در آزمون استخدامی آموزش و پرورش ۲۴ هزار و ۶۹۴ آموزگار ابتدایی، ۲ هزار و ۳۳۲ آموزگار استثنایی و ۹۹۲ نفر آموزگار ویژه مناطق عشایری و مرزی جذب میشوند یعنی در مجموع ۲۸ هزار و ۱۸ آموزگار ابتدایی، استثنایی و ویژه مناطق مرزی و عشایری جذب میشوند.
در آزمونهای سنوات گذشته، مواد و مفاد آزمون به دو سطح عمومی و اختصاصی تقسیم میشدند. برای آزمون جدید سه حیطه عمومی، اختصاصی و تخصصی پیشبینی شده است.
۱- تاریخ و فرهنگ تمدن (خدمات متقابل ایران و اسلام نویسنده: شهید مطهری انتشارات صدرا / مروری بر دستاوردهای چهل ساله انقلاب اسلامی ایران)
صعود چهل ساله/ مروری بر دستاوردهای چهل ساله انقلاب اسلامی ایران
۲- تعلیم و تربیت اسلامی (مبانی نظری تحول بنیادین در نظام تعلیم و تربیت رسمی-عمومی جمهوری اسلامی) بخش دوم مبانی، قسمت های: چیستی، چرایی و چگونگی تربیت رسمی-عمومی)
مبانی نظری تحول بنیادین در نظام تعلیم و تربیت رسمی-عمومی جمهوری اسلامی
۳- معارف و اندیشههای اسلامی و انقلابی (طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن) بخش اول: ایمان (نویسنده: سید علی خامنهای، انتشارات: صهبا / همرزمان حسین (ع)، نویسنده: سیدعلی خامنهای، انتشارات: انتشارات انقلاب اسلامی).
طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن
همرزمان حسین (ع)
۴- دانش سیاسی، اجتماعی و حقوق اساسی (قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران/ وصیتنامه الهی سیاسی حضرت امام خمینی (ره) / بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی)
قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی
۵- تواناییهای عمومی و ذهنی
تذکر ۱: سوالات معارف اسلامی مربوط به پیروان سایر مذاهب اسلامی مصرح در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران (حنفی، شافعی، مالکی، حنبلی و زیدی) مطابق تعالیم و احکام فقهی آنان طراحی خواهد شد.
تذکر ۲: اقلیتهای دینی مصرح در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران از پاسخگویی به سؤالات معارف اسلامی معاف بوده و در محاسبه نمره کل عمومی (که حیطه عمومی نامیده میشود)، این درس لحاظ نخواهد شد، ولی چنانچه داوطلب اقلیت دینی به سؤالات معارف اسلامی پاسخ دهد، این درس با تأثیر مثبت در محاسبه نمره کل عمومی لحاظ خواهد شد. در واقع دو نمره کل عمومی، یک نمره کل با لحاظ نمره خام درس مذکور و یک نمره کل بدون لحاظ نمره خام درس مذکور، محاسبه و نمره کل بالاتر ملاک قرار خواهد گرفت.
۱) اسناد و قوانین بالادستی آموزش و پرورش (سیاستهای کلی ایجاد تحول در آموزش و پرورش/ سند تحول بنیادین آموزش و پرورش جمهوری اسلامی- مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی/ آییننامه اجرایی مدارس، مصوب سال ۱۴۰۰ شورای عالی آموزش و پرورش)
سند تحول بنیادین آموزش و پرورش جمهوری اسلامی
آییننامه اجرایی مدارس
۲) روشها و فنون تدریس (با تاکید بر محورهای: مبانی نظری تدریس و یادگیری؛ مدیریت و طراحی فعالیتهای آموزشی؛ اصول و شیوههای مدیریت کلاس درس؛ مهارتهای خلق موقعیت و فرصتهای یادگیری؛ آشنایی با روشهای تدریس مبتنی بر شناخت گرایی و سازنده گرایی با رویکرد تحولی؛ راهبردهای یاددهی و یادگیری؛ مهارتهای اساسی مورد نیاز معلم پیش از تدریس، حین تدریس؛ پس از تدریس؛ مدلها و الگوهای تدریس)
۳) روانشناسی تربیتی
۳-۱- برای داوطلبان آموزگار ابتدایی (با تاکید بر محور های: کاربرد نظریههای یادگیری در کلاس؛ کاربرد نظریههای هوش، تفکر، خلاقیت و استعداد در کلاس؛ کاربرد نظریههای انگیزش و هیجان در آموزش؛ کاربرد نظریههای تحولی در آموزش؛ شناخت تفاوتهای فردی در یادگیری؛ تعاریف مفاهیم و اصطلاحات مرتبط)
۳-۲- برای داوطلبین آموزگار استثنایی با تاکید بر محور (تعاریف و طبقه بندی دانش آموزان استثنایی؛ شناخت و آموزش کودکان و دانش آموزان کم توان ذهنی؛ شناخت و آموزش کودکان و دانش آموزان ناشنوا و نابینا (با آسیبهای بینایی و شنوایی)؛ شناخت و آموزش کودکان و دانش آموزان با اختلال یادگیری ویژه؛ شناخت و آموزش کودکان و دانش آموزان با اختلالهای هیجان رفتاری و اختلالات ارتباطی؛ شناخت و آموزش کودکان و دانش آموزان با مشکلات جسمی- حرکتی و چند معلولیتی؛ شناخت و آموزش کودکان و دانش آموزان با اختلال طیف اتیسم؛ توان بخشی و مداخله بهنگام در کودکان و دانش آموزان استثنایی؛ خانواده و مداخله بهنگام در کودکان و دانش آموزان استثنایی)
۴) سنجش و اندازه گیری پیشرفت تحصیلی (با تاکید بر محور تعریف مفاهیم و اصطلاحات مرتبط، سنجش مشاهده ای؛ سنجش عملکردی، سنجش عاطفی؛ سنجش رفتاری، سنجش تکوینی؛ پوشه کار (کتاب راهنمای معلم در ارزشیابی توصیفی کد ۵/۵۳ سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی)
راهنمای معلم در ارزشیابی توصیفی کد ۵/۵۳
۱- مفاهیم پایه متون و روشهای یاددهی قرآن و هدیههای آسمانی دوره ابتدایی (نهجالقرآن راهنمای معلم قرآن اول تا ششم ابتدایی/ راهنمای معلم هدیههای آسمانی پایه سوم و ششم)
نهج القرآن راهنمای معلم قرآن اول تا ششم ابتدایی
راهنمای معلم هدیههای آسمانی
راهنمای معلم هدیههای آسمانی (پایه سوم)
راهنمای معلم هدیههای آسمانی (پایه ششم)
۲- مفاهیم پایه متون و روشهای یاددهی ریاضی دوره ابتدایی (راهنمای معلم ریاضی اول و ششم)
راهنمای معلم ریاضی (پایه اول)
راهنمای معلم ریاضی (پایه ششم)
۳- مفاهیم پایه متون و روشهای یاددهی علوم تجربی دوره ابتدایی (کتاب راهنمای معلم علوم تجربی دوم و چهارم و ششم)
راهنمای معلم علوم تجربی (پایه دوم)
راهنمای معلم علوم تجربی (پایه چهارم)
راهنمای معلم علوم تجربی (پایه ششم)
۴- مفاهیم پایه متون و روشهای یاددهی فارسی دوره ابتدایی (راهنمای معلم فارسی اول و چهارم و ششم)
راهنمای معلم فارسی (پایه اول)
راهنمای معلم فارسی (پایه چهارم)
راهنمای معلم فارسی (پایه ششم)
۵- مفاهیم پایه متون و روشهای یاددهی مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی (کتاب راهنمای معلم اجتماعی پنجم و ششم ابتدایی).
راهنمای معلم اجتماعی (پایه پنجم)
راهنمای معلم اجتماعی (پایه ششم)
وزیر آموزش و پرورش : من فرد سیاست ورزی نیستم و به رئیس جمهور هم گفتم که سیاست را میشناسم اما بنای من معلمی است. چگونه برخی حیا نکردند که در روزی گفتند سیصد هزار معلم اضافه داریم حالا امروز میگویند چرا کلاسهای درس معلم ندارد.
۵۳۰ هزار نفر در آزمون ابتدایی شرکت کردند اما کمتر از ۳۰ هزار نفر پذیرفته شدند. کمی کمتر از ۵۰۰ هزار نفر به آزمون و نتایجش گلایه کردند اما ما به آنها میگوئیم آموزش و پرورش مسؤول تأمین شغل برای بیکاران را ندارد بلکه ما تلاش کردیم بهترینها و قیمتی ترین معلمان را بپذیریم و فرزندانمان را به آنها بسپاریم.
حالا سوال اینجاست چرا :
اقدام عجیب آموزش و پرورش برای جبران کمبود معلم: پیامک به بازنشسته 70 ساله برای بازگشت به کار!
واینکه همان فرد بیکار در بهترین دانشگاه با بالاترین معدل و چرا با اندک صدم حدنصاب پذیرفته نشده باید بیکار بماند و شما یه آدم بازنشسته ۷۰ ساله را دعوت به کار کنید و حالا بماند........
ولی خدا وکیلی ما که تو حوزه هستیم این مدلی درس نمیخونیم
معلم قانون اساسی حفظ کنه؟
کتاب ها هم یه چندتا کتاب از سایر نویسنده ها میآوردید که کسی دید بد پیدا نکنه و دستمایه دشمن نشه
معلم یعنی کار با کامپیوتر و علم روز و رشته تخصصی خودش و ... نباید بلد باشه فقط قانون اساسی و سند تحول و ...
این چیزا باید تو گزینش و مصاحبه بعد از آزمون ملاک میذاشتید