سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رای‌الیوم از تلاش عربستان برای برگزاری نشست عربی با حضور ایران خبر داد

منابع می‌گویند عربستان در تلاش است تا نشستی با حضور همه کشورهای عربی منطقه انجام دهد و ایران و ترکیه را نیز به عنوان میهمان دعوت کند.

روزنامه رای‌الیوم در گزارشی به نقل از منابع آگاه می‌گوید عربستان سخت در تلاش است تا نشست آتی سران کشور‌های عربی که قرار است در این کشور برگزار شود را با موفقیت برگزار کند.

در همین راستا، به گفته منابع، فیصل بن فرحان وزیر امور خارجه عربستان به کشور‌های منطقه سفر خواهد کرد و با سران آن‌ها دیدار خواهد داشت. هدف ریاض این است که اجلاس با موفقیت و حضور همه کشور‌های عربی انجام شود؛ بنابراین به گفته منابع، تماس ریاض و دمشق از مدتی پیش آغاز شده و ممکن است به زودی به اوج خود برسد.

منابع همچنین اعلام کردند ریاض ممکن است به دنبال آن باشد که از ایران و ترکیه به عنوان مهمان‌های نشست سران دعوت کند. دعوت از ایران و ترکیه به عنوان مهمان در نشست سران احتمالا به دلیل نشان دادن عربستان به عنوان سکوی امنیت منطقه خواهد بود.

بر اساس این گزارش، نشست ریاض قبل از نشست ایران و کشور‌های عربی خلیج فارس در پکن برگزار می‌شود و این نشست به مثابه مقدمه‌ای برای یک توافق ایرانی- عربی خواهد بود.

پیش از این روزنامه وال‌استریت‌ژورنال در خبری نوشته بود که چین در حال برنامه‌ریزی برای برگزاری نشستی میان سران کشور‌های عربی حاشیه خلیج فارس با ایران در چین است. انتظار می‌رود نشست مذکور پس از نشست وزرای خارجه ریاض و تهران برگزار شود. گفته می‌شود شی جین پینگ، رئیس جمهور چین اواخر سال گذشته در جریان سفر خود به ریاض، پیشنهاد برگزاری نشست سران ایران و کشور‌های شورای همکاری خلیج فارس در پکن را مطرح کرده است.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
مردم
۱۲:۲۰ ۲۴ اسفند ۱۴۰۱
مسئولین باید به شرط نام بردن خلیج فارس در همه این نشست ها شرکت کنند
علی
۱۳:۲۰ ۲۳ اسفند ۱۴۰۱
اگر در عربستان برگزار شد
اسم خلیج را باید فارسی بگن
وگرنه برای ما خوب نیست