سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مرمت بیش از ۹۰ درصد ارگ بم/ درخشش بزرگ ترین بنای خشت گلی جهان در شب + تصاویر

استاندار کرمان گفت: ارگ تاریخی بم در زلزله سال ۸۲ ویران شد و امروز بیش از ۹۰ درصد مجموعه ارگ بم مرمت و بازسازی شده است.

با حضور استاندارکرمان فاز اول روشنایی اثر ثبت جهانی  ارگ تاریخی بم افتتاح و به بهره برداری رسید.

محمد مهدی فداکار، استاندار کرمان در آیین افتتاح نور پردازی ارگ بم گفت: در آستانه بهار قرآن و بهار طبیعت، نور پردازی مجموعه بسیار ارزشمند ارگ‌تاریخی و کهن بم افتتاح و به بهره برداری رسید.

او در خصوص مرمت بزرگ‌ترین بنای خشت گلی جهان بیان کرد: ارگ تاریخی بم در زلزله سال ۸۲ ویران شد و امروز بیش از ۹۰ درصد مجموعه ارگ بم مرمت و باز سازی شده است و از همه مردم ایران دعوت می‌کنم، از نزدیک‌ارگ بم را ببیند.

استاندار کرمان تصریح کرد: با بهره برداری از نورپردازی ارگ بم، تماشای این دژ کهن در شب زیباتر است.

او بیان داشت: ظرفیت‌ها و زیر ساخت‌های استان کرمان برای گردشگران و مسافران نوروزی آماده است و تمام شهرستان‌های استان کرمان، آماده پذیرش مسافران نورزی هستند و از تمام هموطنان برای سفر به به استان کرمان استقبال می‌کنیم تا خاطره خوشی در ایام نوروز از استان کرمان داشته باشند.

فعالی، مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان با بیان اینکه بعد از زلزله، ارگ بم احیا، مرمت و باز سازی شد، گفت: برای اولین بار امکان بازدید در شب از ارگ تاریخی بم فراهم شد.

او افزود: فاز اول نور پردازی ارگ بم با اعتبار یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان انجام و به بهره برداری رسید که با این اقدام شرایط بازدید بیشتر از ارگ‌تاریخی بم و امکان استقرار مسافران نوروزی طی شب در این مجموعه تاریخی زیبا مهیا شده است.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان بیان داشت: در مجموعه ارگ تاریخی کهن بم، ۹ پروژه ساخت و مرمت شده طی امسال به بهره برداری رسید که برای این پروژه‌ها ۲۰ میلیارد تومان‌منابع، هزینه شده است.

او تصریح کرد: این ۹ پروژه، شامل: نور پردازی فاز اول ارگ بم، ساخت و مرمت موزه باستان شناسی ارگ بم، مسجد، مدرسه، اصطبل، بازارچه صنایع دستی و برج زیبای شرقی ارگ بم است که ان پروژه‌ها به بهره برداری رسیدند.

فعالی تصریح کرد: امسال ارگ تاریخی بم متفاوت و جذاب است و برای اولین بار امکان بازدید از ارگ در شب فراهم شد و در آینده نیز فاز نور و صدا در این‌مجموعه تاریخی و کهن ساخته می‌شود و اسکان در این بنای بزرگ‌تاریخی فراهم می‌شود.

او بیان داشت: برای تکمیل نورپردازی ارگ بم در فاز دوم، ۳ میلیارد تومان اعتبار نیاز است تا تمام فضا‌های ارگ بم به صورت فنی طی سال آینده نور پردازی شوند.

مسافرانی که شب برای بازدید از ارگ بم آمده بودند، در پاسخ به این سوال که شب‌های ارگ‌تاریخی بم را چه طور دید؟ گفتند: ما از اصفهان برای دیدن ارگ بم آمده ایم. تماشای ارگ بم در شب زیبا است واز دیدن این بنای تاریخی در شب لذت می‌بریم.

مسافر دیگری درباره ارگ بم بیان کرد: ما از تهران آمدیم و امشب در شب ارگ بم را دیدیم. ارگ بم در شب جذابیت خاصی داشت، انگار در دل تاریخ پا گذاشتیم و انرژی مثبتی به ما داد و از همه هموطنان دعوت می‌کنم ارگ بم و شب‌های آن را از دست ندهند.

محمد برزنگ، فرماندار بم با بیان اینکه شهر بم و باغ شهر زیبای ایرانی بم آماده پذیرایی از مسافران نوروزی است، گفت: برای اولین بار، امکان بازدید مسافران نوروزی از ارگ تاریخی بم در شب فراهم شد.

او افزود: هزار اتاق، شامل: کلاس درس، هتل‌ها و خانه‌های بوم‌گردی و ۴ پارک بزرگ، آماده و منتظر استقبال از مسافران نوروزی به بم هستند.

ارگ تاریخی و کهن بم بزرگ‌ترین بنای خشت گلی جهان با قدمت ۷ هزار ساله با نور پردازی در شب، همچون نگینی در دل کویر ایران می‌درخشد.

شهرستان بم در فاصله ۱۸۵ کیلومتری شرق استان کرمان واقع شده است و این باغ شهر زیبا با ۶۴ اثر تاریخی و ۳ اثر ثبت جهانی یکی از شهر‌های تاریخی ایران محسوب می‌شود و هرساله مقصد گردشگران و مسافران نوروزی بسیاری از سراسر ایران است.

گزارش از علیرضا عزیزآبادی

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.