عباس زاده معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی در نشست شورای هماهنگی ترافیک استان گفت: عوامل انسانی، مهمترین علت افزایش تصادفات در استان بوده و سرعت بالا، خستگی و خوابآلودگی در جادهها از عوامل اصلی در بروز این حوادث است.
او افزود: این در حالی است که دولت برای استانداردسازی جادهها و معابر شهری نهایت تلاش خود را به کار گرفته و افتتاح باندهای دوم راه در خراسان جنوبی نیز رشد خوبی داشته است.
عباس زاده اظهار کرد: نوروز امسال در جادهها همه توان دستگاههای اجرایی برای کنترل تصادفات به کار گرفته شد؛ با این وجود آمار تصادفات و تلفات جادهای در استان افزایش یافت.
معاون استاندار تصریح کرد: همه جادههای استان که به بهره برداری میرسد حداقل استاندارد رانندگی را دارند، اما باید مقررات رانندگی و سرعت مجاز هم از سوی رانندگان رعایت شود تا شاهد کنترل تصادفات باشیم.
به گفته او حدود ۹۰ درصد تصادفات در محورهای استان مربوط به رانندگان غیربومی است.
عباسزاده با اشاره به کویری بودن راهها و فاصله طولانی بین شهرهای استان، ایجاد استراحتگاه در جادهها را ضروری دانست و گفت: افزایش چند برابری تصادفات باید منجر به رفع ضعفها در حوزه زیرساختی شود تا برای سالهای آینده بتوان ایمن سازی مطلوبی برای تردد در محورهای درون و برون شهری ایجاد کرد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی بیان کرد: ترانزیتهای ملی از مسیر دیهوک - راور انجام میشود لذا این محور بین استانی نیازمند توجه ویژه در زمینه ارتقاء و احداث باند دوم است.
بیشتر بخوانید
او درباره تصادفات درون شهری نیز اظهار کرد: تعداد فوتی تصادفات درون شهری استان بسیار بالاست و باید به دنبال راهکارهایی برای کاهش این آمار تا پایان سال باشیم.
عباس زاده گفت: رفتار ترافیکی مردم باید به شکلی کنترل شود تا بتوان آمار فوتی تصادفات را کاهش داد و روشهای بازدارنده باید تقویت شود که در این زمینه نیازمند همکاری رسانهها برای فرهنگسازی هستیم.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی از دستگاههای متولی خواست، برنامه ویژه کاهش تلفات رانندگی در شهر بیرجند با فوریت تهیه و در جلسه بعدی شورای هماهنگی ترافیک استان ارائه شود.
به گفته او در خصوص تصادفات درون شهری نیز شهرداریها توانمندی لازم را ندارند، اما طرح جامع کاهش تصادفات در دست تدوین است که با محوریت شهر بیرجند انجام خواهد شد تا قابلیت تعمیم به سایر شهرها را داشته باشد.
عباس زاده گفت: اجرای طرح جامع کاهش تصادفات موجب ارتقای شرایط عبور و مرور درون شهری میشود که ابتدا باید آن را در مرکز استان پیادهسازی کنیم.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی بیان کرد: ضوابط برپایی ایستگاههای صلواتی باید مجدد در شورای هماهنگی ترافیک استان بررسی و تصویب شود تا بتوان از بروز مشکلات ترافیکی در سطح شهر پیشگیری کرد.
او بر ارائه راهکارهای عملیاتی برای کاهش حوادث و تلفات رانندگی در استان تأکید کرد و گفت: بروز ناهنجاری رانندگی در سطح شهر و آسیبهای ناشی از آن مهمترین موضوعاتی است که باید مورد توجه قرار گیرد.