومدیران شهرستان منعقد و تعهد ساخت راه مذکور را داده است که راه وشهرسازی استان نیز ضمن دراختیارگذاشتن مشاور برای این طرح نقشه‌های راه را نیزتهیه ودراختیار مس قرار داده است.

معاون ساخت راه‌های اداره راه وشهرسازی استان کرمان گفت: اینکه انتظار داشته باشیم صرفا رابر به این دلیل که زادگاه شهید سلیمانی است مستقیما به مرکز استان راه داشته باشد، درست نیست، مهم این است این شهرستان از دو راه ارتباطی از شهرستان بردسیر و بخش راین به مرکز استان ارتباط دارد.

اوبیان کرد: امکان راه مستقیم از رابر به کرمان وجود دارد، اما باید دید این اعتبار مقرون به صرفه وضروری است یا خیر، منابع ما محدود است در نتیجه باید طرح‌های راه را اولویت بندی کنیم و حفظ راه‌های موجود نیز باید اولویت باشد.

معاون راه وشهرسازی تصریح کرد:اولویت ساخت راه‌های کشور را وزارت راه تعیین می‌کند ودر سطح ملی تصمیم گیری می‌شود.

او تاکید کرد: نارضایتی مردم از شبکه راه به دو دلیل می‌تواند باشد یا به سبب مشکلات فنی ووجود ناهمواری و آسفالت نادرست و قوس‌های زیاد درجاده است یا به سبب نداشتن جاذبه در مسیر است.

موسی زاده گفت: شرح وظایف وزارت راه دو بخش است یک بخش در اختیار ما ویک بخش در اختیار راهداری است، جاده را ما می‌سازیم و بعد از بهره برداری نگهداری و خدمات بعد از بهره برداری با اداره راهداری وحمل ونقل جاده‌ای است واکنون تمام راه‌های زیربار ترافیک درحوزه کاری راهداری هستند.

او اظهار کرد: گاهی راه ظرفیت تردد ندارد وباید ارتقا یابد در این شرایط ارتقا این جاده در حوزه کاری ماست.

معاون راه وشهرسازی استان بیان کرد: تمام مراکز شهرستان‌های استان به مرکز استان راه قابل قبول دارند ممکن است از یک شهرستان این راه عبور کند و این در شبکه راه‌های کشور بهم متصل شده است.

او گفت: برخی از راه‌هایی که در ده ۷۰ طراحی وساخته شده اند نیازمند تعریف باند دوم هستند وبرخی جاده‌ها به ویژه در محدوده شهرستان سیرجان به سبب بارترافیکی بالا وکار‌های معدنی نیازمند ارتقا راه هستند.

موسی زاده تاکید کرد: راه پیشران پیشرفت است اینکه صرفا راه ساخته شود، ولی برای اقتصاد منطقه فکری نشود توجیه ندارد، بایدابتدا برای هرمنطقه اقتصاد فعالی ایجاد کرد تا احداث راه توجیه داشته باشد. 

او بیان کرد: ده سال قبل یا ۱۳ سال قبل ابتدای جاده زرند هرصبح حدود ۱۰۰ نفررا برای کارگری در کرمان منتظر می‌دیدید، اما اکنون به سبب وجود معادن وکارخانه‌های زیاد مهاجرت معکوس رخ داده وخیلی از زرندی‌ها به شهرشان بازگشته اند وحتی درخواست زمین در روستا‌های اطراف زرند را در طرح ملی مسکن داده اند.

موسی زاده تصریح کرد: مطالبه گر بودن خوب است، اما قبل از مطالبه باید مطالعه داشت، اینکه بخواهیم از برخی اسم‌ها ونام سردار شهید سلیمانی مثلا ابزار درست کنیم این کار زیبایی نیست و از نظر اعتباری نیز مقدور نیست، ما منابع نداریم وبسیاری از اعتبارات ما نیز ملی است و در راستای تکمیل راه‌های کشور است و شاید ۱۵ درصد اعتباراستانی باشد.

او گفت: جاده رابر به کرمان بعد از طرح انتقال آب از سد شهیدان امیرتیموری برای شرب شهرکرمان مطرح شد، بحث پیدا شدن معدن مس درالو با غنای بالا نیز براین مطالبه گری دامن زد و تفاهم نامه نوشته شد بین مس درالو به نمایندگی از شرکت مس وپیگیری هم انجام شد مصوبه مجتمع مس را گرفتند، اما خارج از اولویت وزارت راه بود وخارج از دایره اعتباری ما، کمک ما نیز این بود که ما مشاوره را برعهده گرفتیم و طراحی نقشه‌ها را انجام و تحویل دادیم واکنون مس باید بقیه امور را انجام دهد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
حسام
۱۷:۲۹ ۲۱ فروردين ۱۴۰۲
جناب موسی زاده اشتباه به عرض جنابعالی رسوندن . معادن زرند و کارخانجات زغالشویی زرند نزدیک به ۵۰ سال است که در حال فعالیت هستند و از سایر نقاط کشور برای کار به زرند آمده اند شاید تعداد کمی به هر دلیلی برای کار از زرند به کرمان می آمدند و هنوز هم می آیند ولی هیچ زمانی اینجور نبود که ۱۰۰ نفر کنار جاده منتظر آمدن به کرمان باشند.