سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان مطرح کرد؛

بررسی آخرین وضعیت تالاب‌های استان خوزستان

اشرفی گفت: با توجه به بارندگی‌های خوب در سال آبی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ وضعیت تالاب‌های خوزستان به استثنای تالاب هورالعظیم در وضعیت قابل قبولی هستند.

محمد جواد اشرفی مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان در خصوص آخرین وضعیت تالاب‌های استان بعد از بارندگی‌های اخیر گفت: بر اساس پایش انجام شده کلیه تالاب‌های خوزستان به استثنای تالاب هورالعظیم بیش از ۹۰ درصد آبگرفتگی شده اند که این وضعیت خبر خوبی برای احیای تالاب‌های استان است.

او می‌گوید: با لطف خداوند و اقدامات مدیریتی در راستای نگهداشت آب تالاب‌ها در سال‌های گذشته موجب شده این حجم آب در تالاب‌ها داشته باشیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان ادامه داد: تالاب بین المللی شادگان کاملاً در وضعیت نرمال و قابل قبول است، در حالی که در سال‌های گذشته به استثنای سال ۱۳۹۸ شاهد چنین منظره‌ای در این تالاب نبودیم.

آقای اشرفی گفت: در تالاب هورالعظیم حجم بارش‌ها در حوضه آبریز کرخه کم بوده است، بنابراین امکان تامین حق آبه این تالاب وجود نداشته، البته نقدی بر وزارت نیرو داریم که به تامین حق آبه تالاب هورالعظیم به عنوان یک اولویت نگاه نمی‌کند و در حال حاضر آب را پشت دریچه سد‌ها برای تامین آب مصارف کشاورزی در تابستان و پاییز نگهداری می‌کند، انتظار می‌رود وزارت نیرو با توجه به نقش اساسی و کلیدی این تالاب در اقلیم و اقتصاد منطقه تغییر رویکرد اساسی و مثبتی در تامین حق آبه داشته باشد.

او افزود: این تالاب حدود ۵۴ درصد آبگرفتگی دارد که در این بازه زمانی از سال به هیچ وجه قابل قبول نیست و این عدد نشان می‌دهد که اگر رهاسازی آب نشود، در تابستان تنش‌های زیادی در تالاب هورالعظیم در حوزه اتلاف آبزیان، آتش سوزی نیزا‌ها و گاهاً خیزش گرد وغبار خواهیم داشت.

مدیر کل حفاظت محیط زیست  خوزستان گفت: کانون‌های گرد و غبار به دلیل بارندگی‌های خوب، بخش قابل توجهی مرطوب سازی شدند، بخش‌های قابل توجهی از کانون شرق و جنوب شرقی اهواز به عنوان کانون فوق بحرانی یا شماره ۴ زیر پوشش آب است که انتظار می‌ورد این مرطوب بودن تا پایان فصل گرما تداوم یابد، پیش بینی می‌شود خیزش گرد و غبار و فعالیت این کانون به صورت اساسی امسال وجود نداشته باشد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.