سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

نظامی جزء مفاخر فرهنگی مشترک و مایه وحدت کشورها است

محمد مهدی اسماعیلی گفت: ما دعوای جغرافیای سیاسی نداریم و نظامی برای ما و اهالی آذربایجان، تاجیکستان، افغانستان از مفاخر فرهنگی مشترک به حساب می‌آید.

محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد در مراسم روز بزرگداشت مقام حکیم نظامی که در تالار وحدت برگزار شد، گفت: وجود حکیم نظامی برای جامعه فرهنگی، ادبی و هنری ایران، همانند گهر تابناکی در پیشانی تاریخ می‌درخشد.

وزیر ارشاد پس از قرائت پیام رئیس جمهور به روز بزرگداشت حکیم نظامی گنجوی با بیان اینکه اولویت رئیس جمهور کشورمان به مسائل فرهنگی است، گفت: نگاه جمهوری اسلامی، نگاهی تمدنی است و در این حوزه از تمدن بزرگی به نام ایران فرهنگی برخوردار هستیم که دارای مرزهای گسترده با شخصیت‌های فراوان تأثیرگذار است.

وی با اشاره به اینک مولوی در بلخ به دنیا آمد، در قونیه رشد کرده و همانجا فوت کرد اما همه اشعارش را به فارسی گفته است ادامه داد: مسلماً مولوی متعلق به ایران فرهنگی بزرگ است و به یک منطقه سیاسی خاص تعلق ندارد. ما دعوای جغرافیای سیاسی نداریم و نظامی برای ما و اهالی آذربایجان، تاجیکستان، افغانستان از مفاخر فرهنگی مشترک به حساب می‌آید و این موجب وحدت ما با این کشورهای حوزه تمدنی است. مرز ایران فرهنگی بزرگ از چین تا آسیای مرکزی و غرب آسیا با شخصیت‌های بسیار بزرگ فرهنگی است که این مسئله بزرگی و عظمت فرهنگی و تاریخی ایران را نشان می‌دهد.

ایجاد مناطق ویژه فرهنگی

وی همچنین از ایجاد مناطق ویژه فرهنگی خبر داد و گفت: سه حوزه فرهنگی مهم در اقلیم‌های کشور پیش‌بینی شده است و در این سه اقلیم مناطق ویژه فرهنگی ایجاد خواهد شد تا در پیوست این مناطق فعالیت‌های اقتصادی صورت بگیرد لذا برای سال آینده در این مناطق فعالیت ابتکاری مدنظر قرار خواهد گرفت.

اسماعیلی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن قدردانی از اقدامات مدیریت جدید انجمن مفاخر در خصوص برپایی هفته بزرگداشت حکیم نظامی گنجوی، اشاره کرد: حکیم نظامی مایه وحدت و احترام ایران با دیگر کشورها است. حکیم نظامی متعلق به ایران فرهنگی بزرگ با تمدن چند هزار ساله است که وقتی با اسلام پیوند خورد چنین بزرگانی را پرورش داد.

بزرگداشت حکیم نظامی از اول اسفند ماه آغاز شد که همه دانشگاه‌ها از جمله دانشگاه الزهرا، دانشگاه علامه طباطبایی دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه هنر، دانشگاه تربیت مدرس و … در این بزرگداشت همکاری داشتند.

گفتنی است در این مراسم از تندیس حکیم نظامی که توسط نادر قشقایی ساخته ۱۱شده، رونمایی به عمل آمد.

برچسب ها: فرهنگ ، وحدت ، نظامی گنجوی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.