سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

موافقت اولیه کنست با سه لایحه بحث برانگیز قضایی نتانیاهو

لوایح بحث برانگیز قضایی در قرائت اول در پارلمان رژیم صهیونیستی به تصویب رسید.

در قرائت اول، لایحه‌ای که دیوان عالی را تضعیف می‌کند، همراه با لایحه‌ای که از نخست وزیر رژیم صهیونیستی در برابر برکناری محافظت می‌کند و لایحه‌ای که اجازه شهرک سازی بیشتر در شمال اراضی اشغالی را می‌دهد در پارلمان این رژیم به تصویب رسید.

به گزارش الجزیره، پارلمان رژیم صهیونیستی لایحه‌ای را ارائه کرده است که به آن اجازه می‌دهد با وجود ماه‌ها اعتراض علیه آن، احکام دادگاه عالی را لغو کند و قوانینی را وضع کند که لغو شده‌اند.

جلسه کنست تا ساعات اولیه صبح سه شنبه برای تصویب اولین قرائت این لایحه که یکی از اولویت‌های اصلی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر و ائتلاف او از احزاب مذهبی راست افراطی و افراطی ارتدوکس بوده است، طول کشید.

اواخر دوشنبه شب پارلمان همچنین لایحه‌ای را به تصویب رساند که برکناری نخست‌ وزیر را به دلیل اتهامات فسادی که هنوز علیه او وجود دارد، دشوارتر می‌کند.

این لایحه به پارلمان این امکان را می‌دهد که نخست‌ وزیر را فقط به دلایل جسمی یا روحی برای حکومت ناتوان اعلام کند و جایگزین قانون فعلی می‌شود که راه را برای برکناری او در شرایط دیگر باز می‌کند.

لایحه دیگری که در قرائت اول تصویب شد، به شهرک سازی‌های بیشتری در شمال کرانه باختری اشغالی مجوز می‌دهد.

این رای گیری تنها چند هفته پس از آن صورت می‌گیرد که شهرک نشینان اسرائیلی ماه گذشته به یک شهر فلسطینی هجوم آوردند و یک مرد را کشتند و ده‌ها خانه و خودرو را به آتش کشیدند.

شهرک سازی در کرانه باختری اشغالی و بیت المقدس شرقی طبق قوانین بین المللی غیرقانونی تلقی می‌شود. لایحه‌هایی که یک شبه به آن‌ها رأی داده می‌شود، قبل از اینکه به قانون تبدیل شوند، نیاز به رأی بیشتری دارند. این گام‌ها آخرین اقدام از یک سری اقدامات ائتلاف نتانیاهو برای اصلاح نظام حقوقی این رژیم بوده است. نخست وزیر و متحدانش می‌گویند که هدف از این تلاش مهار یک دادگاه فعال است.

منتقدان می‌گویند که این حرکت کنترل‌ها و توازن‌ها را به هم می‌زند و قدرت را در دست نتانیاهو و اکثریت پارلمانی او متمرکز می‌کند.

نتانیاهو و متحدان افراطی و ائتلاف مذهبی‌اش متعهد شده‌اند که با وجود تظاهرات ده‌ها هزار معترض صهیونیست در دو ماه گذشته، تغییرات قانونی را پیش ببرند.

رهبران تجاری، کارشناسان حقوقی و رهبران نظامی بازنشسته به اعتراضات پیوسته‌اند و نیرو‌های ذخیره اسرائیلی تهدید کرده‌اند که در صورت تصویب این تغییر، انجام وظیفه را متوقف خواهند کرد.

لایحه جدید نیاز به تصویب سه چهارم از سوی کابینه دارد و می‌تواند توسط نخست وزیر لغو شود.

تغییر پیشنهادی در قوانین نظارت بر برکناری نخست وزیر برای نتانیاهو که اواخر سال گذشته پس از پنجمین انتخابات این رژیم در کمتر از چهار سال گذشته به قدرت بازگشت، از اهمیت شخصی برخوردار است.

او به اتهام کلاهبرداری، خیانت در امانت و دریافت رشوه محاکمه می‌شود و این اتهامات را رد می‌کند. این روند نزدیک به سه سال به طول انجامیده است.

دست کم ۷۰ فلسطینی در سال جاری میلادی توسط اسرائیلی‌ها که بسیاری از آن‌ها در جریان حملات نظامی رژیم صهیونیستی بوده به شهادت رسیده اند.

بر اساس این گزارش، تعداد فلسطینیان به شهادت رسیده در کرانه باختری اشغالی طی سال گذشته به بیش از ۲۲۰ نفر می‌رسد.

در همین مدت بیش از ۴۰ اسرائیلی در عملیات های مقاومتی کشته شده اند.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.