سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آغاز آیین سنتی «چوم سوزان» در استان چهارمحال و بختیاری

به دنبال کاهش دمای هوای استان چهارمحال و بختیاری، آیین سنتی «چوم سوزان» در بادامستانها و باغات استان آغاز شد.

«چوم» همان سرمای پایان اسفند و اوایل بهار است که سبب سرمازدگی مزارع و باغات می‌شود.

درآیین سنتی چوم سوزان، کشاورزان از سحرگاه هر روز و در فواصل کوتاه، در باغ خود آتش روشن کرده و با ایجاد دود سفید، از سرمازدگی شکوفه‌ها جلوگیری می‌کنند.

استفاده از بخاری‌های باغی یا روشن کردن آتش در سطح باغات، براساس توصیه‌های علمی بوده است، یعنی به ازای هر هکتار زمین حدود ۱۰۰ کپه آتش با چیدمان خاص لازم است، به طوری که دو سوم از کپه‌های آتش جلوی باغ و یک سوم در سطح باغ گذاشته شود که بهترین و ارزان‌ترین روش در دسترس بوده و در سال‌های گذشته جوابگو بوده است.

نصب دستگاه‌های مولد باد گرم و چاهک معکوس برای تنظیم دما و مقابله با سرمازدگی در باغات با جذب و انتقال هوای سرد به طبقات بالایی، هوای گرم را به سطح زمین هدایت می‌کند.


بیشتر بخوانید


ترویج کشت ارقام درختان دیرگُل در باغات، یکی از بهترین راه‌های مقابله پایدار با خطر سرمازدگی بهاره است.

برای جلوگیری از سرمازدگی باغات محلول‌پاشی صورت می‌گیرد، برخی از ترکیبات ضد تنش حاوی عصاره جلبک دریایی است که موجب افزایش اندکی مقاومت درختان و جوانه‌های گل‌دهنده به سرما می‌شود، بنابراین توصیه می‌شود اقدامات لازم برای استفاده از ترکیبات ضدتنش دو تا سه روز پیش از گلدهی درختان انجام شود.

بر اساس تحلیل آخرین نقشه های پیش یابی هواشناسی، با ادامه فعالیت سامانه بارشی برای امروز در سطح استان  چهارمحال و بختیاری، بویژه برای نیمه غربی به تناوب افزایش ابر، بارشهای رگبارباران و برف گاهی همراه با رعد و برق ، وزش باد به نسبت شدید تا شدید و در برخی مناطق احتمال بارش تگرگ پیش بینی می شود.

از صبح پنج شنبه تا صبح شنبه آینده کاهش نسبی دما و آسمانی نیمه ابری گاهی همراه با وزش باد انتظار می رود.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.