شادى مالکى در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: مدتهاست آلودگی هوا به دغدغه مشترک مسئولان و مردم تبدیل شده است، هر ارگان و سازمانی که به نوعی با این موضوع مرتبط است، باید با اجرای راهکارهای مناسب و مؤثر به این بخش ورود و مشارکت کند.
مالکی افزود: تمام مراکز معاینه فنی خودروها در سراسر کشور باید به سیستمها و تجهیزات روز و استاندارد دنیا مجهز شوند تا بتوانند در پایش خودروهای آلاینده و تشخیص نقایص فنی آنها به درستی عمل کنند، چرا که خودروهای فرسوده و دودزا در دو بخش حمل و نقل عمومی و حمل و نقل شخصی، نقش پررنگی در تشدید آلودگی هوای کلانشهرها و سهم بهسزایی در کاهش ایمنی ترافیک و افزایش تصادفات رانندگی ایفا میکند.
وی تأکید کرد: از تصویب قوانین و اسناد بالادستی کشور در این حوزه بیش از ۳۰ سال میگذرد و لذا نیازمند تغییر کامل رویهها و روندهای موجود هستیم و از این رو، تصمیم گرفتیم تا با کمک و همکاری وزارت راه و شهرسازی و وزارت کشور و با همافزایی شهرداریها با پلیس راهور فراجا، بتوانیم بسیاری از اسناد و قوانین بالادستی را مورد بازنگری قرار داده و بهروزرسانی کنیم.
رییس کمیته ستادهای معاینه فنی کلانشهرهای کشور با تأکید بر اینکه آلودگی هوا بدون استفاده از تجربیات قبلی و مشارکت جمعی، نمیتواند از سوی یک سازمان به تنهایی برطرف شود، زیرا عوامل زیادی از جمله کیفیت پایین سوخت مصرفی، استاندارد نبودن خودروهای داخلی و کمبود آموزش و فرهنگسازی در این خصوص مؤثرند، خاطرنشان کرد: به این منظور در بخش معاینه فنی، نیاز به اورهال و مکانیزاسیون تجهیزات مراکز معاینه فنی در کل کشور داریم و این موضوع در جهت کنترل و کاهش آلودگی هوا باید به صورت ویژه، مورد اهتمام و در دستور کار قرار گیرد.