سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کاهش ۴۰ درصدی بارندگی در آذربایجان شرقی

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی با اشاره به کاهش ۴۰ درصدی بارش نسبت به سال قبل، وضعیت منابع آبی استان را نامناسب توصیف کرد.

یوسف غفارزاده امروز در سومین جلسه شورای حفاظت از منابع آب استان با تاکید بر محدودیت قابل توجه منابع آبی و لزوم مدیریت آگاهانه مصارف گفت: میزان بارش‌ها امسال در استان ۹۲ میلیمتر و آذربایجان شرقی جزو استان‌های کم بارش کشور بوده است.
او با اشاره به اینکه به صورت میانگین تنها ۳۰ درصد مخازن سد‌های استان پر شده اند گفت: ۵۴ درصد کاهش در حوضه آبریز ارس، ۳۸ درصد در حوضه آبریز دریاچه ارومیه و ۲۵ درصد در حوضه آبریز قزل اوزن و سفید رود نسبت به نرمال کاهش بارش داریم.

او با توجه به وضعیت منابع آبی استان و کاهش محسوس رواناب و ورودی سد‌ها و ضرورت تامین آب شرب موردنیاز استان بر لزوم رعایت الگوی کشت و نبود تضمین برای تامین آب محصولات پرآب بر در بخش کشاورزی تاکید کرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی با اشاره به نقش کلیدی مصرف کنندگان در مدیریت تقاضا و رعایت الگوی مصرف بهینه منابع آب، از مردم استان خواست در روز‌های پایانی سال از مصارف غیرشرب تا حد ممکن خودداری کنند تا در زمان پیک مصرف برای تامین آب شرب مشکلی نداشته باشیم.

غفارزاده همچنین از جلوگیری برداشت غیرمجاز ۴۸.۸ میلیون مترمکعب آب از منابع زیرزمینی استان در دولت سیزدهم خبر داد.

او اظهار کرد: در راستای اجرای طرح تعادل بخشی و حفاظت از آب‌های زیرزمینی در طول دولت سیزدهم، تعداد ۶۸۸ حلقه چاه غیرمجاز در حال حفر در استان شناسایی و از حفاری‌های غیرمجاز ۴۵۷ مورد نیز جلوگیری شده است.

او با بیان این‌که ۱۷۴۵ حلقه چاه غیرمجاز در استان در این مدت مسدود شده است ادامه داد: از اضافه برداشت تعداد ۹۵۳ حلقه چاه مجاز نیز از طریق تقلیل یا پلمب جلوگیری شده است.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.