سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

برگزاری جشنواره جذب دانشجویان بین‌المللی با هدف هم‌افزایی دانشگاه‌ها

رئیس سازمان امور دانشجویان گفت: جشنواره جذب دانشجویان بین‌الملل با هدف ایجاد انگیزه و هم‌افزایی دانشگاه‌ها برگزار شد.

هاشم داداش پوررئیس سازمان اموردانشجویان ضمن تبریک نیمه شعبان و ولادت حضرت مهدی (عج) گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی دو مفهوم کلیدی را مطرح کرده اند که چشم انداز آموزش عالی محسوب می‌شود و ما همه موظف هستیم در تحقق آن بکوشیم، زیرا اگر تحقق یابد کشور ایران به جایگاه اصلی خود در جهان دست خواهد یافت.

رئیس سازمان امور دانشجویان با بیان اینکه مرجعیت علمی و دست یابی به یک زبان معیار که همان زبان فارسی است، دو کلید واژه اصلی برای آموزش عالی می‌شود؛ ادامه داد: در حوزه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دانشگاه‌های بسیار با کیفیتی از لحاظ زیرساخت‌های علمی وجود دارد که جمهوری اسلامی به آن‌ها افتخار می‌کند و این ظرفیت‌ها ما را در دست یابی به مرجعیت علمی کمک شایان توجهی می‌کند.

داداش‌پور تصریح کرد: زمانی که فعالیت‌های پژوهشگران ایرانی را با سایر پژوهشگران دنیا بررسی می‌کنیم شاهد هستیم که این همکاری‌ها عموما با قطب‌های مسلط در دنیا در حال انجام هستند و وقتی این موضوع به کار مشترک با پژوهشگران کشور‌های منطقه می‌رسد به کمترین میزان خود می‌رسد، اما چنانچه جذب دانشجویان بین‌المللی امکان تحقق بیشتری داشته باشد، مقدمه‌ای برای همگرایی‌های منطقه‌ای است؛ زیرا کشور‌های زیادی در منطقه در یک بستر طبیعی، تمدنی، فرهنگی و تاریخی در کنار یکدیگر قرار گرفته اند.

رئیس سازمان امور دانشجویان اظهار کرد: ما از یک و نیم سال گذشته با توجه به رویکرد دولت سیزدهم با دانشگاه‌های کشور وارد موضوع جذب دانشجویان بین‌الملل شده ایم در این میان رقبای منطقه‌ای و جهانی قدرتمندی نیز وجود دارند که توانسته اند در ۲۰ سال گذشته جایگاه خود را تثبیت و گسترش دهند.

معاون وزیر علوم تحقیقات و فناوری افزود: نقش دانشجویان بین الملل در تحقق مرجعیت علمی نقش بی بدیلی است که ما باید از این ظرفیت نهایت استفاده را ببریم.

داداش‌پور با اشاره به اینکه برخی از دانشگاه‌ها با وجود ظرفیت‌های بسیار خوبی که دارند، هنوز خود را برای این فضا آماده نکرده اند؛ اظهار کرد: تلاش‌های زیادی برای جذب دانشجویان بین‌المللی انجام شده است. کنشگران بسیاری در این حوزه حضور دارند و باید در کنار هم قرار بگیرند تا ضمن یادگیری از یکدیگر، به هم افزایی در این حوزه کمک کنند.

معاون وزیر علوم افزود: برای تحقق این موضوع ما اقدام به برگزاری جشنواره جذب دانشجویان بین المللی کرده ایم. این جشنواره مقدمه‌ای است تا بتواند نقش خود را در مسیر تحول دانشگاه‌ها در حوزه جذب دانشجویان بین الملل نمایان سازد.

وی اظهار کرد: در جشنواره جذب دانشجویان بین‌المللی ۳ جایزه در نظر گرفته شده است تا بتوانیم دانشگاه‌ها را بر اساس تلاش آنها، ارزیابی و بهترین دانشگاه‌ها را در این عرصه معرفی کنیم تا تلاش و تجربه آن‌ها انگیزه‌ای برای دانشگاه‌های دیگر کشور باشد.

داداش‌پور بیان کرد: محور اصلی جایزه ها، جایزه دانشگاه‌های برتر است که تحت عنوان «جایزه ملی ثریا» از آن یاد می‌شود.

وی ادامه داد: این جایزه ملی برای دانشگاه‌هایی که سرآمد هستند یا برگزیده و دانشگاه‌هایی که شایسته تقدیر هستند تدارک دیده شده است.

دکتر داداش‌پور اظهار کرد: جایزه دوم تحت عنوان “جایزه جذب دانشگاه‌های موفق" از طریق چهار شاخص، سنجش خواهد شد که شامل تعداد مطلق دانشجوی بین‌الملل دانشگاه، افزایش جذب دانشجوی بین الملل دانشگاه نسبت به سال گذشته، متنوع سازی ملیتی و سهم دانشجویان بین الملل نسبت به کل دانشجویان آن دانشگاه است.

داداش‌پور ادامه داد: مراکز آزفا برای سازمان بسیار اهمیت دارند و این مهم خوشبختانه دانشگاه‌های دولتی به اهمیت این موضوع پی برده اند، به طوری که تاکنون ۳۱ مرکز آزفا توسط سازمان مجوز داده شده تا همزمان با نقشی در جذب دانشجویان بین الملل مراکز اصلی برای یادگیری زبان فارسی به غیر فارسی زبانان باشند.

وی تصریح کرد: آیین‌نامه‌ای برای صدور مجوز جذب دانشجویان بین الملل مصوب شده است که بر اساس آن به موسسات جذب به عنوان یک نهادی که در این زیست بوم اثرگذار هستند، مجوز جذب دانشجو داده می‌شود.

داداش‌پور اظهار کرد: ۷۰ درصد جذب دانشجو‌ها توسط موسسات جذب دانشجو اتفاق می‌افتد به همین منظور این موضوع از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

رییس سازمان امور دانشجویان افزود: سال آینده سعی خواهیم کرد تا سفیر، رایزن فرهنگی _ علمی، کارمند و استاد برتر را نیز در جشنواره معرفی و تقدیر کنیم.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.