سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تکثیر زودتر از موعد ماهی کپور در مرکز شهید ملکی اهواز

تکثیر کپور با راه اندازی سیستم آب گرم در مرکز بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی ماهیان بومی و گرمابی شهید ملکی اهواز پس از ۳ دهه برای اولین بار زودتر از موعد و اسفندماه عملیاتی شد.

منصور ویسی رئیس مرکز بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی ماهیان بومی و گرمابی شهید ملکی اهواز گفت: تکمیل و احیا سیستم آب گرم این مرکز با حمایت‌های مطلوب اداره کل شیلات خوزستان یکی از اقدامات مهم امسال است.

او می‌گوید: با توجه به تحقق این امر و نگهداری مولدین کپور معمولی در دمای آب مناسب، تکثیر کپورمعمولی پس از ۳ دهه، یکماه زودتر از موعد صورت گرفت.

به گفته او هر ساله فصل تکثیر ماهیان گرمابی از نیمه دوم فروردین ماه شروع می‌شود و با توجه به شرایط دمایی تا اردیبهشت ماه ادامه دارد در حالی که امسال از نیمه دوم اسفندماه اولین گونه کپورمعمولی سپس به ترتیب ماهی آمور (ماهی سفید یا علفخوار)، ماهی فیتوفاگ (سیلور)، ماهی بیگ هد (سرگنده) تکثیر می‌شوند.

ویسی در ادامه فرایند کار در سالن تکثیر را وزن کشی ماهیان مولد، تعیین دوز تزریقی هورمون هیپوفیز به مولدین، تخم ریزی و نگهداری تخم‌ها در سیستم انکوباسیون، مراحل لاروی و تحویل به بخش پرورش جهت پرورش لارو مطرح کرد.

رئیس مرکز بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی ماهیان بومی و گرمابی شهید ملکی اهواز گفت: نیاز به بچه ماهی به عنوان مهمترین عامل تولید هرساله افزایش می‌یابد.

به گفته او تولید ۲۰ میلیون لارو کپورماهیان و ۴۰ میلیون لارو ماهیان بومی در راستای رهاسازی و حفظ ذخایر منابع آبی استان و عرضه به بخش خصوصی هدفگذاری شده است.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.