سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مدیر کل آموزش وپرورش کردستان:

اختصاص فضای مستقل به مدرسه اتیسم سنندج در اولویت است

ناظمی جلال گفت: پیگیری اختصاص فضای مستقل به مدرسه اتیسم در شهر سنندج از مهم‌ترین اولویت‌ها است که با عملیاتی شدن آن بسیاری از مشکلات این دانش آموزان و خانواده‌های آنان رفع می‌شود.

 مدیر کل آموزش وپرورش کردستان امروز در دومین نشست شورای هماهنگی، پشتیبانی و توسعه آموزش وپرورش استثنایی استان با تبریک و تهنیت اعیاد فرخنده شعبانیه ، خدمت به دانش آموزان با نیاز‌های ویژه را ارزشمند ودارای برکات معنوی زیادی دانست و افزود: اعضای شورای معاونین اداره کل با بکارگیری امکانات موجود، تعامل وارتباط مستمر با اداره آموزش و پرورش استثنایی داشته باشند و ظرفیت‌های مختلف در ارائه خدمت به این دانش آموزان را احصاء وپیگیری کنند.

هاشم ناظمی جلال گفت: پیگیری اختصاص فضای مستقل به مدرسه اتیسم در شهر سنندج از مهم‌ترین اولویت‌ها است که با همکاری مدیریت نواحی یک و دو آموزش وپرورش شهرستان سنندج وعملیاتی شدن آن بسیاری از مشکلات این دانش آموزان و خانواده‌های آنان رفع می‌شود.

او با تاکید بر اهمیت برگزاری فصلی جلسه شورای هماهنگی، پشتیبانی و توسعه مدیریت آموزش وپرورش استثنایی، تصریح کرد: نظارت حداکثری بر اجرای مصوبات، پیگیری و تلاش جدی برای تحقق اهداف در برنامه ریز‌های اعضاء لحاظ شود.

دانش آموزان تلفیقی فراگیر در مدارس غیر دولتی رایگان تحصیل می‌کنند

 رئیس آموزش وپرورش استثنایی استان نیز در این نشست گفت: دانش آموزان تحت آموزش تلفیقی فراگیر در مدارس غیر دولتی وغیر انتفاعی استان رایگان تحصیل می‌کنند.

طالب محمدی آموزش وپرورش استثنایی را تخصصی‌ترین بخش آموزش وپرورش دانست و افزود: دانش آموزان با نیاز‌های ویژه مستحق‌ترین قشر برای خدمت هستند.

او با اشاره به فعالیت ۵۴۰ نفر از عوامل اجرایی در مدارس با نیاز‌های ویژه استان گفت: ۶۸ مدرسه مستقل وضمیمه شهری وروستایی استثنایی به یک هزار و ۵۱۸ دانش آموز با نیاز ویژه دختر وپسر در ۲۶۰ کلاس درس خدمات آموزشی، پرورشی، حمایتی و توانبخشی ارائه می‌دهند.

محمدی افزود: ۵۰۲ دانش آموز تحت آموزشی تلفیقی فراگیر و یک هزارو ۴۵۶ دانش آموز دارای مشکلات ویژه در مدارس عادی و با بهره مندی از خدمات آموزش وپرورش استثنایی استان تحصیل می‌کنند.

رئیس آموزش وپرورش استثنایی کردستان با بیان اینکه در مجموع سه هزار ۴۷۶ دانش آموز با نیاز‌های ویژه از خدمات آموزش وپرورش استثنایی استان بهره می‌برند، گفت: به همت اداره مدارس غیردولتی و مشارکت‌های مردم اداره کل آموزش وپرورش استان دانش آموزان تحت آموزش تلفیقی فراگیر در مدارس غیر دولتی وغیر انتفاعی رایگان ثبت نام می‌شوند.

محمدی در ادامه با اشاره به برنامه ریزی عملیاتی در سطوح مختلف وبرشمردن ده شاخص اصلی عملکردی آموزش وپرورش استثنایی استان افزود: عناوین برنامه عملیاتی نیز جهت اجرا در قالب ۴۷ برنامه اصلی به شهرستان‌ها ومناطق ابلاغ شده است.

رئیس آموزش وپرورش استثنایی استان گفت: شیوه نامه نظارت وراهنمایی شامل کلیه اقدامات نظارتی این اداره در ابعاد و سطوح مختلف به انضمام ابزار‌های نظارتی مربوط می‌باشد که با اجرا و بازخورد‌های مناسب به ارتقای کیفیت آموزشی وپرورشی تدوین شده است.

او به دستاورد‌های مهم برون سازمانی اداره استثنایی در انعقاد قتفاهم نامه با اداره کل بهزیستی، اداره کل فنی وحرفه ای، کانون پرورش فکری، معاونت بهداشتی اداره کل و شورای اسلامی شهر سنندج اشاره کرد و گفت: همچنین تفاهم نامه تدوین برنامه عمل با معاونت‌های تربیت بدنی وسلامت، پرورشی وفرهنگی، سوادآموزی وآموزش ابتدایی منعقد شده است.

محمدی با اشاره به پوشش صد درصدی نوآموزان استان در برنامه ملی سنجش تصریح کرد: همچنین در پوشش تحصیلی مراجعان دچار مشکلات ویژه یادگیری به مراکز آموزشی وتوانبخشی اختلالات یادگیری در سال هدف ۱۴۰۲-۱۴۰۱ هم صد در صد جامعه هدف تحت پوشش قرار گرفتند.

او افزود: جشنواره تولید محتوای آموزشی ویژه دوره دوم متوسطه کاردانش خاص، جشنواره ایده ها، تجربیات برتر وخلاقیت ویژه مدیران وکارشناسان، جشنواره الگو‌های برتر یاددهی -یادگیری، جشنواره مهارتی ویژه دانش آموزان پایه دوازدهم کار دانش خاص وجشنواره نوجوان خوارزمی که برای اولین بار به دانش آموزان با نیاز‌های ویژه تعمیم داده شده در آموزش وپرورش استثنایی استان در حال برگزاری است.

رئیس آموزش وپرورش استثنایی استان با اشاره به فرصت‌ها و قوت‌های این حوزه ارزش معنوی آموزش وپرورش استثنایی را عبادت در فرهنگ ملی ودینی عنوان کرد وافزود: چالش‌ها و مشکلات این حوزه با مشارکت یکپارچه و نظامند با سایر دستگاه‌ها وبهره گیری از ظرفیت‌های درون وبرون سازمانی تا حد قابل توجهی مرتفع می‌شود.

او با تاکید بر ضرورت تشکیل این شورا به منظورهم افزایی، پوشش تحصیلی حداکثری، ارائه خدمات مناسب وکافی به تمامی افراد خاطر نشان کرد: سیاست‌های اجرایی و فرایند‌های کلیدی نظام حکمرانی و اداره امور آموزش وپرورش استثنایی نیز با هدف ایجاد یکپارچگی و هماهنگی در اهداف و فعالیت‌ها ابلاغ شده است.

محمدی در پایان خواستار توجه وعنایت ویژه به مدارس استثنایی ودانش آموزان با نیاز‌های ویژه، هدایت خیرین مدرسه ساز به سوی مدارس استثنایی، مناسب سازی مدارس پذیرا، دسترسی معابر منتهی به مدارس، اختصاص فضای مستقل به مدرسه اتیسم توسط یکی از نواحی ۲ گانه آموزش وپرورش شهرستان سنندج، اختصاص فضای مناسب به مراکز آموزشی وتوانبخشی مشکلات ویژه یادگیری با توجه به تغییر ساختار در رویکرد جدیدوتکمیل وتحویل ۲ پروژه مهم سالن ورزشی شهرک نور و مدرسه نوآوران واقع در شهرک نور شد.

مناسب سازی در بعد فرهنگی زیرساختی است

 مشاور استاندار در امور معلولین نیز در ادامه این جلسه خاطر نشان کرد: مناسب سازی متناسب با نیاز جامعه معلولین باید در دو بعد فرهنگی واجتماعی مورد توجه قرا گیرد.

ابراهیمی با بیان زیرساختی ومهم بودن بعد فرهنگی مناسب سازی، افزود: مناسب سازی فرهنگی بر مناسب سازی فیزیکی ارجحیت دارد.

او باز آموزی معلمین رابط در مدارس عادی و آموزش مدیران مدارس پذیرای دانش آموزان با نیاز‌های ویژه را مهم عنوان کرد وگفت: توانمندسازی، ارتقا وبروزرسانی دانش معلمان در خصوص آموزش وتامین نیاز‌های ویژه این دانش آموزان ضروری است.

مشاور استاندار در امور معلولین افزود: یکی از دستاورد‌ها وشاخص‌های آموزش وپرورش استثنایی حضور دانش آموزان با نیاز‌های ویژه در مدارس عادی (فراگیرسازی) است که باید حفظ وتعامل این دانش آموزان با هم سالان خود تقویت شود.

ابراهیمی فرهنگ‌سازی بین دانش آموزان عادی به‌منظور پذیرش دانش‌آموزان استثنایی را دارای اهمیت دانست و افزود: امروزه نگاه جامعه به بحث معلولیت نسبت به سال‌های گذشته تغییر کرده وباید تلاش کنیم تا حد امکان آن‌ها را به جامعه نزدیک کنیم.

او در ادامه تصریح کرد: تلاش داریم طرح تعامل با معلولین در مراکز پیش دبستانی را اجرایی کنیم وکمیته اجرایی مراکز فنی وحرفه‌ای را دوباره احیا واز پتانسیل‌های موجود در خدمت رسانی هر چه بهتر به جامعه معلولین بهره‌مند شویم.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.