سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آیا روز سیزده بدر نحس است؟

یک سخنران مذهبی، درمورد چرایی نحس بودن برخی از اعداد و روزها توضیحاتی داد.

 کلمه نحس، دوبار در قرآن آمده و هر دو بار هم به دلیل موضوع عذاب است.

مرحوم علامه طباطبایی رحمت الله علیه فرمودند: خود ایام، روز‌ها و شب‌ها باری ندارند چراکه اتفاقی در شبی می‌افتد و اگر مثل شب قدر فراگیر باشد که برای همه عالم است و در نتیجه، برای همه عالم، مبارک می‌شود، ولی ممکن است اتفاق خاصی برای منطقه‌ای رخ دهد که برای آن‌ها مبارک باشد و یا حادثه‌ای برای منطقه‌ای پیش آید و یک ناپسندی داشته باشد. 

حجت الاسلام و المسلمین ناصر رفیعی، سخنران مذهبی، درمورد چرایی نحوست برخی از اعداد و روز‌ها و این که آیا روز سیزدهم فروردین ماه منحوس است یا خیر؟ بیان کرد: پایان تعطیلات نوروز به روز سیزدهم فروردین ماه ختم می‌شود و در دین مبین اسلام، خودایام و روز‌ها با یکدیگر تفاوتی ندارند. چون روز و شب در اثر گردش‌های طبیعی اتفاق می‌افتند و هیچ فرقی بین گردش امروز و فردای زمین وجود ندارد و در حقیقت، آن چیزی که باعث نحوست یا مبارک بودن یک روز یا شبی می‌شود اتفاق‌هایی است که در آن‌ها رخ می‌دهد. مثلاً در شب قدر، قرآن نازل شده است و پرونده‌های اعمال افراد بررسی می‌شود و ملائکه فرود می‌آیند و به همین دلیل، شب مبارک و پُربرکتی است و جایگاه ویژه‌ای دارد و برتر از هزار ماه خواهد بود. 

به گفته این سخنران مذهبی، مبعث پیامبر گرامی اسلام (ص) یا روز سیزدهم رجب که مناسبت ویژه‌ای دارند، روز و شب مبارکی هستند. برعکس، اگر یک اتفاق ناپسندی بیفتد و در یک روزی، عذاب آمده و قومی را ازبین برده است آن روز، نحس و ناپسند می‌شود. 

حجت الاسلام رفیعی ادامه داد: از امام هادی (ع) روایت داریم که کسی در یک روز، سه حادثه پشت سر هم برایش اتفاق افتاد و خدمت حضرت (ع) رسید و به همین دلیل، شروع کرد به بد و بیراه گفتن به آن روز. امام هادی (ع) فرمودند: گناه روز‌ها چیست؟ برای تو این اتفاق افتاده است.

این سخنران مذهبی تأکید کرد: راجع به روز سیزدهم فروردین ماه که روز طبیعت است، هیچ مبنای نحوستی در اسلام برای این روز نداریم و اتفاقاً در اسلام، سیزدهم رجب، میلاد امیر مومنان (ع) است یا حتی در تورات، اتفاقات خوبی از روز سیزدهم را ذکر می‌کند که پیش آمده است. در نتیجه، این فرهنگ از یونان قدیم به عنوان نحوست سیزده راه پیدا کرده و فرهنگ بسیار نادرستی است و در ژاپن نیز، در برخی از مناطق، روز چهارم را به عنوان روز‌های خوبی نمی‌پسندند. 

حجت الاسلام رفیعی گفت: در گذشته، متأسفانه این تعبیر نحوست نه فقط در ایران بلکه در سایر کشور‌ها هم به گونه‌ای بوده است که حتی برای بعضی از هواپیما‌ها نیز، ردیف ۱۳ نمی‌گذاشتند یا حتی پلاک‌های خانه‌ها را ۱+۱۲ می‌نوشتند که اصلاً صحیح و درست نیست. زیرا مبارک و نحوست بودن به اتفاق‌هایی است که برای افراد در روز‌ها و شب‌ها پیش می‌آید.

او ادامه داد: این که سیزدهم فروردین ماه، روز طبیعت خوانده شده مناسب و اتفاق خوبی است. زیرا روزی است که دو هفته از حلول بهار گذشته و طبیعت، لباس سبز بر تن کرده است و می‌تواند نشانه‌ای برای خردمندان باشد و به عبارت دیگر، روز سیزدهم فروردین می‌تواند معرفتی برای توحید و زیبایی باشد. چون «برگ درختان سبز در نظر هوشیار/ هر ورقش دفتری ست معرفت کردگار» 

این سخنران مذهبی افزود: این که روز سیزدهم فروردین ماه، گناه، معصیت و آزار دادن طبیعت و رعایت نکردن بهداشت محیطی منجر شود ما به این روز و عنوان آن آسیب بزنیم کار نادرستی است و در مقابل، باید به عنوان روز طبیعت تقدیر شود و نباید ذهن ما با تعابیر نحوست پُر شود و نقل‌های ضعیف درمورد این موضوع قابل استناد نیستند و اسلام، این روز را نحس عنوان نکرده است.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.