سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سخنگوی دولت:

بیش از ۱۹ هزار پرونده تعزیراتی در تعطیلات نوروز تشکیل شد

بهادری جهرمی گفت: تا پایان تعطیلات نوروز حدود ۱۰۰ هزار مورد بازرسی از طرف سازمان تعزیرات حکومتی انجام گرفت و بیش از ۱۹ هزار پرونده هم در این ایام تشکیل شد.

سخنگوی دولت در ابتدای اولین نشست خبری خود در سال جدید با اشاره به جنایت‌های اخیر رژیم صهیونیستی گفت:رژیم صهیونیستی ثابت کرد زمانی که به بن بست می‌خورد دست به اقدامات جنایتکارانه می‌زند این اقدام اخیر آن‌ها نیز بدون پاسخ نخواهد ماند و قابلیت پیگیری قانونی در مجامع بین المللی دارد. 

وی درباره سفر های نوروزی در کشور گفت:در بخش سفر‌های ریلی با یک میلیون و ششصد هزار سفر شاهد رشد بودیم و برای تسهیل سفر‌ها حدود سیصد و پنجاه نقطه پر حادثه اصلاح شد.

وی افزود: مجموعه جمعیت هلال احمر در ۱۴۶۵ پایگاه بیش از چهار هزار ماموریت را انجام دادند. همزمان با این ایام به منظور کنترل و نظارت بر بازار گشت‌های سازمان تعزیرات هم فعال بود که تا پایان تعطیلات حدود صد هزار بازرسی انجام شد.

بهادری جهرمی این را هم اضافه کرد که در بخش سفر‌های هوایی ۲ میلیون جابجایی و رشد ۲۰ درصدی را داشتیم و در سفر‌های آبی رشد ۱۲ درصدی را تجربه کردیم.

وی گفت:همزمان با ایام نوروز و سفرها، گشت‌های نظارتی سازمان تعزیرات حکومتی به شدت فعال شده بود که تا پایان تعطیلات حدود ۱۰۰ هزار مورد بازرسی انجام گرفت و بیش از ۱۹ هزار پرونده هم در این ایام تشکیل شد.

وی گفت: همچنین حدود ۳۵۰ نقطه پرحادثه سال گذشته در جریان سفر‌های نوروزی، به اصلاح و رفع خطر رسید و بخش‌های مختلفی برای تسهیل سفر کمک کردند.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان در ارتباط با اینکه آیا دولت تصمیمی برای ارائه لایحه‌ای جهت مقابله با رعایت‌نشدن حجاب در میان بخشی از جامعه دارد یا خیر، اظهار کرد: وضعیت قانونی در خصوص پوشش کاملاً روشن است. هم عرف، هم قانون و هم شرع در این زمینه بر نکات روشنی تأکید دارند. اغلب مردم هم انتظار به حقی از دولت برای اجرا و توجه به رعایت قانون دارند و دولتمردان مکلف هستند در رعایت احکام قانونی و اجرای آن پیشگام باشند. دولتمردان و دستگاه‌های دولتی باید در چارچوب قانون عمل کنند و کوتاهی در این زمینه از خود نشان ندهند.

بهادری جهرمی به برخی از مهم‌ترین اقداماتی که در دو هفته ابتدایی سال ۱۴۰۲اشاره کرد و گفت: برای جلوگیری از فساد در شرکت‌های دولتی، صحرا‌های مالی این شرکت‌ها منتشر شد. تحقیقات لازم و کافی در علت تعویق پرداخت حقوق فرهنگیان صورت گرفت و گزارش‌ها به رئیس‌جمهور رسید و تصمیم‌گیری‌هایی در این زمینه اتفاق افتاد.

سخنگوی دولت در ادامه درباره مشکلات مربوط به پرداخت حقوق اسفند ماه فرهنگیان گفت: در روز‌های پایانی سال شاهد بروز مشکلات در واریز حقوق فرهنگیان بودیم که همه ما را ناراحت کرد. در این زمینه تحقیقات لازم هم از سازمان اداری استخدامی، هم سازمان برنامه و بودجه و خود وزارتخانه و هم بازرسی رئیس جمهوری صورت گرفت و به تصمیم‌گیری مدیریتی هم انجامید که از الان مطلع هستید.

بهادری جهرمی اظهارداشت: کمیسیون تدوین برنامه هفتم توسعه جلسات خود را در تعطیلات بدون وقفه برگزار کرد و امروز بعد از ظهر هم تشکیل جلسه می‌دهد تا به زودی آماده شود و پیش از موعد تعیین شده از سوی رئیس مجلس شورای اسلامی تقدیم شود.  

وی در پاسخ به سوالی درباره رای دادگاه بین المللی گفت: این موضوع یک شکست برای آمریکاست که عادت کرده بود تمام قوانین بین المللی را به نفع خود تغییر دهد. این اتفاق به نوعی یک پیروزی تاریخی و اعتراف بین المللی به نفع جمهوری اسلامی ایران نیز است.

بهادری جهرمی این را هم گفت که بخشنامه تسهیلات ازدواج در راستای بودجه ۱۴۰۲ ابلاغ شد و هر یک از زوجینی که تاریخ ازدواجشان مربوط به بعد از سال ۱۳۹۸ باشد، مبلغ ۱۸۰ میلیون تومان با بازپرداخت ۱۰ ساله دریافت می‌کنند.. البته برای زوج‌های زیر بیست و پنج سال و زوجه‌های زیر بیست و سه سال مبلغ دو میلیارد و دویست میلیون ریال خواهد بود. همچنین دستورالعمل تسهیلات قرض الحسنه فرزندآوری نیز ابلاغ شده است.

سخنگوی دولت خبر داد که با توجه دیدار عصر امروز مسئولان و کارگزاران نظام با رهبر معظم انقلاب، فردا - ۱۶ فروردین - پنجمین جلسه مشترک دولت و مجلس در سالن اجلاس سران به میزبانی دولت برگزار می‌شود.

وی با اشاره به نام‌گذاری سال ۱۴۰۲ به نام مهار تورم و رشد تولید گفت: در ابتدای دولت سیزدهم نرخ رشد نقدینگی نزدیک به ۴۰ درصد بود، اما با توجه به اقدامات خوب انجام شده در این دولت، در اسفندماه ۱۴۰۱، این شاخص به ۲۷/۸ کاهش پیدا کرد. اما این میزان کاهش کافی نیست و سنگینی بار دولت همچنان در این حوزه مضاعف است.  

بهادری جهرمی اضافه کرد: دولت برای کاهش کسری بودجه در سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ تلاش کرده لایحه‌ای فاقد کسری و واقعی تدوین کند و از طرف دیگر منابع درآمدی دولت را افزایش دهد. در سال گذشته شاهد افزایش حدوداً ۴۰ درصدی درآمد‌های مالیاتی دولت بودیم. از طرف دیگر سایر درآمد‌های نفتی دولت نیز رشد قابل توجهی داشت و رکورد فروش نسبت به ابتدای تحریم‌ها شکسته شد. دولت از ابتدای شروع به کار اقدامات خوبی را برای مهار تورم دنبال کرد و نتیجه آن کاهش تورم از ۵۹.۳ در شهریور ۱۴۰۰ به ۴۶.۵ در اسفند ۱۴۰۱ بود.

بهادری جهرمی اظهار داشت: بلافاصله بعد از نام‌گذاری سال ۱۴۰۲ از سوی رهبر معظم انقلاب نخستین جلسه ستاد اقتصادی دولت در اولین روز کاری امسال تشکیل شد و همه مباحث برای کنترل و مهار تورم مرور شد و برنامه‌های خوبی برای اجرا طراحی شد.

وی افزود:ستاد هماهنگی اقتصادی دولت هر هفته جلسه دارد که به منظور جلوگیری از تورم برگزار می شود. یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های دولت برای تورم کنترل خلق پول است. همزمان افزایش تولید را هم در نظر داریم، زیرا رشد اقتصادی هم محور شعار سال است. در این حوزه هم با محوریت وزارت صمت اقدامات خوبی انجام شده است.

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره برنامه دولت برای حفظ ارزش ریال، اظهار کرد: هم مدیریت بازار ارز و هم قرارگاه اصلی کنترل نرخ در اختیار بانک مرکزی است. نیاز‌های واقعی ارزی در کشور بی‌پاسخ نمی‌ماند و درآمد ارزی بیشتر از تقاضای ارزی است. با توجه به فضای جنگ اقتصادی، اعلام کردیم که در این ایام نوسانات زیاد است و کسانی که نیازی ضروری به ارز ندارند به این نوسانات توجه نکنند. در عین‌حال دولت در زمینه کنترل بازار اقداماتی را در این مدت انجام داده و همین مسیر را ادامه خواهد داد.

سخنگوی دولت در این نشست به دعوت رسمی پادشاه عربستان از آیت‌الله رئیسی برای سفر به این کشور هم اشاره کرد و گفت: وزرای خارجه ایران و عربستان تاکنون سه بار مذاکره داشتند و در گفت‌وگوی بین پادشاه عربستان و رئیس‌جمهور دعوتی از آیت‌الله رئیسی صورت گرفت. حال قرار است در روزهای آینده وزرای امور خارجه دو کشور دیداری داشته باشند.

بهادری جهرمی درباره آخرین وضعیت اجرایی شدن کالابرگ الکترونیکی گفت: تاکنون بیش از ۳۵هزار فروشگاه زنجیره‌ای در سراسر کشور به این طرح پیوستند و مردم می‌توانند از این روش به جای برداشت نقدی استفاده کنند و اگر کسی بخواهد به صورت نقدی یارانه خود را دریافت کند، می‌تواند یک ماه قبل نسبت به دریافت آن اقدام کند.  

وی درباره نیاز‌های واقعی ارز که در کشور ما بدون پاسخ باقی نمی‌ماند گفت: عرضه‌های ارزی متعدد صورت می‌گیرد و در سامانه تقاضا کمتر از میزان عرضه است. ایام جنگ اقتصادی، ایام پرنوسانی است و کسانی که نیاز‌های واقعی ندارند، نباید به این نوسانات توجه داشته باشند.  

بهادری جهرمی در پاسخ به مواضع تند مقامات جمهوری آذربایجان هم گفت: جمهوری اسلامی با دقت کنشگری‌های رژیم صهیونیستی را در مورد دو کشور ایران و آذربایجان زیر نظر دارد و به موقع اقدام لازم را انجام خواهد داد. دو کشور پیوند‌های ناگسستنی دارند. رژیم صهیونیستی که دشمن هر دو ملت است، تلاش کرده شکافی را ایجاد کند. وزارت امور خارجه اقدامات دشمن دو ملت را رصد می‌کند و در زمان مناسب پاسخ خواهد داد.  

وی درباره مسکن ملی گفت: سال گذشته هر هفته پنج هزار مسکن در ماه‌های پایانی سال داشتیم. امسال هم با سرعت بیشتری این برنامه را دنبال خواهیم کرد تا عقب‌ماندگی‌های گذشته باید جبران شود.

بررسی و تصویب آخرین اصلاحات آیین‌نامه اجرایی مولدسازی دارایی‌های دولت در جلسه شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا، تفویض اختیار به بانک مرکزی برای بررسی وضعیت و تعیین تکلیف تعدادی از مؤسسات اعتباری در جلسه شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا، ادامه تشکیل جلسات کمیسیون تدوین برنامه هفتم توسعه و شکست آمریکا مقابل ایران در دیوان بین المللی دادگستری لاهه، بخش دیگری از مهم‌ترین اقدامات دولت از ابتدای سال جاری بوده که از سوی سخنگوی دولت مطرح شد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۰۵:۴۰ ۱۷ فروردين ۱۴۰۲
سلام،امیدوارم الهی شکر به کجا مستقیم زنگ بزنیم در مورد گران فروشان آذربایجان شرقی و غربی و تهران ؟؟!!!؟ چون وقتی زنگ میزنی این به او می اندازه اون به این!!؟
ناشناس
۱۹:۲۱ ۱۵ فروردين ۱۴۰۲
کشور با شعار و دستور اداره نمیشه
ناشناس
۰۵:۴۱ ۱۷ فروردين ۱۴۰۲
اونی که به حق عمل نمیکنه خدا ازش نگذره .
ناشناس
۱۸:۳۲ ۱۵ فروردين ۱۴۰۲
فقط این دلت مشکل حجاب داره