سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تصمیم هنرمندان برای مقابله قضایی با برنامه‌های هوش مصنوعی

فناوری هوش مصنوعی هنرمندانی که برای خلق یک اثر به سال‌ها تمرین و ساعت‌های طولانی تلاش مستمر نیاز دارند ناامید می‌کند.

تابستان گذشته، هنرمندان متوجه شدند که برنامه‌های هوش مصنوعی که به عنوان "تولیدکننده" توصیف می‌شوند، اکنون می‌توانند نقاشی یک سگ به سبک سارا اندرسون، نقاش کمیک استریپ آمریکایی، یا تصویری از یک پری دریایی به سبک کارلا اورتیز را تولید کنند.

برنامه‌های هوش مصنوعی از آثار هنرمندان بدون کسب رضایت، نسبت دادن این آثار به آن‌ها و یا جبران خسارت مالی استفاده می‌کنند که این موضوعات، موارد کلیدی هنرمندان در نبرد آن‌ها با این برنامه‌های پرمخاطب است.

در ژانویه گذشته، گروهی از هنرمندان یک شکایت دسته جمعی را علیه Medjourney، Stable Defusion و DripUp که نرم افزار‌های هوش مصنوعی هستند و از میلیارد‌ها تصویر از اینترنت استفاده می‌کنند، تنظیم کردند.

سارا اندرسن که یکی از شاکیان است گفت که با دیدن طرحی که به نام او ساخته شده بود، احساس "آسیب شخصی" کرده است.

واکنش خشمگینانه او که از طریق توئیتر ابراز شد، به طور گسترده در این پلتفرم پخش شد و هنرمندان دیگر را بر آن داشت تا با او تماس بگیرند. او می‌گوید: "امیدواریم که یک سابقه قضایی ایجاد کنیم و شرکت‌هایی که در زمینه هوش مصنوعی تخصص دارند را مجبور کنیم به قوانین احترام بگذارند".

هنرمندان می‌خواهند قبل از اینکه برنامه‌های هوش مصنوعی از آثارشان استفاده کنند، شنیده شوند. کارلا اورتیز، یکی دیگر از شاکیان پرونده که برای استودیو مارول کار کرده، تاکید می‌کند که هنرمندان مبالغ محدودی دریافت می‌کنند در حالی که شرکت‌ها میلیون‌ها دلار دریافتی دارند. هنرمندان در رسانه‌های اجتماعی توضیح داده اند که بسیاری از قرارداد‌های کاری خود را از دست داده اند.

جیسون آلن در سپتامبر ۲۰۲۲ پس از برنده شدن تصویری که توسط برنامه "Medjourney" در مسابقه‌ای ایجاد شده بود، در گفت‌وگو با نیویورک تایمز گفت: "هنر به پایان رسید و هوش مصنوعی برنده شد. انسان‌ها شکست خوردند. "

موزه Mauritshuis در لاهه تصویری را به نمایش گذاشته است که بر اساس فناوری هوش مصنوعی برای شرکت در مسابقه آثاری الهام گرفته از نقاشی "دختری با گوشواره مروارید" اثر یوهانس ورمیر، نقاش هلندی، ایجاد شده است.

سارا اندرسن با عصبانیت می‌گوید که این برنامه‌ها "آسان و ارزان هستند، بنابراین موسسات در استفاده از آن‌ها تردیدی ندارند، حتی اگر با اصول اخلاقی همخوانی نداشته باشند. "

پس از تلاش خبرگزاری فرانسه برای تماس با آنها، گروهی از شرکت‌ها پاسخی ندادند، اما عماد مستک، رئیس "استابیلیا " این برنامه‌ها را با ابزار‌های ساده‌ای مانند "فتوشاپ" مقایسه کرد.

او معتقد است: "برنامه‌های هوش مصنوعی به میلیون‌ها نفر اجازه می‌دهد تا هنرمند شوند و تعداد زیادی شغل خلاقانه ایجاد کنند. استفاده از آن‌ها به شیوه "غیراخلاقی یا قانونی" یک مشکل است که کاربران مسئولیت آن را بر عهده دارند و ربطی به تکنولوژی ندارد".

آزمایشگاهی در دانشگاه شیکاگو با توجه به خواسته هنرمندان، اخیراً برنامه‌ای را راه‌اندازی کرد که اجازه می‌دهد آثار آن‌ها به صورت آنلاین با پتانسیل محافظت از آن‌ها در برابر نرم‌افزار هوش مصنوعی منتشر شوند.

به گفته شان شان، دانشجوی مسئول این پروژه، برنامه‌ای به نام "Glaze" داده‌های خاصی را به تصویر اضافه می‌کند که با چشم غیر مسلح قابل مشاهده نیستند، اما برنامه‌های دیگر را مختل می‌کنند. این ابتکار با واکنش‌های مختلفی روبرو شد که برخی نسبت به آن ابراز اشتیاق و برخی نسبت به آن ابراز تردید کرده اند.

منبع: 24.ae

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.