سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

۴۰ درصد پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه در دو بانک

شمسی نژاد گفت: منابع قرض‌الحسنه در سایر بانک ها هم وجود دارد و چهل درصد این وام ها در دو بانک قرض الحسنه عرضه می شود.

 امروز  میز اقتصاد به بررسی آخرین وضعیت تخصیص تسهیلات قرض‌الحسنه  با حضور آقای شمسی نژاد مدیر عامل یکی از بانک ها و آقای مرادی رئيس هیئت مدیره یکی دیگر از بانک ها پرداخت.

سوال: چرا قرض الحسنه به خوبی در کشور ما اجرا نشده است؟

شمسی نژاد :  اواسط دهه هشتاد بانک های قرض الحسنه به وجود آمدند. منابع قرض‌الحسنه در سایر بانک ها هم وجود دارد و چهل درصد این وام ها در دو بانک قرض الحسنه عرضه می شود.  ما می‌خواهیم ده درصد از منابع کل بانکی را در قرض الحسنه داشته باشیم و در حال حاضر ۳/۵ درصد است. ما نسبت به سال گذشته ۷۵ درصد رشد منابع داشته ایم. نگرش بسیار خوبی در بانک مرکزی و وزارت اقتصاد ایجاد شده است. میران منابع بانک به ۱۵۰ هزار میلیارد تومان رسیده است. بانک قرض‌الحسنه سود نمی‌پردازد و شرکت داری نمیکند.

سوال: شما چند درصد از تسهیلات که پرداخت کردید در رویکرد قرض الحسنه بوده است؟

مرادی  :منابع قرض‌الحسنه که توسط مردم سپرده گذاری میشود. در کل شبکه بانکی رشد منابع مانده ۳۴ درصد است. تسهیلات قرض‌الحسنه ۵۱ درصد افزایش پیدا کرده است. ما سه هزار میلیارد تومان هم بیشتر پرداخت کرده ایم. قدرت بانک ها ممکن است با گرایش مردم کاهش پیدا کند. 

سوال: نظر شما چیست؟

شمسی نژاد: کمترین شعبات ما در تهران وجود دارند. ما بیشتر شعبات مان در بخش‌های کم برخوردار است استان هایی هستند که بسیار به قرض الحسنه نیاز دارند. ما بیشتر بانک هایمان را در نقاط دور افتاده قرار داده ایم. اکنون ما ابزار های الکترونیکی مان در اختیار همه مردم قرار دارد. نزدیک هفتاد درصد از افتتاح حساب های ما به شکل آنلاین است. ما در سال گذشته بیش از دو و نیم میلیون نفر از آحاد جامعه را تحت پوشش قرار دادیم.کسانی که در شهرستان هستند با کسی که در تهران است هیچ تفاوتی ندارند. تسهیلات کمیته امداد و بهزیستی ما در برخی استان ها خیلی بیشتر است و عدالت وجود دارد. 

سوال :در بانک شما چگونه عدالت ایجاد شده است؟

مرادی: تسهیلات قرض الحسنه در بخش تکلیفی است و باید از طرف دولت باشد. ۱۱۶ هزار میلیارد تومان ما امسال وام ازدواج دادیم. کارکنان و مدیران بانک تمایل دارند که در خدمت مردم باشند. چهار درصد کارمزد به مانده تسهیلات تعلق میگیرد. نرخ کارمزد برای نیازمندان کاهش چشم گیری خواهد داشت.

سوال: چه قانونی وجود دارد که شما به کارمندان خود وام قرض‌الحسنه میدهید؟

شمسی نژاد: ما منابع مردم را به کارمندان مان تسهیلات نمی‌دهیم و پرداخت تسهیلات قرض الحسنه به همکارانمان نمی‌دهیم و این ممنوعیت دارد و همکاران ما از منابع دیگری وام دریافت میکنند و حتی یک ریال از تسهیلات مردم به کارمندان تعلق نمی‌گیرد. صورت های مالی ما در سایت منتشر میشود. سازمان حسابرسی سازمان مورد اعتماد ماست و ما گزارش های خود را مرتب به آنها اعلام می‌کنیم. ما انحراف خاصی در تسهیلات نداشتیم. ما امسال  نزدیک به سه میلیون تسهیلات قرض الحسنه می پردازیم . نهاد های نظارتی کاملا به موضوعات ما رسیدگی دارند.

مرادی: مردم باید دستگاه قضایی و بانک ها را بازخواست کنند که این تسهیلات چرا تا کنون بازگشت نداشته است. البته قبل از این که مردم وارد شوند دستگاه های قضایی باید ورود پیدا کنند.

سوال: وضعیت پرداخت تسهیلات در سال جدید به چه صورت است؟

شمسی نژاد: به امید خدا ما در سال آینده بتوانیم به کسب و کار های خانگی کمک کنیم و تامین مالی آنها را انجام دهیم. قرض الحسنه و وام کالا کار را هم ما انجام دادیم و بخشی از وام های قرض الحسنه ما کمک به فروش محصولات داخلی خودمان هست. ما امروز یک سایت را رونمایی کردیم که مردم بتوانند محصولات  خود را در این سامانه داشته باشند. این گام نخست ماست و با توسعه آن این گام ها را ادامه خواهیم داد. 

سوال: در بانک شما به چه صورت است؟

مرادی: تمرکز در بانک ما بر این موضوع قرار گرفته است که دریافت تسهیلات از طرف بانک به صورت راحت تری انجام شود. ما تمامی بیمه های عمر و... را برای مردم اعتبار سنجی میکنیم و سامانه هایی که پرداخت غیر حضوری دارند را ما حمایت و اعتبار سنجی میکنیم.

شمسی نژاد:ما ظرفیت قرض الحسنه کسانی که صندوق خانگی را دارند هم افزایش میدهیم. بعد از مدت ها کمیسیون فقهی بورس را داشتیم و شرایط آن مشابه سپرده گذاری در بانک است.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.