طالب محمدی رئیس آموزش وپرورش استثنایی استان اظهار کرد: ۲۱ مرکز دولتی و ۷ مرکز غیر دولتی فرایند ارزیابی، تشخیص، پذیرش، آموزش، توانبخشی و مداخلات مبتنی بر نیاز که براساس برنامه آموزش فردی تنظیم میشود را به دانش آموزان جامعه هدف ارائه میدهند.
محمدی گفت: دانش آموزان پایههای اول تا ششم دوره ابتدایی مدارس عادی علی رغم داشتن هوش طبیعی یا بالاتر که در یک یا چند فرآیند روان شناختی پایه که در درک یا کاربرد زبان شفاهی نقش دارد وخود را به صورت مشکل در دروسی مانند خواندن، نوشتن یا محاسبات ریاضی نشان میدهد، مشکل داشته باشند برای گذراندن موفقیت آمیز دوره تحصیلات خود میتوانند به مراکز مشکلات ویژه یادگیری مراجعه کنند.
او افزود:مراکز مشکلات یادگیری در حقیقت نقش اورژانس آموزش وپرورش را ایفا میکنند که هم مشکلات شناختی، عاطفی و روانی دانش آموزان را تشخیص میدهند و هم درمان واقدامات اصلاحی و ترمیمی را انجام میدهند.
رئیس آموزش وپرورش استثنایی استان عنوان کرد: با توجه به شرایط خاص دانشآموزان با نیازهای ویژه باید قوانین و انتظارات از آنان را مشخص و روشهایی را برای هدایت، پویایی و پاسخ به نیازهای شان در کلاس تعیین کرد و فنون اصلاح، حمایت و خود مدیریتی و ارتقای رفتار را برای دانش آموزان درنظر گرفت تا از فرآیند آموزشی با توجه به نیازهای خاص آنان نتایج بهتری گرفته شود.
او اظهار کرد: در این مراکز برنامههای آموزشی وتوانبخشی برای دانش آموزانی که در معرض خطر افت تحصیلی و یا شکست تحصیلی قرار دارند اجرا میشود تا ضمن جلوگیری از گسترش مشکل یادگیری آنها موجبات تحصیل موفق آنها فراهم شود، در واقع عدم تشخیص و درمان به موقع اختلال یادگیری لطمات جبران ناپذیری را به زندگی حال و آینده کودک وارد میکند.
محمدی افزود: هر ساله بیش از دو هزارنفر دانش آموز دوره ابتدایی جهت دریافت خدمات آموزشی وتوانبشخی از طرف مدارس به مراکز مشکلات ویژه یادگیری ارجاع میشوند.
او گفت: با تشخیص بهنگام مشکلات ویژه یادگیری وبا مداخلات آموزشی ودرمانی خاص میتوان در زمینه پیشگیری از آسیبهای اجتماعی ومشکلاتی که در اثر ناتوانی در تحصیل وارتباطات این دانش آموزان رخ میدهد به نتایج خوبی دست یافت.
رئیس آموزش وپرورش استثنایی استان در ادامه عنوان کرد: یکی از عوامل نبود موفقیت تحصیلی در دانش آموزان، وجود مشکلات ویژه یادگیری در آنان است که منجر به افت تحصیلی وکاهش اعتماد به نفس آنها میشود که لطمات جبران ناپذیری به لحاظ روانی و اقتصادی به دانش آموز، خانواده ونظام آموزش وپرورش کشور وارد خواهدکرد.