سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

تحقق امنیت شغلی خبرنگاران با تصویب نهایی لایحه جامع روزنامه‌نگاری

محمد‌مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور در برنامه «هلال بهار» به سوالات خبرنگاران صداوسیما توضیحاتی داد.

محمد‌مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور در برنامه «هلال بهار» به سوالات خبرنگاران صداوسیما درباره برنامه‌های تحولی وزارتخانه، لایحه جامع روزنامه‌نگاری، تحقق اسناد بالادستی و ... توضیحاتی داد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به این سوال که مهمترین اتفاقات حوزه فرهنگ و هنر را چه می‌دانید، گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توانست برنامه‌های تحولی خود را در این حوزه پیش ببرد.

به گفته اسماعیلی، لایحه جامع روزنامه‌نگاری دوبار به صحن دولت آمده و یکسری نگرانی‌هایی در دولت ایجاد کرد. مجدد در کمیسیون این نگرانی‌ها در حال رفع است. با تصویب نهایی لایحه جامع روزنامه‌نگاری در دولت و ارائه آن در مجلس موضوع امنیت شغلی خبرنگاران را برای اولین بار مرتفع خواهیم کرد. همین نگاه را در موضوع هنرمندان پیشکسوت داریم.

وی با بیان اینکه سال گذشته هنرمندان پیشکسوت را پیش رئیس جمهور بردیم و ایشان قول‌هایی دادند، افزود: ما امسال برای مسکن آن‌ها دست بکار شدیم. قراردادهای مسکن منعقد شده و ما می‌توانیم سال آینده به میزان قابل توجهی خانه در اختیار هنرمندان پیشکسوت قرار دهیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره برنامه‌های این وزارتخانه مبنی‌بر اسناد بالادستی افزود: بله، از آنجایی که در حوزه مجوزهای کسب‌و‌کار دوستان معاونت سیاسی بیش از خودِ متولیان این کار را دنبال کردند، ما هم تقریباً تسهیل مجوزهای کسب‌و‌کار را جلو بردیم.

اسماعیلی درباره سند ملی سینما که سالیان سال است در شورای عالی انقلاب فرهنگی خاک می‌خورد، بیان کرد: ما سند تئاتر، موسیقی و سینما داریم. هر سه آن‌ها کار کارشناسی و وزارتخانه‌ای آن انجام شده است. شورای هنری یکی از شوراهای اقماری شورای عالی انقلاب فرهنگی است که مسئولیتش با وزیر فرهنگ است.

به گفته وی، الان هر دو هفته یکبار با یک زمانبندی روشن جلساتش را برگزار می‌کنیم. سندهای بالادستی هم در دستور کار ما قرار دارد و در پایان سال ۱۴۰۲ همه اسناد بالادستی را به اتمام می‌رسانیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره وضعیت نشر و توزیع کتاب در طی دو سال گذشته توضیح داد: به عنوان مثال، در حوزه کتاب سالانه نزدیک به ۱۱۰ هزار مجوز انتشار کتاب صادر کردیم. در سال ۱۴۰۱ تقریباً ۱۱۰ هزار کتاب مجوز انتشار صادر شده که حدود ۶۰ درصد آن‌ها برای کتاب‌های چاپ جدید است. ما نمایشگاه‌های بزرگ را برای حوزه کتاب درنظر گرفتیم. مهمترین دغدغه اصحاب نشر موضوع کاغذ است. 

به گفته وی، سال گذشته دولت نیازهای حداقلی یکسال و نیمِ حوزه کاغذ را با ارز ترجیحی سابق خریداری کرد. قراردادِ نزدیک به ۷۵ درصد از کتاب‌های درسی با کارخانه‌های داخلی کاغذ منعقد شده است. دو سه کارخانه ممتاز در آستانه راه‌اندازی داریم. طبق آخرین پیمایش در شهرهای بزرگ، بیش از ۳۳ دقیقه آمار مطالعه کتاب داریم که قابل قبول است. البته مطلوب نیست. 

اسماعیلی با بیان اینکه به دنبال آن هستیم تا فضای دسترسی به کتاب را فراهم کنیم، توضیح داد: کاری که پارسال همزمان با نمایشگاه کتاب انجام شد و به صورت مجازی کتاب به فروش رفت. از طرفی، با هزینه خودمان کتاب را به آدرس‌ها پست کردیم. یک میلیون و ۳۰۰ هزار کتاب از طریق فضای مجازی فروختیم. به دو هزار و ۸۰۰ روستا کتاب پست کردیم. همچنین، به یک هزار و ۲۰۰ شهر کتاب ارسال کردیم. 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره تسهیلات به ناشران و نویسندگان بیان کرد: امسال از محل تبصره ۱۸ تسهیلات خوبی را در اختیار ناشران و نویسندگان قرار می‌دهیم. 

وی درباره موضوعات مربوط به عفاف و حجاب در کشور و برگزاری رویدادی مانند مد و لباس خاطرنشان کرد: جامعه ایرانی جامعه عفیف است. در این اتفاقات و «سوء تفاهم‌هایی» که پیش آمده بود، به پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارتخانه مراجعه کردم. طبق پیمایش ملی که انجام شد، نزدیک به ۸۰ درصد مصاحبه شوندگان نسبت به الزام رعایت حجاب اعتقاد داشتند.

به گفته اسماعیلی، ما در کشور تنوع پوشش و سلیقه را به رسمیت می‌شناسیم. در عین حال، قانون را رعایت می‌کنیم. قانون برای ما حد و مرز کار را رعایت کرده و ما در دولت و وزارتخانه متولی این کار هستیم. ما آیین‌نامه‌های دقیقی را در بحث ساماندهی عرضه پوشاک داشتیم.

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.