شاد از ابتدای سال جاری به صورت میانگین ماهانه میزبان ۲۰ میلیون کاربر بوده و حداکثر حضور کاربران در دی به عدد ۲,۷۲۱,۱۷۹ رسیده و زیرساختهای لازم برای پاسخگویی به این میزان از حضور کاربران فراهم بوده است.
در تولید بومی شماره ۹۰ ماهنامه نسل چهارم به آمار سالیانه شبکه دانش آموزش شاد پرداختیم که مشروح آن در زیر آمده است:
پلتفرم شاد از سال ۱۳۹۹ با فراگیری ویروس کرونا در اختیار اهالی مدارس ایران قرار گرفت. این برنامه به صورت مشترک با همکاری شرکت ارتباطات سیار ایران (همراه اول) و وزارت آموزش و پرورش طراحی و توسعه یافته است. شاد با بیش از ۳۴ میلیون بار نصب یکتا بهعنوان بزرگترین اپلیکیشن تعاملی کشور شناخته میشود.
در این پلتفرم سرویسهای پایه مانند «تماس صوتی»، «تماس تصویری» و «پخش زنده» در اختیار معلمان و دانشآموزان قرار گرفته است تا آموزش در کشور حتی در دوران کرونا پیگیری شود و وقفهای در آن ایجاد نشود.
این پلتفرم از ابتدای سال جاری به صورت میانگین ماهانه میزبان ۲۰ میلیون کاربر بوده و حداکثر حضور کاربران در دی به عدد ۲,۷۲۱,۱۷۹ رسیده و زیرساختهای لازم برای پاسخگویی به این میزان از حضور کاربران فراهم بوده است. میانگین کاربران هفتگی و روزانه در شاد به ترتیب ۱۵ و ۱۲ میلیون نفر را لمس کرده است. این کاربران به صورت میانگین ۲۰.۴۱ دقیقه در شاد حضور داشتهاند.
کاربران شاد از ابتدای سال ۱۴۰۱ تا پایان بهمن ماه ۴۱.۵۲۷.۹۹۵.۰۰۰ پیام و ۴.۷۱۳.۱۴۸.۹۶۳ فایل مبادله کردهاند.
همچنین از ابتدای سال ۲۱.۶۸۴.۷۶۴ پخش زنده و ۲.۳۷۰.۵۹۴ تماس صوتی برقرار شده است. در طول این مدت حداکثر پهنای باند این پلتفرم به عدد ۲۶۹ Gb/s رسیده است.
علاوه بر امکانات و سرویسهای پایه که در اختیار معلمان و دانشآموزان قرار گرفته، سرویس «سامانه مدیریت یادگیری» (LMS) در سال جاری به صورت آزمایشی زیر بار قرار گرفته و مراحل ابتدایی را طی میکند تا به زودی در سراسر کشور در دسترس باشد. این سرویس شامل خدمات در آموزش مجازی، بخشهای آزمون (تستی، تشریحی) محتواهای آموزشی (درسنامه)، تکلیفدهی، حضور و غیاب و دفتر معلم است.
شاد با بهره گیری از سرویس ذرهبین همراه اول، بخشی را با نام «شادبین» ایجاد کرده که امکان جستجوی امن را برای دانشآموزان ایجاد کرده است. از ابتدای سال جاری ۵۵۲.۹۰۱.۰۰۳ رکورد جستجوی امن در این سرویس به ثبت رسیده است. گفتنی است در راستای ایجاد بستری امن و پاک برای اهالی مدارس ایران، به صورت میانگین ۱.۱۴۵.۳۴۰ فایل ماهانه در کانالها و گروههای شاد مورد بررسی قرار گرفته و از ابتدای سال تا کنون ۲۱.۸۵۰ فایل نامناسب، غیراخلاقی و مستهجن از پلتفرم شاد پایش شدهاند.
همچنین در راستای دستیاری نظام آموزشی کشور، فعالیتهای پرورشی و فرهنگی شاد از ابتدای تابستان ۱۴۰۱ به صورت جدیتر پیگیری و ارتباط با دیگر نهادهای مرتبط با حوزه کودک و نوجوان مانند «شبکه امید»، «حوزه هنری»، «سازمان اوج»، «معاونت علمی ریاست جمهوری» و... به خوبی در جریان بوده و بستر شاد در اختیار ایشان قرار گرفته است. از جمله این رویدادها میتوان به «سکوی ایران قوی»، «۷ در ۷»، «مسابقه دانش آموزی»، «حسینیه نوجوانی»، «صحن حرم، مدرسهام»، «جشنواره فیلم مدرسه»، «مسیر حسین»، «بینهایت شو»، «قابی از دریادلان»، «خانواده علوی»، «پویش شکوفهها»، «نسل قاسم»، «لوپتو»، «علمینو»، «من و رفیق شهیدم»، «آرتین کنارتیم»، «جشنواره فیلم عمار»، «رویداد ملی استاپ موشن»، «هیسطوری»، «قصه ما»، «نسل سلیمانی»، «معجزه انقلاب»، «پویش زیارت اولیها» و... اشاره کرد. در پویش «نسل سلیمانی» ۴۹۰.۱۸۷ دنبالکننده داشته است و ۷۴.۰۰۰ نفر دنبالکننده برنامههای زنده این رویداد بودهاند. این میزان از مشارکت نشان از توان زیرساختی و تربیتی پلتفرم شاد دارد.
و در نهایت در سرویس شادبوم که بستری برای ارائه محتوای آموزشی، سرگرمی، بازی و مهارتی توسط تولیدکنندگان عمومی و دولتی است، تاکنون بیش از ۱۲۰ مجموعه، در شادبوم شرکت کرده که حاصل آن ارسال بیش از ۱۰۰ طرح به دبیرخانه شادبوم بوده است. همچنین بیش از هفت هزار محتوا در این بستر قرار داده شده است.
پهنای باند ۵۲۰ گیگابیت در ثانیه، حداکثر کاربر همزمان ۳.۰۵۶.۷۲۱ نفر، کاربر فعال روزانه ۱۲ میلیون، کاربر فعال هفتگی ۱۵ میلیون، کاربر فعال ماهانه ۲۰ میلیون، تعداد نصب ۳۴ میلیون، تعداد کل پیام جا به جا شده ۸۷ میلیارد و تعداد کل فایل جا به جا شده ۲۱ میلیارد است.
این شبکه دانش آموزی در راستای ارتقای خدمات خود و همچنین ارائه توانمندیها، با مجموعههای مختلف همکاری و تعامل برقرار کرده است.
در همین راستا، پیرامون تعامل این شبکه دانش آموزی با شبکه امید که یکی از مجموعههایی است که با شاد در حال همکاری است، در این شماره از ماهنامه نسل چهارم با محمدحسین لطفعلی زاده، مدیر گروه تولید برنامه شبکه امید به گفتگو نشستیم که مشروح آن به شرح ذیل است:
محمدحسین لطفعلی زاده، مدیر گروه تولید برنامه شبکه امید پیرامون همکاری این مجموعه با شبکه شاد، گفت: تقریبا از بعد از اعمال محدودیتهای اینترنتی، برخی پویشها را سمت شبکه شاد آوردیم. نکته جالب این بود که بسیاری از نوجوانهایی که در شبکه شاد حضور داشتند و برنامههای درسی خود را از دوران کرونا تا کنون در این شبکه گذراندند، از پویشهایی که ما مشترکا با شبکه شاد داشتیم، استقبال کردند و مخاطب خوبی داشتیم و ارسال آثار به خوبی انجام شد.
وی، ادامه داد: برنامه «پاس گل» را به مناسبت جام جهانی روی آنتن شبکه امید بردیم که در این پویش مخاطبان باید برای ما آثار خود را ارسال میکردند. در شاد به نسبت پیام رسانهای دیگر که همکاری داشتیم، تعداد آثار بالاتر بود و استقبال خوبی از برنامه شد که حدود ۶۸ هزار نفر عضو داشت.
لطفعلی زاده، افزود: پویش بعدی «قصه ما» بود که به مناسبت شب یلدا با همکاری آموزش و پرورش و شاد برگزار شد و شبکه امید و شبکه کودک نیز همکاری کردند. در مجموع حدود هفت هزار اثر در این برنامه به دست ما رسید که باز هم همکاری خوبی بین ما و شاد بود.
مدیر گروه تولید برنامه شبکه امید، خاطرنشان کرد: سومین کار برای ایام فاطمیه و ایام شهادت حاج قاسم سلیمانی بود به نام «نسل قاسم» که مسابقهای برگزار شد و برنامهای هم در شبکه امید با همکاری شاد داشتیم. هر روز ۱۰ سوال تستی از کتاب مرتبط با حاج قاسم پرسیده میشد و به سه نفر جایزه اهدا میشد. تعامل خوبی بین مخاطب نوجوان و بزرگسال هم بود. تعداد مخاطبان روزانه از هزار نفر شروع و به حدود ۱۵ هزار مخاطب رسید و همچنان هم این برنامه ادامه دارد.
وی، اظهار کرد: از همین کانال نیز تبلیغی قرار دادیم که مجموعههای دانش آموزی هم میتوانند حضور داشته باشند و کار مشترک با نهادهای دانش آموزی همچون بسیج دانشآموزی، مدارس صدرا و نهادهای دیگر را برای شهادت حاج قاسم شروع کردیم به نام «نسل سلیمانی» که بچهها باید به نیت شهید سلیمانی کار خیری را انجام میدادند و آثار را ارسال میکردند. برنامه زندهای هم در همین راستا با شاد داشتیم که حدود ۶۵۰ هزار نفر تقریبا عضو داشت که همکاری خوبی بین ما و شاد بود.
لطفعلی زاده، افزود: پس از پاس گل با همکاری شاد که مخاطب خوبی هم داشت، قرار شد تعامل ما با فضای مجازی از طریق شبکه شاد باشد، چراکه هم فعال هستند و هم در تعامل با شاد مخاطب خوبی داشتیم، لذا کانال برنامهها را در شاد ایجاد کردیم و در حال حاضر نیز برنامه باشگاه امید را در فضای شاد داریم.
وی، گفت: برنامه راز جزیره هم در شاد برگزار میشود. باقی برنامههایی که داریم در شاد است. همچنین برنامه رادیویی تعاملی هم در دست داریم به نام رادیو مدرسه که اصل تعامل آن با شاد است. همین مسیر همکاری را در شاد پیش میبریم، چراکه امکاناتی که در اختیار قرار میدهد و ویژگیهایی که دارد برای مخاطب مطلوب است.
لطفعلی زاده، تاکید کرد: برنامههای استارت نخوردهای هم داریم که در شاد کلید میخورد و امیدواریم تعامل دو طرفه نیز با مخاطب در شاد داشته باشیم، برای پویشهایی همچون نوروز و ... نیز درگاه اصلی ما شاد خواهد بود.
پرورش فکری کودکان و نوجوانان از دیگر مجموعههایی است که با شاد در حال همکاری هستند و در همین راستا در ماهنامه نسل چهارم با فرهاد فلاح، معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان پیرامون این همکاری به گفتگو نشستیم که مشروح آن به شرح زیر است:
کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به عنوان یک نهاد با سابقه حدود ۶۰ سال است که در حوزه فعالیتهای پرورش ذوقی و فکری کودکان و نوجوانان، کاربست حداکثری فن آوری روز را در دستور کار خود قرار داده است. ارزیابی این است که کانون نتوانسته است در به روزرسانی خود، با پیشرفت تکنولوژیک را به خوبی پیش ببرد، از این رو یکی از سیاستهای ابلاغی دکتر حامد علامتی، مدیرعامل جدید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، جبران این ضعف و همگامی هوشمند بین فرایندهای کانون و فن آوری روز است.
با توجه به تعاملات کانون با شاد، بفرمایید این همکاری با چه هدفی آغاز شد؟
ما شاد را یک ظرفیت متراکم، همسو و هدفمند میدانیم که متأسفانه کمتر به آن توجه شده و کمتر از آن استفاده شده است. تقریبا نیمی از دانش آموزان کشور به صورت فعال در شاد حضور دارند و در کنار این دانش آموزان خانوادههای آنان نیز به نقش آفرینی میپردازند.
کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به عنوان مجموعهای که در حوزه کودک و نوجوان در حال فعالیت است، لازم است استراتژی استفاده حداکثری از این ظرفیت را داشته باشد و این مسأله در دستور کار قرار گرفته است. در این راستا نشست مشترکی بین مدیرعامل کانون پرورش فکری و همین طور مسوولان ارشد شاد برگزار شده است و مفاهمه لازم برای یک تعامل هدفمند و هوشمند شکل گرفته است.
در حال حاضر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دارای صفحه ویژه در شاد است و حتی برنامههای مراکز مختلف کانون که به بیش از ۱۰۰۰ مرکز در سراسر کشور میرسد به صورت زنده و آنلاین در شاد پخش میشود که با استقبال خوبی مواجه شده است. همین طور اخبار و تحولات کانون، فعالیتهای طرح کانون ـ مدرسه و جشنوارههای کانون از این طریق دنبال میشود.
کار جدید ما راه اندازی صفحات ویژه برای استان هاست که این کار نیز آغاز شده است و انشالله تا آخر سال این صفحات به صورت کامل فعال سازی میشود.
به دنبال این تعاملات میزان مخاطبین کانون به چه میزان رسید؟
در این مرحله هدف ما افزایش مخاطب خاص نیست، بلکه در این مرحله دنبال مواجهه مخاطب با کانون و اطلاع از فعالیتها و تحولات کانون هستیم تا به گونهای انگیزه ارتباط و جذب در مخاطب ایجاد شود. البته این مسأله درباره خانوادهها هم مطرح است، چرا که اطلاع خانوادهها از فعالیتهای کانون باعث میشود که مدیریت تربیتی خانواده را به سمت استفاده از ظرفیتهای کانون سوق بدهند و این مسأله به ما برای افزایش بهره وری و دستیابی به اهداف کمک میکند.
چه برنامههایی برای همکاری با شاد مد نظر دارید؟
استفاده از ظرفیت ال ام اس شاد، پخش زنده ها، کلاسهای مجازی، شکل گیری عضویت اعضا در کانون با عضویت در شاد از جمله مواردی است که تلاش میکنیم تا بتوانیم به آن دست پیدا کنیم، اما در کلان مسأله به دنبال طراحی زیست بوم دیجیتال کودک و نوجوان در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هستیم که در این پازل شاد هم یکی از ظرفیتهای نهفته است که با فعال سازی هوشمند میتوان به اهداف نزدیکتر شد.
منبع: سیتنا