سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

سینمای مستند یک حوزه جدی در دنیا است

یک کارگردان سینما از اهمیت سینمای مستند گفت و آن را یک حوزه جدی در دنیا خواند.

محمد داوودی کارگردان و مستندساز مطرح کشورمان از اهمیت سینمای مستند گفت: به طور کلی حوزه مستند، یک حوزه جدی در دنیا است و به نظرم سینمای مستند همیشه به نسبت داستانی جدی‌تر است؛ زیرا ابتدا سینمای مستند بوده و بعد سینمای داستانی.

داوودی بیان کرد: اتفاق جالبی که در کشور ما افتاده است؛ ما در قبل از انقلاب هم مستندسازان فکور و خلاقی داشتیم و اتفاق انقلاب باعث شد تا مستند در جریان انقلاب شکوفا شود؛ ما سال‌ها قبل از اینکه سینمای داستانی داشته باشیم، سینمای مستند داشتیم.

وی ادامه داد: اگر سوابق فیلمسازان بزرگ ما مانند خانم بنی اعتماد و آقای بزرگ مهر و خیلی از اشخاص دیگر را بررسی کنید، متوجه می‌شوید که کار را از سینمای مستند شروع کردند و بعد کار داستانی انجام دادند که کار‌های مستند درخشانی هم انجام دادند.

ویژگی ساخت مستند در قدم اول تحقیق و پژوهش است

محمد داوودی این مستندساز باتجربه از ویژگی‌های مستند گفت: ویژگی مستند این است که کارگردان مستند در رابطه با یک شخص، موقعیت و موضوع در قدم اول تحقیق و پژوهش می‌کند و زمانی که بعد دست به ساخت فیلم می‌زند، آن اثر خود را یک اتفاق دیگر و یک مستند می‌داند، یعنی خود آن فیلم قابل ارجاع است. 

داوودی در ادامه به حوادث انقلاب و به خصوص دفاع مقدس اشاره کرد که فضا‌را برای مستند سازان باز کردند.

وی در ادامه عنوان کرد: ما برای اولین بار در حوزه مستند و از جریان یک انقلاب بزرگ، حداقل سه فیلم داشته ایم که دو فیلمساز داخل ایران و یک فیلم از خارج آمده بود که در ایران فیلم را ساخت. 

داوودی عنوان کرد که این موارد بسیار ارزشمند هستند که متاسفانه تکه‌هایی از این آثار در دهه فجر و ۲۲ بهمن پخش می‌شود و مشخص نیست از کدام فیلمساز است که این رفتار یک جور تاراژ میشود و به عبارتی خیانت به مستند و فرد مستند ساز است.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.