سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

حکایت توافقی که لرزه به تن بسیاری از دشمنان ایران انداخت

گاردین در مقاله خود نوشت: عربستان ممکن است کانال ماهواره‌ای ایران اینترنشنال را مهار نموده و یا فعالیت آن را متوقف کند.

هفت سال  بود که روابط دو کشور با تیرگی همراه بود. تیرگی که مهمترین عوامل آن را شاید بتوان سقوط جرثقیل در مکه، فاجعه منا که منجر به کشته شدن صد‌ها ایرانی شد و همچنین اعدام  شیخ نمر باقر النمر، روحانی شیعه دانست.

تقریبا پس از این رخدادها بود که تظاهرات ضد عربستانی در ایران برپا و منجر به واکنش دولت عربستان شد. در دی ماه ۱۳۹۴  عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان از هیات ایرانی خواست تا طی دو روز عربستان را ترک کنند، زیرا روابط دیپلماتیک این کشور  از جمله مناسبات تجاری و پروازها با ایران قطع شده است.

البته وی اعلام کرد که سفر حج همچنان بین دو کشور در جریان است.

همکاری در زمینه‌های امنیتی، اقتصادی و سیاسی

سرانجام هم دو کشور در تاریخ ۱۵ تا ۱۹ اسفند مذاکرات نهایی خود را  در پکن برگزار کردند که در نتیجه آن دو کشور بعد از ۷ سال روابط دیپلماتیک خود را از سر گرفتند.

سید محمد حسینی معاون امور مجلس دولت سیزدهم در این باره گفته است:  دو کشور به مدت۷سال رابطه نداشتند و از این جهت مشکلاتی برای هر دو ایجاد شده بود. در حال ما هر سال زائر حج داریم و بحث عمره هم تعطیل شده بود. دو کشور ایران و عربستان دو دو قدرت مهم منطقه هستند و عربستان نقشه حائز  اهمیتی بر روی کشور‌های حاشیه خلیج فارس دارد از این جهت این همکاری‌ها می‌تواند در زمینه‌های امنیتی، اقتصادی و سیاسی تأثیر گذار باشد.

حسینی با بیان اینکه درست است که ما در برخی مسائل اختلاف نظر داریم، افزود:اما بنای جمهوری اسلامی ایران بر همکاری بوده است به ویژه این دولت که سیاست همسایگی آن جواب داده است.

از سرگیری روابط ایران و عربستان مقدمه‌ای است برای همگرایی منطقه‌ای

حسن هانی زاده کارشناس مسائل سیاسی در باره اهمیت این توافق گفته است: از سرگیری روابط ایران و عربستان مقدمه‌ای است برای همگرایی منطقه‌ای و ایجاد امنیت پایدار در منطقه با توجه به اینکه تنش‌های هفت ساله ایران و عربستان بازخورد منفی در منطقه داشته است. همچنین نقش تخریبی و تهاجمی عربستان در منطقه و جنگ هفت ساله یمن که حدود ۳۵ میلیارد دلار برای عربستان هزینه در بر داشته  موجب شده که فضای تیره و تاری بر منطقه حاکم شود لذا از بیست ماه قبل مذاکراتی بین ایران و عربستان در بغداد با نظارت دولت عراق صورت گرفته بود که پس از پنج دور مذاکرات نفس گیر و چالشی قرار بود که مذاکرات وارد فاز سیاسی شود، اما حوادث اخیر ایران و نقش عربستان در این حوادث باعث توقف مذاکرات شد.

وی ادامه داد: در جریان سفر شی جی پینگ  به عربستان پیشنهاد شد تا وی بین ایران و عربستان میانجی گری کند که همین اتفاق رخ داد و پس از هفت روز مذاکره بین دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران و مشاور امنیت ملی عربستان یعنی مساعد بن محمد العیبان  صورت گرفت که به یک توفق جامع منجر شده و انتظار می‌رود که در دو ماه آینده و به طور مشخص در اردیبهشت ماه  سفارت خانه‌های دو کشور  در پایتخت‌های عربستان و ایران بازگشایی شوند و مناسبات ایران و عربستان  به نقطه پایدار برسد، اما سوال اینجاست که آیا عربستان میتواند نقش خود را در مسائل منطقه و ایران تعدیل کند و به سمت پرهیز از رفتار‌های تهاجمی برود؟ آیا عربستان شبکه تروریستی ایران اینترنشنال را  تعطیل خواهد کرد؟ این اقدام می‌تواند یک گام مثبت از سوی عربستان باشد.

نخست‌وزیر پیشین رژیم صهیونیستی : از سرگیری روابط ایران و عربستان تحولی خطرناک برای اسرائیل است

موضوعی که روزنامه انگلیسی گاردین هم به آن اشاره کرده و نوشته است: درباره آن نوشته است: اگر واقعا روابط عربستان با تهران گرم شود یکی از پیامد‌های آن احتمالا سرمایه گذاری عربستان در داخل ایران خواهد بود. یکی دیگر از پیامد‌های بالقوه تعامل مجدد دیپلماتیک این است که عربستان سعودی ممکن است کانال ماهواره‌ای ایران اینترنشنال مستقر در لندن که وابسته به ریاض است و به حمایت از معترضان در داخل ایران شهرت پیدا کرده را مهار نموده و یا فعالیت آن را متوقف کند.

توافقی که نه فقط به ضرر این شبکه است بلکه حامی دیگر آن یعنی صهیونیست ها را نیز ترسانده است . نیویورک تایمز درباره این موضوع گفته است: که توافق تهران با ریاض، اسرائیل را شگفت زده و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر آن را بهت زده کرد.

«نفتالی بنت»، نخست‌وزیر پیشین رژیم صهیونیستی هم گفت: «از سرگیری روابط دیپلماتیک میان ایران و عربستان تحولی بزرگ و خطرناک برای اسرائیل است.»

حالا فقط دو ماه دیگر زمان مانده تا با باز شدن سفارت دو کشور ترس واقعی به دل این رسانه و حامی اصلی آن بنشیند.

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۸
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۷:۵۶ ۲۲ اسفند ۱۴۰۱
ان‌شاءالله قراردادبعدی تغییر ولیعهدعربستان
میلاد
۱۷:۵۴ ۲۱ اسفند ۱۴۰۱
اول بزنید تو برجک اینتر نشنال تا کمتر دروغ پراکنی کنه
ناشناس
۱۷:۲۶ ۲۱ اسفند ۱۴۰۱
فقط مواظب باشید که پول کثیف سعودی وارد اقتصاد کشور نشه و با آلوده کردن افراد مختلف سیاست و اقتصاد کشور رو به گروگان بگیره کاری که در سطح خفیف الهام جون با ما کرده
ناشناس
۱۴:۲۸ ۲۱ اسفند ۱۴۰۱
این بازی امتیاز به عربستان هست
ناشناس
۱۴:۱۲ ۲۱ اسفند ۱۴۰۱
چقدر زود برای منافع سیاسی حادثه منا و بیش از 500 نفر از هموطن هامونو 5هزار از مسلمانان جهان که به عمد کشته شدن را فراموش کردید و با قاتلان این جنایت و جنایت های دیگر در یمن و... دست دوستی دادید و بهش افتخار می کنید !!!!!
چقدر شما ....
ناشناس
۱۵:۴۶ ۲۱ اسفند ۱۴۰۱
بنظرتون با غرب به مذاکرات برجام ادامه بدیم یا کلآ قطع مذاکره بشه؟
طوری صحبت نکنید که قراره تا ما دام العمر در روابط بین الملل قطع رابطه باشه!!!
پایان هر جنگی باید صلح باشه !
کدام جنگ را در تاریخ سراغ دارید که نهایتآ تمام نشد!!!
واقع بین باشیم!
وقتی منافع ملت ایجاب کرد باید پای مذاکره و توافق نشست!
ناشناس
۱۱:۴۶ ۲۲ اسفند ۱۴۰۱
اگه به خیر و صلاح جامعه و مردم باشه چرا بد باشه .
ناشناس
۱۲:۱۴ ۲۲ اسفند ۱۴۰۱
ما دوستی نمیکنیم، این توافق یک آتش بس هست
ناشناس
۲۰:۵۷ ۲۲ اسفند ۱۴۰۱
طبق نظر شما ما با کل دنیا نباید ارتباط داشته باشیم چون در جنگ هشت ساله از اروپا تا کره و ژاپن و آمریکا و اکثر اعراب یا نیرو فرستادند یا پول یا تجهیزات
ناشناس
۱۴:۰۹ ۲۱ اسفند ۱۴۰۱
تا دیروز از شبکه اینترنشنال و اغتشاشات حمایت می کردند یمنی ها را می کشتند 5هزار مسلمان بیگناه در حادثه منا قتل عام کردن دشمن ما بودن حالا رابطه با این کشور شده دستاورد بزرگ
برید خودتون مسخره کنید مصلحت اندیش های منفعت طلب
ناشناس
۱۵:۳۲ ۲۱ اسفند ۱۴۰۱
بگو دقیقا از چی ناراحتی
آلبانی چه خبر
ناشناس
۱۳:۴۸ ۲۱ اسفند ۱۴۰۱
ان شاءالله با این توافق مبارک میشه جنگ در یمن خاتمه پیدا کنه، همینطور سوریه و عراق و لبنان منتفع خواهند شد، اسرائیل متضرر خواهند شد.
ناشناس
۰۹:۵۶ ۲۱ اسفند ۱۴۰۱
اون وقت موضوع خونبهای کشته شدگان ایرانی فاجعه منا و انتقام اعدام شیخ نمر منتفی شد یا ماند برای چند سال دیگر که باز هم مسائل سیاسی باعث دشمنی مجدد بین ایران و عربستان شود و بهانه هایی لازم باشد؟
ناشناس
۰۹:۴۴ ۲۱ اسفند ۱۴۰۱
یکجوری تو کامنتها اظهار تاسف شده ازین توافق انگار که ما قطع رابطه کردیم و حالا دوباره دست دوستی دراز کردیم
این عربستان بود که دست پیش رو گرفت و قطع ارتباط کرد و حالا بین اظهار دوستی و پشیمانی و موشکهای انصارالله گزینه اول رو با میاجنیگریه چین و پیشنهاد خودش قبول کرد و خوب میدونست که بعد از فرانسه و اسراییل و خیلی دیگه از کشورهای اروپایی جنگ داخلی به خیابونهای اون کشونده خواهدشد..پس بااین دستاورد سربلندانه رفتارکنید نه حقیرانه
ناشناس
۰۹:۳۹ ۲۱ اسفند ۱۴۰۱
کار بسیار عاقلانه و هوشمندانه ای است،بخصوص الان که ایران چه در عرصه بین الملل و چه در امور داخلی دچار سرخوردگی و شکست شده،عربستان واقعا با این کار خدا پسندانه برادریشو در حق مردم ایران ثابت کرد.
دوست ان باشد که گیرد دست دوست/در پریشان حالی و درماندگی
ناشناس
۱۳:۵۶ ۲۱ اسفند ۱۴۰۱
واقعا برای شما و همفکران شما متاسفم
ناشناس
۰۱:۰۲ ۲۲ اسفند ۱۴۰۱
خیلی پرتی زپرتی
عربستان از آمریکا تضمین در برابر حمله احتمالی ایران میخواست که آمریکا تضمینی نداد.
عربستان مجبور شد کنار بیاد.
ناشناس
۰۹:۳۴ ۲۱ اسفند ۱۴۰۱
خدایا یعنی میشه از دست عنترنشنال خلاص بشیم.خسته شدیم از دروغهای اینترنشنال. خسته شدیم از بس یک عده ساده لوح در کشورمان دروغهای این کانالهای دشمن را باور میکنن
ناشناس
۰۹:۱۹ ۲۱ اسفند ۱۴۰۱
لرزه به تن دشمنان؟!
عجب تیتری. حالا خوب است مثلاً ننوشته اید: عربستان تسلیم ایران شد.
ناشناس
۰۹:۳۵ ۲۱ اسفند ۱۴۰۱
مرگ بر غربگدایان.مرگ بر ترسوهای وطنفروش
ناشناس
۰۸:۵۱ ۲۱ اسفند ۱۴۰۱
رژیم خبیث سعودی هیچگاه کینه و عداوتش از جمهوری اسلامی ایران
تمامی نخواهد داشت بخصوص با شکست‌های که از جبهه مقاومت خوردن این دشمنی پنهان بیشتر خواهد شد.
ناشناس
۰۹:۳۵ ۲۱ اسفند ۱۴۰۱
رژیم خبیث سعودی تازه فهمیده آمریکا هیچوقت بدردش نمیخوره و فقط داره ازش سواستفاده میکنه
ناشناس
۰۸:۵۱ ۲۱ اسفند ۱۴۰۱
لطفا قبل از بالا رفتن دیوار سفارت بعدی کمی بیشتر فکر کنید.و دستاورد های عمل قبلی : قطع روابط سیاسی و اقتصادی با کشور همسایه،تاسیس شبکه به اصطلاح مخالف،برقراری روابط نزدیک با اسرائیل و....به یاد بیاورید.
ناشناس
۰۹:۳۶ ۲۱ اسفند ۱۴۰۱
۸:۵۱ ما خوب فکر کردیم. بهتره شما بیشتر فکر کنی که الان منفعت کشور در چه چیزی هست
ناشناس
۱۰:۴۰ ۲۱ اسفند ۱۴۰۱
اگر فکر کرده بودین که الان وضع این نبود.خراب کاری امثال شما آسیب ها شو زد.الان آیا این به اصطلاح آشتی جبران ضرر ها رو می کنه.
ناشناس
۰۸:۴۴ ۲۱ اسفند ۱۴۰۱
ننگ رابطه با عربستان از دامن ایران پاک شد، کیهان 7 سال پیش
ناشناس
۰۹:۳۷ ۲۱ اسفند ۱۴۰۱
۷سال پیش را الان فرق کرده.۷سال پیش جنگ روسیه و اکراین نبود. ۷ سال پیش آمریکا در جریان ناتو اینقدر پررو نشده بود
ناشناس
۰۸:۲۴ ۲۱ اسفند ۱۴۰۱
خیلی توافق جالبی هست
ساده لوحی هست که چین رو دولت برادر خود میدونیم
ناشناس
۰۸:۱۷ ۲۱ اسفند ۱۴۰۱
همونهایی که به نظرخودشون یا یک حرکت انقلابی به سفارت عربستان حمله کردند و بعد هم اعلام کردند ما هیچ نیازی به رابطه با عربستان نداریم امروز گشایش رابطه با عربستان را دستاورد مدیریتی و پیروزی بزرگ می نامند .
ناشناس
۰۹:۳۹ ۲۱ اسفند ۱۴۰۱
بعضیا چقدر ساده لوح هستن. ما یه زمانی با عراق در جنگ تحمیلی بودیم اما الان روابطمون را بنا بر دلایلی خوب کردیم. رابطه با عربستان هم که از کشورهای اطراف ما هستن باید در دوره هایی بنا بر ضرورت خوب بشه
ناشناس
۰۸:۱۴ ۲۱ اسفند ۱۴۰۱
این همه هیجان و ذوق زدگی برای رابطه با کشوری که دشمن ذاتی با ما هست معنایی ندارد.
همه کشورها براساس منافع خود تصمیم می گیرند.
نه باید دوست همیشگی حساب بشن ونه دشمن همیشگی.
ناشناس
۰۸:۴۹ ۲۱ اسفند ۱۴۰۱
دمت گرم
ناشناس
۰۹:۴۰ ۲۱ اسفند ۱۴۰۱
ما هم نگفتیم دوست همیشگی ما بشن.ما با عربستان روابط سیاسی را آغاز کردیم.اگر خطایی ازشون ببینیم بدون جواب نمیذاریم. مثل غربگداهای عقده ای و ترسو نیستیم که در بدترین شرایط تحریمی که آمریکا علیه ایران کرده باز هم میگن آمریکا خوبه
ناشناس
۰۸:۱۰ ۲۱ اسفند ۱۴۰۱
واقعا برای تمام مسئولین کشور متاسفم
نتونستین یک شبکه ماهواره ای اینترشنال رو از کار ساقط کنید ،رفتین دست به دامن چین شدین تا عربستان رو راضی کنه؟؟؟
عربستان کم مونده ،مذهب خودتون هم عوض کنه....
محض اطلاعتون، عربستان خیلی وقته مار خورده افعی شده، شبکه اینترنشنال رو به آمریکا مهاجرت میده و این بهترین حربه ای هست که میتونه انجام بده..
یعنی بخاطر رفتن حج مسئولین و برقراری ارتباطشون، خون بی گناهانی که تو منا و...و تو اغتشاشات اخیر کشور به سر کردگی عربستان کشته شدن پایمال کردین؟؟!!
راستی چرا فراموش کردین بگین تو این ۷ سال داعش از کجا سر درآورد،رگ و ریشه هاش چی بودن؟ با چه مذهبی مخالف بودن ،چقدر مردم بدبخت و بی گناه رو کشتن و تجاوز کردن؟؟
جمله یه بزرگواری هست که : ترس برادر مرگ هست
ناشناس
۰۹:۴۱ ۲۱ اسفند ۱۴۰۱
۸:۱۰ واقعا برای کوته فکری شما متاسفیم
ناشناس
۰۹:۴۴ ۲۱ اسفند ۱۴۰۱
دیگه همین . متاسفانه جنگ با عراق را بیخود کش دادند
به بهانه محاکمه صدام و بعد با کشور عراق دوست شدند
البته صلح بین کشورها چیز بدی نیست ولی هزینه هایی
بیخودی که با به همزدن با کشور عربستان در این چند سال
دادیم وطولانی کردن جنگ ایران عراق بسیار سنگین وجبران
ناپذیر است اینها از بیسوادی سیاسی وناپختگی نصیب کشور ایران شد ار مسئولین بی کفایت
ناشناس
۰۸:۰۹ ۲۱ اسفند ۱۴۰۱
عجب دنیایی است دنیای سیاست. هم قطع رابطه ما با عربستان لرزه به تن دشمنان می اندازد و هم برقراری همان رابطه.
ناشناس
۰۹:۴۱ ۲۱ اسفند ۱۴۰۱
از سیاست سر در نمیارین پس نظر ندین