سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

عمل و رفتار ماست که در افزایش رضایتمندی و جلب اعتماد مردم موثر است

محسنی اژه‌ای گفت: در فرآیند‌های داوری، پیچیدگی‌های زیادی ایجاد نکنید که همین فرایند‌های پیچیده مانند روند برخی دادرسی منجر به اطاله رسیدگی‌ها شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای طی سخنانی در آیین تحلیف نخستین دوره داوران حرفه‌ای، ضمن تشریح قدمت نهاد داوری به منظور حل و فصل اختلافات حقوقی اشخاص، در دنیا، اظهار کرد: باید در امر ارتقاء، توسعه و فرهنگ‌سازی نهاد داوری اهتمام داشته باشیم؛ چرا که این نهاد واجد ویژگی‌هایی است که سبب می‌شود در حل و فصل دعاوی میان مردم، تسهیل و تسریع صورت گیرد. 

رئیس دستگاه قضا با اشاره به تکلیف قانونی ناظر بر ساماندهی امر حل و فصل اختلافات از طریق داوری و توسعه نهاد‌های داوری، گفت: یکی از الزامات مهم توسعه حل و فصل اختلافات از طریق داوری، فرهنگ‌سازی این مقوله در میان آحاد مردم است؛ برای فرهنگ‌سازی نیز نباید به صرف تبلیغات رسانه‌ای بسنده کرد، بلکه بزرگترین مُبلغِ نهاد داوری، مردمی هستند که وقتی دعاوی خود را به چنین نهادی ارجاع می‌دهند، با حُسن امور مواجه می‌شوند.

رئیس قوه قضائیه بیان داشت: به طور کلی، این عمل و رفتار ماست که در افزایش رضایتمندی و جلب اعتماد مردم موثر است؛ اگر چه تبلیغات نیز در امر تبیین و فرهنگ‌سازی مؤثر است، اما اصالت با عمل و رفتار ماست؛ چنانچه در هر کاری اقدامات و کنش ما مناسب و در جهت منافع مردم نباشد، به صرف تبلیغ، رضایتمندی حاصل نمی‌گردد؛ بنابراین بهترین مبلّغ، مردمی هستند که از عمل و رفتار ما رضایت دارند.

رئیس عدلیه بیان داشت: نهاد داوری باید به گونه‌ای عمل کند که خروجی کارش ایجاد رضایتمندی در مردم و تکریم مراجعان و سرعت و دقت در رسیدگی‌ها باشد. سازوکار اعتمادسازی و جلب و افزایش اعتماد مردم به نهاد داوری، موضوع بسیار مهمی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای خطاب به داوران حرفه‌ای که با اخذ پروانه به حل و فصل اختلافات حقوقی اشخاص می‌پردازند، گفت: انگیزه شما داوران حرفه‌ای باید خدمت به مردم، تسهیل و کم‌هزینه‌تر کردن امور ارجاعی آن‌ها و اطمینان‌بخشی به آن‌ها باشد. اطمینان‌بخشی از این حیث که مردم، اعتماد و وثاقت پیدا کنند که در فرآیند حل و فصل اختلافات‌شان از طریق داوری، منافع‌شان بیشتر تأمین می‌گردد و کرامت و آبروی‌شان نیز حفظ می‌شود. 

رئیس عدلیه با اشاره به حمایت‌های دستگاه قضایی از توسعه نهاد داوری در فرآیند حل و فصل اختلافات حقوقی اشخاص، گفت: قوه قضائیه در اعتباربخشی هر چه بیشتر به رأی داوری و همچنین آموزش داوران و افزایش آگاهی‌بخشی به مردم برای مراجعه به نهاد داوری، حمایت‌های لازم را انجام می‌دهد. 

قاضی‌القضات بیان داشت: ما نمی‌خواهیم نهاد داوری را به مجموعه‌ای تبدیل کنیم که همه امورش زیر نظر دستگاه قضایی باشد؛ ما نمی‌خواهیم به تصدی‌گری در این نهاد بپردازیم و در همه امور آن دخالت کنیم؛ بلکه می‌خواهیم حمایت‌های لازم را از این نهاد در راستای کاهش ورودی پرونده‌ها به دستگاه قضایی به عمل بیاوریم؛ البته در مواردی که مقتضی است، نظارت‌های خود را بر نهاد داوری در راستای تأمین حقوق مردم و مراجعان، اعمال خواهیم کرد.

رئیس قوه قضائیه در ادامه توصیه‌های مهمی را خطاب به متولیان امر نهاد داوری مطرح کرد و گفت: در فرآیند‌های داوری، پیچیدگی‌های زیادی ایجاد نکنید که همین فرایند‌های پیچیده مانند روند برخی دادرسی منجر به اطاله رسیدگی‌ها شود؛ همچنین در نحوه پیشبرد امور داوری به گونه‌ای عمل کنید که اطمینان مردم  و مراجعان نسبت به صحت و اتقان کار و امانتداری داوران افزایش یابد؛ از سویی دیگر باید نهاد داوری به سهولت در دسترس همه مردم باشد و چنانچه به نحوی باشد که دسترسی همه مردم در سطوح مختلف به نهاد داوری میسر نشود، مجموعه این نهاد متضرر می‌گردد.   

رئیس دستگاه قضا در پایان تاکید کرد: داورانی که در مؤسسات داوری به حل و فصل اختلافات حقوقی اشخاص مبادرت می‌ورزند، باید امانتدار، اخلاقمدار و دلسوز باشند.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۰:۱۴ ۲۲ فروردين ۱۴۰۲
جناب قاضی از طرفی کاهش هرینه دادرسی را اعلام می نمایند از طرفی دفتر خدمات قضایی ارسال یک لایحه تک برک به دادگاه سال گذشته 30 هزارتومان بوده الان به 40هزارتومان شده یعنی حدود 44 درصد افزایش ؟ چرا برنامه ریزی نمی شود اشخاص صاحب پرونده خودشان از طریق ثنا شخصی لایحه و مکاتبه به دستگاه قضایی را انجام بدهند
ناشناس
۰۸:۲۷ ۲۱ فروردين ۱۴۰۲
تو فساد و رشوه و باج تو دادگستری رو جم کن عمل و رفتار خوب طلبت