سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

معاون پارلمانی رئیس جمهور:

باید از همه ظرفیت‌ها برای پاسخ به سوالات و ابهامات مردم استفاده کرد

سید محمد حسینی گفت:امروز در نبرد رسانه‌ای تمام عیاری قرار داریم که در مقابله با آن، با روال عادی و سنتی نمی‌توان انتظار موفقیت داشت.

سیدمحمد حسینی در شانزدهمین نشست شورای هماهنگی مراکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی‌های دستگاه‌های اجرایی که به میزبانی معاونت امور مجلس ریاست جمهوری و با حضور سپهر خلجی، رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت برگزار شد، اهمیت مراکز اطلاع‌رسانی و برگزاری چنین جلساتی را برای تقویت همگرایی و هم‌افزایی بین دستگاه‌ها مورد تاکید قرار داد و گفت: یک وجه حماسه بزرگ کربلا و روز عاشورا، ایثار، فداکاری و شهادت‌طلبی بود و وجه دیگر آن پیام این حماسه بزرگ بود که امام سجاد (ع) و حضرت زینب (س) رسالت پیام رسانی را به‌خوبی ایفا و از تحریف این واقعه بزرگ جلوگیری کردند.

وی افزود: دولت مردمی تاکنون اقدامات گسترده و دستاورد‌های بزرگی داشته است که اگر به درستی اطلاع‌رسانی شود، بدخواهان و معاندین دیگر نمی‌توانند با اخبار غیرواقعی و سیاه‌نمایی، نقاط قوت را نقاط ضعف جلوه دهند.

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور تصریح کرد: امروز در نبرد رسانه‌ای تمام عیاری قرار داریم که در مقابله با آن، با روال عادی و سنتی نمی‌توان انتظار موفقیت داشت؛ قطعاً برای غلبه در این نبرد، نیازمند برنامه ریزی، طراحی دقیق و استفاده از روش‌های و ابزار‌های مناسب و تاثیرگذار هستیم.

حسینی گفت: مراکز اطلاع رسانی و روابط عمومی در کنار وزیر و مدیران ارشد، نقش مهمی در پیشبرد امور برعهده دارند؛ لذا نباید اهمیت جایگاه آنان مورد بی‌توجهی قرار بگیرد و اگر در این زمینه کوتاهی انجام شود حتی اقدامات بزرگ نیز می‌تواند تحت‌الشعاع برخی تبلیغات و خبرسازی‌های کذب قرار بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: متأسفانه در هشت ساله دوره گذشته بسیاری از طرح‌ها و پروژه‌ها مورد بی‌توجهی بوده و متوقف مانده بودند و امروز که دولت مردمی، انقلابی و عدالت محور در مسیر تکمیل این پروژه‌ها گام بر می‌دارد لازم است مراکز اطلاع‌رسانی اینگونه اقدامات را با هدف ایجاد امید و نشاط در جامعه به‌خوبی برای افکار عمومی تبیین و تشریح کنند.

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور در ادامه با تأکید بر اهمیت تعامل و ارتباط نزدیک با نمایندگان مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: نمایندگان مجلس بواسطه پیگیری مشکلات حوزه‌های انتخابیه و اتتظاری که مردم و رسانه‌ها از آنان دارند بیش از دیگر گروه‌ها در مسائل مختلف موضع‌گیری و اظهار نظر می‌کنند و طبعا در مواردی ابهامات و تردید‌هایی نسبت به فعالیت دستگاه‌های اجرایی بوجود می‌آید که لازم است اینگونه موارد توسط مراکز اطلاع‌رسانی دستگاه‌های مختلف به دقت رصد و توضیحات متقن و مستدل به افکار عمومی ارایه شود.

حسینی همچنین ارائه گزارش فعالیت‌های وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های مختلف اجرایی به نمایندگان مجلس را حائز اهمیت دانست و گفت: اگر نمایندگان اطلاعات و مستندات کافی از اقدامات دستگاه‌ها داشته باشند، می‌توانند ضمن اطلاع‌رسانی به مردم، با روحیه انقلابی و دلسوزانه‌ای که دارند در پیگیری امور و حمایت‌های لازم در روند اجرای آن به دولت کمک کنند؛ ضمن اینکه معاندان نیز نمی‌توانند با سیاه‌نمایی اینگونه اقدامات را زیر سؤال ببرند.

وی تصریح کرد: مراکز اطلاع‌رسانی می‌توانند گزارش اقدامات دستگاه متبوع خود را به‌صورت مستمر و البته در قالب مقایسه‌ای با دوره‌های گذشته در معرض نگاه و قضاوت افکارعمومی قرار دهند و بی‌تردید چنین برنامه‌هایی در تقویت روحیه امید به آینده بسیار مفید خواهد بود.

حسینی بر همین اساس متذکر شد: باید از همه ظرفیت‌ها و فرصت‌ها برای پاسخ به سوالات و ابهامات در زمینه فعالیت‌های دولت مردمی استفاده کرد و اجازه نداد بدخواهان و مخالفین نظام با سوءاستفاده از بی اطلاعی عده‌ای به سیاه‌نمایی بپردازند.

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور گفت: روسای مراکز اطلاع‌رسانی با برقراری ارتباط با گروه‌ها و شخصیت‌های مرجع و تأثیرگذار می‌توانند ضمن تبیین اقدامات و دستاورد‌های وزارتخانه خود در پیشبرد امور دولت نیز مؤثر باشند و از این ظرفیت برای حمایت نمایندگان از لوایح و مطالبات دولت استفاده کرد.

حسینی با تأکید بر اهمیت وحدت رویه و انسجام در اطلاع‌رسانی گفت: عده‌ای به‌دنبال اختلاف افکنی در بین مسئولین، دستگاه‌ها و قوای مختلف هستند؛ لذا ضرورت دارد با همگرایی و همدلی زمینه‌های سوءاستفاده بدخواهان و دشمنان را از بین برد و بی تردید همراه و همگام با یکدیگر می‌توان کار‌های بزرگی را به سرانجام رسانید.

وی افزود: مراکز اطلاع‌رسانی باید از ظرفیت رسانه‌های مکتوب و مجازی برای تبیین دستاورد‌های دولت مردمی نهایت استفاده را بعمل آورده و تعامل مثبت و نزدیکی با اصحاب رسانه داشته باشند.

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: با توجه به گسترش نفوذ فضای مجازی در بین بخشی از جوانان و نوجوانان ضرورت دارد از شیوه‌های ابتکاری و جدیدی برای اطلاع رسانی استفاده کرد و البته از تبلیغات محیطی نیز نباید غافل شد.

حسینی افزود: برای بیان دستاورد‌های دولت نیاز به اغراق و بزرگ‌نمایی نیست و همین که واقعیت‌های موجود به درستی اطلاع‌رسانی شود برای ایجاد روحیه امید، اعتماد و نشاط در جامعه مؤثر است.

سپهر خلجی، دبیر شورای اطلاع‌رسانی دولت نیز در این دیدار، شناخت موضوعات و مسائل مهمی که دولت با آن مواجه است را در کنار مواجه رسانه‌ای و تبلیغاتی مناسب با آن مسأله حائز اهمیت دانست و گفت: برای اینکه به توصیه رهبر معظم انقلاب در خصوص امیدآفرینی جامه عمل بپوشانیم، باید برای طرح‌ها و پروژه‌های مهمی که در مسیر خدمت به مردم به بهره‌برداری می‌رسد برنامه و طراحی رسانه‌ای مناسب و هنرمندانه وجود داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: دولت مردمی فقط در طی سه هفته گذشته پروژه‌های مهمی از جمله بزرگترین طرح زیست‌محیطی با هدف احیای دریاچه ارومیه، فاز ۱۴ پارس جنوبی، طرح آب شیرین‌کُن بوشهر، افتتاح و آبگیری چندین سد بزرگ و بیمارستان هزار تختخوابی حضرت مهدی (ع) را در کنار ده‌ها پروژه کوچک و بزرگ دیگر افتتاح کرد. این پروژه‌ها عمدتاً با تعلل و وقفه چندین ساله مواجه بودند که با پیگیری‌های آیت‌الله رئیسی و با تکیه بر ظرفیت‌های داخلی تکمیل و در خدمت مردم قرار گرفت و ما به عنوان مراکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی ا وظیفه داریم اینگونه خدمات دولت را در راستای امیدآفرینی و در قالب فعالیت‌های رسانه‌ای هنرمندانه و هوشمندانه به افکار عمومی معرفی کنیم.

خلجی تاکید کرد: ضرورت دارد پروژه‌ای که در هر وزارتخانه و دستگاهی افتتاح و بهره‌برداری می‌رسد همان دستگاه با توجه به اشرافی که به مزیت‌ها و ظرفیت‌های پروژه مربوطه دارد، پیوست رسانه آن را تهیه و در اختیار سایر دستگاه‌ها قرار دهد تا با هم افزایی و همگرایی بتوان جریان اطلاع‌رسانی منسجم و شایسته‌ای در این زمینه ایجاد شود.

قائم‌مقام رئیس دفتر رئیس‌جمهور در ادامه به هم افزایی رسانه‌های کشور تأکید کرد و گفت: پسندیده نیست برخی مجموعه‌ها با نادیده انگاشتن خدمات دولت و نظام القای یأس و ناامیدی به جامعه داشته باشند. در این زمینه صداوسیما هم می‌تواند نقش موثرتری در امیدآفرینی و اطلاع‌رسانی هنرمندانه داشته باشد.

در این دیدار تعدادی از روسای مراکز اطلاع‌رسانی پیشنهادات و راهکار‌های خود را برای تقویت اطلاع‌رسانی از اقدامات دولت و نحوه تعاملات دولت و مجلس بیان کردند.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.