سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

فرهنگ حفاظت از منابع طبیعی باید احیا و تقویت شود

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه قزوین گفت: فرهنگ حفاظت از منابع طبیعی که در دین ما نیز بر آن سفارش و تاکید شده باید احیا و تقویت شود.

حجت الاسلام و المسلمین عبدالکریم عابدینی در دیدار محسن قاسم‌زاده مدیرکل و جمعی از معاونان منابع طبیعی و آبخیزداری استان قزوین با وی که به مناسبت هفته منابع طبیعی برگزار شد، اظهار کرد: دین به آن کسانی که پیرو انبیای الهی و رسول اکرم (ص) بوده و هستند و به‌ویژه به پیروان مکتب اسلام سفارش می‌کند محیط زندگی خود را سالم نگه دارند و مراقب سرمایه‌های خدادادی و منابع طبیعی باشند.

وی خاطرنشان کرد: در متون دینی و روایات آمده اگر کسی یک درخت بکارد و مردم از سایه، میوه و اکسیژن آن استفاده کنند، این به منزله صدقه جاریه است.

حجت الاسلام و المسلمین عابدینی تأکید کرد: انسان وقتی می‌میرد پرونده‌اش بسته می‌شود، اما برخی کار‌ها هست که وقتی انسان بمیرد هم پرونده‌اش بسته نمی‌شود و درختکاری از جمله آنهاست.

نماینده، ولی فقیه در استان قزوین اظهار کرد: حفاظت از منابع طبیعی باید تبدیل به فرهنگ شود، البته این فرهنگ ما بوده، اما باید بیاییم این فرهنگ را مجدداً احیا کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین عابدینی عنوان کرد: انتخاب نهال باید با کارشناسی صورت بگیرد، برخی‌ها انتقاد دارند و برای مثال می‌گویند درخت کاج این آثار منفی را می‌تواند در محیط زیست داشته باشد، اگر این آثار منفی را ندارد بیایید آن‌ها را روشن کنید و بگویید این حرف‌ها علمی نیست، اگر هم آثار منفی دارد آن را توضیح دهید.

کاشت نهال در استان بر اساس شرایط اقلیمی هر منطقه انجام شود

امام جمعه قزوین با تأکید بر اینکه کاشت نهال در استان بر اساس شرایط اقلیمی هر منطقه انجام شود، ادامه داد: بیایید بررسی کنید ببینید اقلیم استان چه درختی را می‌طلبد، برخی درخت‌ها مثل نخل متعلق به قزوین نیستند و برخی درخت‌ها هم متعلق به کوهستان‌های قزوین هستند و برای دشت قزوین مناسب نیستند.

نماینده، ولی فقیه در استان قزوین خاطرنشان کرد: در دشت قزوین برخی گونه‌های میوه‌ای را که می‌کارید، با عمر کوتاه می‌توانند زندگی کنند، برای مثال عمر درخت گیلاس در دشت قزوین خیلی کوتاه است، اما همین درخت در منطقه الموت عمر خوبی دارد.

وی تأکید کرد: کاشت گونه‌های مختلف اعم از مثمر و غیرمثمر در یک منطقه باید از روی حساب باشد، باید موضوع آب را هم در نظر بگیریم، برای مثال اگر در دشت قزوین درختی را بکاریم که هر روز نیاز به آب دارد این کار اصولی نیست، یک موقع هم در دشت قزوین درخت سنجد می‌کاریم که آب کمتری مصرف شود و وقتی فصل گل‌دهی می‌شود پیرامون خود را معطر می‌کند، همچنین مردم می‌توانند از میوه آن استفاده کنند.

حجت الاسلام و المسلمین عابدینی تصریح کرد: بنابراین کارشناسی بودن تشخیص اینکه چه نهالی در اقلیم قزوین جوابگو هست، وظیفه شماست، اگر هم این کارشناسی‌ها صورت گرفته حتماً آن‌ها را به اطلاع مردم برسانید.

امام جمعه قزوین یادآور شد: آمار‌هایی که می‌دهید باید دقیق باشد، اگر برای مثال ۹۲۳ نهال کاشته‌ایم، نباید آن را رند کنیم و بگوییم ۹۳۰ یا ۹۵۰ نهال کاشته‌ایم، همان تعداد واقعی را بگوییم، این آمار واقعی اعتماد و باور مردم را نسبت به کار‌هایی که ما کرده‌ایم جدی می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: موضوعی که باید جدی گرفته شود این است که چندین خطر در حیطه کاری شما ما را تهدید می‌کند که فرونشست دشت قزوین یکی از آن‌هاست، دشت قزوین جزو منابع طبیعی ماست و باید حفظ شود.

وی بیان کرد: متاسفانه ما پیامد فرونشست زمین، آلوده شدن آب‌ها و کمبود آب را جدی نمی‌گیریم، برای اینکه هنوز زمین یک مقدار رمق دارد، ما پیامد ریزگرد‌ها را که نفس ما را خواهد برید جدی نگرفته‌ایم، این‌ها همه مسائل مهمی است که باید به آن توجه شود.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.