سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

پوتین: روابط نظامی ما با چین شفاف است

رئیس‌ جمهور روسیه در پیامی اعلام کرد که پکن و مسکو از نظر نظامی روابط پنهانی ندارند.

«ولادیمیر پوتین» رئیس‌ جمهور روسیه در مصاحبه با تلویزیون دولتی این کشور اعلام کرد که روسیه و چین اتحاد نظامی جدیدی ایجاد نخواهند کرد و تمامی روابط نظامی میان دو کشور شفاف است.

خبرگزاری اینترفکس در گزارشی بخش‌هایی از سخنان پوتین را نقل کرده و نوشت: «ما هیچ اتحاد نظامی با چین ایجاد نمی‌کنیم. بله، ما در حوزه تعامل نظامی-فنی همکاری داریم و این را پنهان نمی‌کنیم. همه چیز شفاف است، هیچ چیز پنهانی وجود ندارد.»

پوتین در ادامه تاکید کرد: «قدرت‌های غربی در تلاشند تا ائتلاف‌های جهانی بیشتری تشکیل دهند. آمریکا و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) شروع به ایجاد یک محور جدید کرده‌اند که شباهت‌هایی به اتحاد آلمان، ایتالیا و ژاپن در جنگ جهانی دوم دارد. به همین دلیل است که تحلیلگران غربی از آغاز ساختن محوری جدید در غرب صحبت می‌کنند که شبیه به محوری است که در دهه ۱۹۳۰ رژیم‌های فاشیستی آلمان و ایتالیا و ژاپن ایجاد کردند.»

«شی جین پینگ» رئیس‌ جمهور چین هفته گذشته (۲۰ تا ۲۲ مارس) در سفری دولتی به روسیه رفت که اولین سفر خارجی وی پس از انتخاب مجدد به عنوان رئیس دولت برای سومین دوره بود. رهبر چین روز دوشنبه هفته گذشته با ولادیمیر پوتین دیداری غیررسمی داشت و روز سه‌شنبه نیز مذاکراتی با حضور هیئت‌هایی انجام شد. در جریان این سفر، بیانیه مشترکی درباره برنامه‌ای برای توسعه زمینه‌های کلیدی همکاری اقتصادی روسیه و چین تا سال ۲۰۳۰ امضا شد.

به تازگی هم «دیمیتری مدودف» معاون رئیس شورای امنیت روسیه گفته است که روابط مسکو و پکن در بالاترین سطح خود قرار دارد و او هیچ مشکلی در روابط دوجانبه نمی‌بیند و افزود: «دیدار رئیس‌ جمهور چین از روسیه روابط یا مشارکت استراتژیک و تعامل بین روسیه و چین را وارد مرحله جدیدی کرد.»

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.