سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

قارچ‌های خودرو در طبیعت خوراکی نیستند

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان غربی گفت: با شروع رشد قارچ‌های محلی و طبیعی، مردم از چیدن، خریدن و مصرف قارچ‌های روییده در طبیعت، کوه و دشت پرهیز کنند.

علی دیانتی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان غربی گفت: با توجه به مسمومیت‌های ناشی از مصرف قارچ‌های خودرو یا همان وحشی در سال‌های گذشته و عدم تشخیص قارچ‌های سمی و غیرسمی از طریق شکل ظاهری، به هموطنان توصیه می‌شود به منظور حفظ سلامت و ایمنی خود از برداشت، خرید و مصرف ابن نوع قارچ‌ها پرهیز کنند.

وی اضافه کرد: شناسایی انواع قارچ‌های خوراکی با نوع سمی آن بر اساس خصوصیات ظاهری مانند شکل، رنگ، بو و مزه سخت بوده و تنها توسط متخصصان و کارشناسان مجرب قارچ شناسی و گیاه‌شناسی امکان‌پذیر است به همین دلیل ممکن است قارچ‌های سمی بویژه در فصل بهار و پاییز، مورد استفاده خوراکی قرار گرفته و منجر به مسمومیت افراد، عوارض جدی و یا حتی مرگ شوند.

به گفته وی، به مردم توصیه شده از مصرف قارچ‌های خود رو بویژه قارچ‌هایی که در کنار درختان خشک شده، می‌رویند و یا قارچ‌هایی که افراد بومی جمع‌آوری و به فروش می‌رسانند، خودداری کنند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: شهروندان برای حفظ سلامتی خود و اعضای خانواده فقط از قارچ‌هایی که توسط مراکز مجاز و در بسته بندی‌های برچسب دار که دارای مجوز از سازمان جهادکشاورزی هستند، خریداری و مصرف کنند.

دیانتی با بیان اینکه به دلیل بارش‌های خوب زمستانی میزان رشد گیاهان در طبیعت افزایش یافته است، یادآور شد: مردم به هیچ وجه در طبیعت به برداشت قارچ نپردازند و قارچ مورد نیاز خود را تنها از فروشگاه‌های معتبر تهیه کنند.

طبق اعلام دانشگاه علوم پزشکی ارومیه طی چند سال گذشته، آذربایجان غربی در جمع پنج استان با بیشترین میزان مسمومیت با قارچ‌های خود رو و سمی در کشور قرار داشته که این امر نشان می‌دهد مردم باید توجه بیشتری به خطر مصرف این نوع قارچ‌ها داشته باشند.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
سید عبدالله
۰۸:۲۰ ۱۵ فروردين ۱۴۰۲
ببینید گوینده چه کسی هستش؟!
علی دیانتی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان غربی
خوب طبعا باید بیاد تبلیغ قارچ گلخونه ای رو بکنه و مردم رو از قارچ طبیعی بترسونه! که نتیجتا تولیدات گیاهی بهبود پیدا کنه و بعد آمار تولیدشون بره بالا و بعد خاله بازی کنن و این مسئول محترم از اون یکی مسوول محترم و متقابلا برای هم جبران کنند و ارتقاء رتبه و اضافه حقوق و .................
محمد
۲۱:۱۶ ۱۴ فروردين ۱۴۰۲
تو روستای ما هرسال قارچ خوراکی در میاد از چند تا شهر میان قارچ جمع میکنن بی نهایت زیاد هست عرض کنم قارچ فقط زمانی که بارون میزنه تازه درمیاد باید بچینی ودر ضمن زیرش چتر داشته باشه
ناشناس
۱۶:۴۰ ۱۴ فروردين ۱۴۰۲
قارچ تا قارچ داریم زیر خاک باشه خوراکی است رو خاک و درخت سمی، خودرو نگو، بگو خود رو طرف فکر می کنه خودرو سواری هست هههه
ناشناس
۱۵:۰۳ ۱۴ فروردين ۱۴۰۲
یدروز سیزده بدر من و داداشم یک کیلو جمع کردیم قارچ های خوراکی تنه یا پایه بزرگی دارن اگه لاغر باشه خوراکی نیس به هیچ وقت،پره های سفید هم اگه زیر چترش هم باشه بازم خوراکی نیس،درسته تنوع قارچ زیاده ولی یکم توجه به شکل قارچ معلومه
ناشناس
۱۴:۵۷ ۱۴ فروردين ۱۴۰۲
لطفا اطلاعات دقیق تری از قارچ های سمی و غیر سمی بدین چگونه ما آنها را بشناسیم?
ناشناس
۱۴:۲۳ ۱۴ فروردين ۱۴۰۲
این قارچ‌ها همه جای نیست که بخورید کسی که سر کار داره اینم ياد گرفته از پدرش بستگانش و قدیمی مواظب باشید هرگز کارت نیست دست نزن قارچ‌ها اکثرشان سمی هستند من خودم چندی سال با قدیمی‌ها و آشناینم هنوز ياد نگرفتم که کدام سمی وغیره سمی
ناشناس
۱۲:۰۷ ۱۴ فروردين ۱۴۰۲
هرگز به قارچ دست نزنید وخوردن نیستند سمی خطرناک است
ناشناس
۱۰:۲۰ ۱۴ فروردين ۱۴۰۲
باید اول عکسشونو تو اینترنت زد و کنترل بشن چه جور قارچی اند
عمار .
۰۹:۲۶ ۱۴ فروردين ۱۴۰۲
به نام خداوند جان و خرد : آثار خوردن قارچ سمی در بدن انسان یکیش ضعف شدید سیستم ایمنی بدن است و حالت تهوع و تب و خدای نکرده کوری چشمها می باشد که بسیار خطرناک است خوردنشان . التماس دعا و صلوات .
ناشناس
۱۳:۴۱ ۱۴ فروردين ۱۴۰۲
باید قارچ محلی رو بشناسی بعد مصرف کنی ن این ک بگی همش سمیه نخورید چرا اطلاعات غلط می دید ب مردم اتفاقا خیلی خوشمزه هستند . دوماً اون عکسی ک شما تو تیتر زدید ک اصلا قارچ محلی نیست ‌‌. تو استان ما خیلی زیاده و خیلی هم طرفدار داره