سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

یک هزار بنگاه راکد در سال ۱۴۰۲ راه اندازی می شود

ترکمانه گفت: بنابر برنامه ریزی صورت گرفته امسال یک هزار بنگاه راکد راه اندازی می شود.

میز اقتصاد امروز با حضور محمد ترکمانه به بررسی آخرین وضعیت طرح های محرومیت زدایی در حوزه اقتصاد با حضور محمد ترکمانه مدیرعامل بنیاد برکت  بحث و بررسی شد.

سوال : اقدامات صورت گرفته در طرح های محرومیت زدایی توسط بنیاد را توضیح دهید؟

ترکمانه: در حوزه اشتغال اجتماع‌محور ۱۰۰ هزار طرح اشتغال‌زایی را راه‌اندازی کرده‌ایم که ایجاد فرصت‌های کسب‌وکار برای ۳۰۰ هزار نفر را به شکل مستقیم و غیرمستقیم در مناطق محروم و کم‌برخوردار کشور به دنبال داشته است.

سوال: چه تعداد طرح اشتغال زایی انجام شده است؟

ترکمانه: بنیاد برکت تا به امروز ۲۸۰ هزار طرح اشتغال اجتماع‌محور با ظرفیت ۸۴۰ هزار شغل مستقیم و غیرمستقیم را در مناطق محروم و روستایی راه‌اندازی کرده است.شبکه مجریان و تسهیل‌گران بنیاد برکت در ۱۳ هزار و ۵۰۰ روستا و یک‌هزار و ۲۵۰ شهر از ۴۴۸ شهرستان در ۳۱ استان کشور مشغول شناسایی متقاضیان و اشتغال‌زایی برای آن‌ها هستند.

حجم کل سرمایه‌گذاری برای راه‌اندازی این ۲۸۰ هزار طرح اشتغال اجتماع‌محور بالغ بر ۳۹۰ هزار میلیارد ریال است.

سوال: فرآیند اشتغال‌زایی در مناطق روستایی و کم‌برخوردار کشور به چه شکلی است؟

ترکمانه: ۹۵۰ مجری و تسهیل‌گر بنیاد برکت در مناطق هدف در حال خدمات‌رسانی به متقاضیان اشتغال هستند و پس از شناسایی، اهلیت‌سنجی و آموزش‌های لازم، آن‌ها را برای دریافت تسهیلات به بانک‌های عامل معرفی می‌کنند.

بنیاد برکت با هدف توانمندسازی اقتصادی، محرومیت‌زدایی و برقراری عدالت اجتماعی، نهضت ایجاد اشتغال در مناطق محروم و کم‌برخوردار کشور را راه‌اندازی و عمده توان و اعتبارات را بر این مهم متمرکز کرده است.

سوال: کار های که انجام می‌دهید در چند محور خلاصه می شود؟

ترکمانه: ما در فعالیت های مختلف فعالیت می کنیم تا بتوانیم حوزه های خرد را رشد دهیم تا توسعه پیدا کنند‌. همکاران ما با استفاده از خود مردم شناسنامه شهرستان تشکیل می دهند. 

وقتی بزرگان منطقه درگیر می شوند، همه مطلع می‌شوند و اطلاع رسانی می شود و همه دعوت می‌شوند.کمیته اشتغال روستا باعث می‌شود افرادی که شاغل هستند یا می‌توانند شغلی را انجام بدهند را شناسایی می کنند و آنها می‌گویند که چه کار هایی می‌توانند انجام دهند. ما آموزش را با بخش محلی هماهنگ کردیم. آموزش ابتدایی انجام می شود تا کاری که می خواهند انجام دهند با کیفیت انجام شود. اگر یک نفر در یک روستایی یک ماه وامش عقب بیفتد، در سامانه برای ما قرمز می شود و مشخص می شود و تسهیل گر ما به آنها مراجعه می‌کند.

سوال: چه میزان از طرح های پایدار و بنگاه های راکد را فعال کرده اید؟

ترکمانه: بالای ۹۷ درصد طرح های ما پایدار و مستقر بوده است. ما خدمت سیصد کارگاه و بنگاه را فعال کردیم. ۱۰۰ بنگاه راکد بودند که در بخش نظام احیا اتفاق افتاد و احیا شدند. ما در سال جدید ۱۰۰۰ بنگاه را در برنامه داریم که مجدد راه اندازی کنیم. فعالیت های برکت را ما بخواهیم تقسیم کنیم حوزه های عمرانی و اشتغالی و اقتصادی است.

برنامه ویژه ما این است که هزار مدرسه کانکسی به مدرسه ساختمانی تبدیل شود. ما در اولویت بندی و انتخاب منطقه هیچ دخالتی نداریم و ما هزینه ها را پرداخت می کنیم و نظارت می کنیم و در برخی مدارس ما مدل داریم مثل مدارس سبز و مدارسی که از تکنولوژی های روز خاص استفاده می شود. 

سوال: شما برای ۱۴۰۲ چقدر اشتغال زایی را محتمل می‌شوید؟

ما در حوزه اجتماع محور صد و بیست هزار طرح برنامه  ما  است و ما بنا داریم که آن را انجام دهیم. ما بنا داریم از ظرفیت سازمان ها و نهاد ها استفاده کنیم.ما می‌خواهیم که همه سازمان ها را یکپارچه و هزینه را جمع آوری کنیم و با همکاری هم کار بزرگی انجام دهیم. پنج هزار میلیارد تومان در بودجه پیش بینی شده و حدود ۱۷ امت منابع هم برای استان ها در نظر گرفته شده است.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.