عطاء اله اکبری اظهارداشت: با تامین منابع مالی ضمن پرداخت بدهی بیشاز ۱۲۰ میلیارد تومانی پیمانکار شاهد توسعه هر چه سریعتر ساخت باند دوم در این مسیر خواهیم بود.
وی افزود: طول کلی محور ارتباطی زابل- زاهدان که بخشی از محور ترانزیتی چابهار- میلک است و نقش بسزایی در رونق اقتصادی کشور دارد حدود ۲۰۰ کیلومتر بوده که تاکنون در این مسیر ۱۳۵ کیلومتر بزرگراه احداث و مورد بهره برداری قرار گرفته است.
وی ادامه داد: عملیات ساخت باند دوم در باقی مانده این محور نیز از سال ۹۸ تاکنون در قالب هفت قطعه در دستورکار این اداره کل قرار گرفت که با پیگیریهای لازم در تخصیص اعتبارات و رشد بیش از ۳۵۰ درصدی منابع مالی تاکنون ۵۰ کیلومتر بزرگراه به همراه پل نهراب در این مدت به بهره برداری رسید و تا چند روز باقی مانده از اسفندماه ۱۴۰۱ نیز ۱۴ کیلومتر آن زیر بار ترافیک میرود.
مدیرکل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان تصریح کرد: عملیات ساخت باند دوم در تنها قطعه باقی مانده مسیر زاهدان- زابل یعنی قطعه ۲ بطول ۲۷ کیلومتر نیز آغاز خواهد شد تا به منظور صیانت از مزیت ترانزیتی استان و کاهش تصادفات و تلفات جانی و مالی جادهای در صورت تداوم تخصیص منابع مالی اسفندماه ۱۴۰۳ این محور به طور کلی دوبانده شود.
وی افزود: برنامه سال آینده اداره کل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان نیز در این محور مهم و ترانزیتی استان تحویل و بهره برداری پل شیله به همراه ۲۵ کیلومتر باند دوم در صورت تخصیص به موقع منابع مالی است.
اکبری با اشاره به اهمیت تکمیل هر چه سریعتر شبکه بزرگراهی در سیستان و بلوچستان بویژه محور زابل _ زاهدان گفت: تکمیل بزرگراه در این محور میتواند به عنوان یک مسیر ارتباطی و انتقال کالا در جاده قدیم ابریشم تحولی تاریخی و بزرگ در عرصه فعالیتهای ترانزیتی ایران در مسیر کریدور شرق به غرب ایجاد کند و به لحاظ ژئوپلیتیک و ژئواکونومیک موجب تقویت نقشآفرینی ایران در بازرگانی ملی و ترانزیت خارجی میان اروپا، آسیای مرکزی و شرقی میشود.