سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

۶ دلیل نرسیدن به اهداف‌مان در سال ۱۴۰۱

سال گذشته در چنین روزهایی مشغول برنامه‌ریزی برای رسیدن به اهداف‌مان در سال جاری بودیم اما الان می‌بینیم که به بعضی‌هایشان نرسیده‌ایم.

به روز‌های پایانی سال نزدیک می‌شویم و فرصت خوبی است تا کارنامه‌مان در سال ۱۴۰۱ را بررسی کنیم. احتمالا شما هم این روز‌ها اهداف و تصمیم‌هایی را به یاد می‌آورید که اسفند سال گذشته به آن‌ها فکر کردید و قرار بود در طول سال ۱۴۰۱ از بالقوه به بالفعل تبدیل شوند. هرچند برنامه‌های عملیاتی برای آن‌ها چیدید، اما انگار همان‌جا سرجای‌شان ماندند و هیچ تکانی نخوردند! اما چرا این گونه شد؟ در ادامه به ۶ مورد از رایج‌ترین اشتباهات در برنامه‌ریزی‌ها که مقصر‌های اصلی نرسیدن به اهداف‌مان در سال ۱۴۰۱ بودند، اشاره می‌کنیم. به این امید که اسفند سال ۱۴۰۲، به همه اهداف‌تان رسیده باشید.

کمال گرایی

بیشتر ما وقتی می‌خواهیم تصمیمی برای آینده بگیریم یا اهدافی برای خودمان تعیین کنیم، افراد موفق و الگو‌های مورد تشویق جامعه را روی قله اهداف‌مان می‌گذاریم و می‌خواهیم تا در مدت کمی به آن اهداف دست پیدا کنیم. به همین دلیل با کوچک‌ترین شکستی احساس ناامیدی می‌کنیم و از خواسته‌ها و اهداف‌مان دست می‌کشیم. بهتر است به جای آن به امکانات و موقعیت زندگی و کمی‌ها و کاستی‌های زندگی خود در کنار نکات مثبت و پشتوانه‌ها و توانایی‌هایی که داریم دقت کنیم و براساس آن‌ها اهداف‌مان را بچینیم. درگیر کمال‌گرایی شدن بدون بررسی داشته‌ها یکی از اصلی‌ترین مقصر‌های نرسیدن به اهداف‌مان در سال ۱۴۰۱ بوده است.

نداشتن برنامه‌ریزی اصولی

برای رسیدن به هر هدفی تنها خواستن کافی نیست بلکه تلاش و پشتکار در کنار داشتن برنامه درست و مدون با توجه به شرایط و موقعیت‌های خاص هر فرد لازمه مهم‌تری است؛ بنابراین اگر هدفی دارید که در سال گذشته نتوانستید به آن دست پیدا کنید، برای سال آینده‌تان برنامه‌ریزی دقیق‌تر و صحیحی با توجه به شرایط فردی خود داشته باشید تا از قطار موفقیت در سال آینده جا نمانید. همان‌طور که بدون برنامه‌ریزی رسیدن به اهداف غیرممکن است، با برنامه‌ریزی اشتباه هم کاری از پیش نمی‌برید.

بی‌توجهی به توانایی‌های خود

برای دست‌یابی به اهداف و خواسته‌ها در زندگی، اول از همه نیاز است تا خودشناسی دقیقی داشته باشید. به این معنا که استعدادها، توانایی‌ها، روحیات و خلق‌و‌خوی خود را بشناسید و پس از آن بر مبنای توانایی‌ها و استعدادهای‌تان برنامه‌ریزی کنید. در این صورت احتمال شکست شما چند برابر کمتر می‌شود و می‌توانید اسفند ۱۴۰۲ خوشحال باشید که به هدف‌تان دست پیدا کردید.

لذت‌طلبی به جای اراده و پشتکار

برای رسیدن به خواسته‌هایتان باید اراده و پشتکار قوی داشته باشید و در مقابل خواسته‌ها و تمایلات درونی و اتفاقات یا حوادث بیرونی به‌خاطر رسیدن به خواسته‌هایتان بایستید. محکم و استوار قدم بردارید و از بسیاری لذت‌ها چشم‌پوشی کنید. یکی از مقصران اصلی که باعث شده تا به اهداف‌تان در سال جاری نرسید، این است که گاهی لذت‌طلبی را به تلاش و پشتکار ترجیح داده اید.

نداشتن اولویت‌بندی

در برنامه‌ریزی برای آینده و هدف‌گذاری باید واقع‌بین بود و به همه جوانب فردی و اجتماعی و شرایط زندگی خود دقت کرد. باید بر آن اساس برنامه‌ریزی کرد تا احتمال شکست کم شود؛ بنابراین یکی از دلایل شکست شما در برنامه‌های سال گذشته‌تان احتمالا همین مورد بوده است که در شرایطی که اولویت زندگی‌تان به‌طور مثال توجه به امور خانواده بوده، شما برنامه‌تان را برمبنای رشد فردی چیده‌اید.

کمبود اعتماد به نفس

نداشتن خودباوری یا کمبود اعتماد به نفس هم یکی دیگر از دلایل شکست در برنامه‌ها و اهداف است. گاهی شما برنامه‌ای برای آینده خود تدوین می‌کنید، اما اعتماد به نفس لازم و خودباوری برای رسیدن به آن را ندارید. پس در ناخود‌آگاه‌تان و به‌طور غیرمستقیم با بهانه‌جویی و اهمال‌کاری از تلاش برای رسیدن به آن سرباز می‌زنید و خودتان را گول می‌زنید که شرایط و امکانات مهیا نبود وگرنه من توان و استعداد رسیدن به خواسته‌ام را داشتم، اما شرایط اجازه نداد. اما بهتر است با خودتان رو راست باشید، ضعف‌های‌تان را بشناسید و در صدد حل آن برآیید.

منبع: روزنامه خراسان

برچسب ها: اهداف ، برنامه ریزی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۶
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۴:۲۱ ۲۳ اسفند ۱۴۰۱
اگه به توپ را با قدرت بالابندازی تا بی نهایت بالا میره به شرط اینکه جاذبه رمین نباشه مقاومت هوا نباشه...یعنی نمیشه تاثیر موانع و اخلالگران راکاملاانکار کرد و گفت فقط به قدرت خودت بستگی داره؛اگه همه میتونستند به تمام خواسته هاشون تودنیابرسند دیگه بهشت برای چی بود؟؟
ناشناس
۰۷:۲۰ ۲۳ اسفند ۱۴۰۱
هم دقیق برنامه ریزی کردیم وهم پشتکار داشتیم برای رسیدن به برنامه ها اما حقوق وخالص دریافتی 4/5 میلیون تومان در ماه آموزش فنی وحرفه ای وابسته به وزارت کار در سطح شهرستانها خارج از پایتخت اجازه پشتیبانی این برنامه ریزیها رو نمیده به قول معروف حقوقی میدن که زندهبمونیم تا بتونیم کار فردا شون رو انجام بدیم نه اینکه زندگی کنیم . خدا لعنتشون کنه
ناشناس
۰۱:۳۶ ۲۳ اسفند ۱۴۰۱
,yjc‌چند چندی با خودت...چرا به اهدافت نرسیدی....من هدف داشتم پراید بخرم ...از اول سال تا آخر سال ۱۵۰ جمع کردم...یه شبه شد ۳۰۰...الان به من بگید چرا به اهدافم نرسیدم؟!!!!
دی
۰۱:۱۲ ۲۳ اسفند ۱۴۰۱
از قضا همه مربوط به خودمونه ، خخخخخ
ناشناس
۰۰:۱۸ ۲۳ اسفند ۱۴۰۱
7 دلیل نوسان قیمت دلار
ناشناس
۲۲:۵۱ ۲۲ اسفند ۱۴۰۱
دوستان این دلایل دفتر باشگاه خبرنگاران در برلین یا آمستردام برا مردم اونجا منتشر کرده
حواستون باشه
ناشناس
۲۲:۵۱ ۲۲ اسفند ۱۴۰۱
دستت درد نکنه مردم میخندونی باشگاه خبرنگاران
یه نمونه کوچک در مورد خودم بگم خواستم پول جمع کنم چیزی بخرم تا پول جمع بشه قیمت کالا شد دو برابر
ناشناس
۲۱:۵۴ ۲۲ اسفند ۱۴۰۱
ب هیچی نرسیدیم بدترم شدیم
ناشناس
۲۱:۰۶ ۲۲ اسفند ۱۴۰۱
تنها دلیل نرسیدن به هدف در ایران، بازی خوردن توسط دولته
رضا
۲۰:۵۵ ۲۲ اسفند ۱۴۰۱
هدف من این بود که ۲۰۰ تومن جمع کنم بدم یه ماشین بخرم
ماشینه شد ۳۰۰ تومن
الان من شامل کدوم گزینه بالا میشم ؟
ناشناس
۲۰:۰۰ ۲۲ اسفند ۱۴۰۱
دلیل نرسیدن ب اهداف در ایران سیاست دولتمردان
نشر بده و نترس
ناشناس
۱۹:۵۴ ۲۲ اسفند ۱۴۰۱
دلایل فقط بیکفایتی و فساد در مسیولین ولاغیر
ناشناس
۱۹:۲۶ ۲۲ اسفند ۱۴۰۱
ما جوانان ایرانی خیلی ارزوها داشتیم و داریم ولی با این تورم اقتصادی کمرشکن به هیچ ارزویی نخواهیم رسید از مسوئلین خواهشمندم جلوی گرانی را بگیرند و سعی کنند تورم اقتصادی را کاهش دهند ماهم جوان هستیم انسانیم و هزارتا ارزو داریم یا حق!!!
ناشناس
۱۸:۲۵ ۲۲ اسفند ۱۴۰۱
الان این 6 مورد مربوط به مردم است یا مسئولین؟؟؟
ناشناس
۲۱:۵۴ ۲۲ اسفند ۱۴۰۱
دمت گرم گل گفتی
ناشناس
۱۷:۵۶ ۲۲ اسفند ۱۴۰۱
اره درسته
البته هیچ ربطی هم به ناکارامد دولت وتورم ثانیه ای و... ندارها فقط همین شش دلیله