سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

عقب ماندگی های صنعت ریلی در سال جدید جبران می شود

با توجه به عقب ماندگی های صنعت ریلی، مسئولان اعلام کردند که در سال جدید با برنامه ریزی و ورود ناوگان جدید شاهد پیشرفت این صنعت خواهیم بود.

یکی از مهم ترین پروژه های مهم در حوزه حمل ونقل پروژه های حمل ونقل ریلی است که به گفته بسیاری از کارشناسان در صورت تقویت و توسعه این بخش شاهد افزایش چشمگیر ترانزیت و حجم جابه جایی بار خواهیم بود که  البته آمارها حاکی از رشد در این بخش هستیم.

رشد تولید ناوگان در حمل ونقل مسافری

براساس این گزارش طبق جدیدترین آمارهای اختصاصی انجمن حمل ونقل ریلی در بخش حمل ونقل ریلی بار در سال گذشته منتشر کرده بود، ۱۳.۶ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته و۲۶.۴ نسبت به مدت مشابه سال ۹۹ افت داشته است.

در همین مدت با وجود رشد ۴ درصدی جمعیت واگن های باری کشور با کاهش ۱۰.۱ درصدی به حدود ۱۴.۱ میلیارد تن کیلومتر رسیده است. اما برخلاف آمارهای ارائه شده در حوزه حمل ونقل ریلی بار در حوزه مسافری رشد خوبی داشته ایم.

در حوزه بهره‌وری واگن های مسافری در شش ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۰ و۱۳۹۹ رشد قابل توجهی داشته و این روند صعودی در چهار فصل اخیر مشهود بوده به گونه ای که پس از عبور از رکود شدید کرونایی بهره‌وری واگن های مسافری در شش ماهه نخست امسال تنها ۸ درصد بوده کمتر از مقدار این شاخص در ۶ ماهه نخست سال ۹۸ است.همچنين جابه جایی مسافر بر حسب نفر و کیلومتر تقریبا به شرایط پیش از همه گیری ویروس کرونا بازگشته است.

براساس این گزارش با توجه به آنکه میعاد صالحی مدیرعامل شرکت راه آهن اعلام می‌کند رکورد ترانزیت در جابه جایی بار بعد از گذشت چندین سال شکسته شده است، اما مهرداد بذرپاش وزیر راه وشهرسازی اعلام کرده است که مجموعه راه‌آهن یک دستگاه اجرایی بزرگ دانست که با انباشت مشکلات سال‌های گذشته در احداث و نگهداشت خطوط ناوگان ریلی و مشکلاتی از قبیل منابع مالی مواجه است و نیاز به ارائه راهکارهای میان بر برای رفع این مشکلات دارد.

او با اشاره به ضرورت ایجاد ابتکاراتی فراتر از منابع عمومی گفت: مولدسازی دارایی‌ها باید اولویت اصلی راه‌آهن باشد تا غیر از منابع سنتی منابع دیگری هم برای تامین مالی ایجاد شود.

وزیر راه و شهرسازی افزود: راه‌اندازی شرکت‌های بهره‌بردار و رقابتی در بازار با استانداردهای بالا لازم است که  پیگیری شود و باید ابزارهای مالی شرکت راه‌آهن در حوزه بانکی تقویت شود.

عقب ماندگی در حمل بار بخش ریلی باید جبران شود

در همین رابطه هم محمدرضا رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس اعلام کرده است که در پروژه های حمل ونقل ریلی به ویژه در بخش بار عقب ماندگی زیادی داریم وبه هدف گذاری ۲۰ درصد نرسیده ایم،  اما دولت اعلام کرده است که در حال حاضر با همکاری بخش خصوصی و ورود شرکت های جدید حمل ونقلی شاهد تقویت این صنعت خواهیم بود.

او ادامه داد: طبق برنامه ششم توسعه ۳۰ درصد بار کشور از طریق خط آهن جابجا می‌شد که در زمان حاضر کمتر از ۱۰ درصد است. خودشان می‌گویند ۱۱ درصد است، اما ما آمار رسمی داریم که زیر ۱۰ درصد است.

براساس این گزارش تقویت و توسعه و سرمایه گذاری در این بخش بسیار ضروری است چراكه بخش عمده ای از ترانزیت کشور در این بخش قرار دارد که در حال حاضر  طبق برنامه ریزی های که صورت گرفته در سال جدید علاوه بر ورود لوکومتیو های جدید شاهد تقویت این صنعت بزرگ خواهیم بود.

برچسب ها: حمل ونقل ، راه آهن
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۵:۴۲ ۰۵ فروردين ۱۴۰۲
در جاده ها هم وضعیت به مراتب بدتر است اینهمه کشته وزخمی ومعلول و بلعیده شدن پنج درصد تولید ناخالص ملی برای خسارت نیاز به اضافه شدن باند عریض شدن وساخت بزراگراهها ی جدید را نشان میدهد
ناشناس
۱۲:۵۸ ۰۵ فروردين ۱۴۰۲
هر چه جلو می‌رویم عقب ماندگی داریم
ناشناس
۱۲:۴۸ ۰۵ فروردين ۱۴۰۲
به جز مناطق کویری کامیونها فقط تو مسافت کمتر از 100 کیلومتر باید استفاده بشن و برای مسافت‌های بیشتر باید ایستگاه قطار وجود داشته باشه
ناشناس
۱۲:۴۷ ۰۵ فروردين ۱۴۰۲
امیدواریم که مثله خودروساری نباشد که با حلبی و مواد نامرغوب خودرو بسازید و تحویل مردم دهید.
عبدالهی
۱۰:۳۹ ۰۵ فروردين ۱۴۰۲
همه شرکتهای بزرگ فولادی باید به فکر ساخت ریل آهن و ریل گذاری بسیاری از خطوط ترانزیتی دست کم برای خودشان باشند مثلا اتصال فولاد مبارکه و ذوب آهن و فولاد تاراز و فولاد های مرکز کشور به بنادر خوزستان و فولاد و لوله سازی های خوزستان به مرکز کشور با سرمایه گذاری همین صنایع بزرگ فولادی از طریق ترانزیت ریلی استان چهارمحال و بختیاری با این دو استان همسایه مرکز و بنادر
ناشناس
۱۳:۲۱ ۰۵ فروردين ۱۴۰۲
هزاران درود و آفرین
همه صنایع بزرگ و ملی مخصوصا فولادها و نفت و پتروشیمی و وزارت نیرو و مپنا هم می‌توانند برای راحتی خود و مردمان کشور خود و توسعه شبکه ریلی آستین بالا بزنند
بختیاری
۱۳:۲۴ ۰۵ فروردين ۱۴۰۲
ایران عزیز ما میتواند چهار راه ترانزیت با خط‌های متعدد رفت و برگشتی و ترانزیتی سریع و السیر شود و با همکاریهای کشورهای هم پیمان و هم منافع به گسترش خطوط برای پر سراسر کشور بپردازد و از راه آهن سریع السیر هم بهره گیرد و بهره‌مند شود
مهدی
۱۰:۲۶ ۰۵ فروردين ۱۴۰۲
ما در کشور فقر مسافت داریم دسترسی به پایتخت خیلی دوره و کمتر مسافرت میشه
ناشناس
۰۹:۵۸ ۰۵ فروردين ۱۴۰۲
خواهشا وعده ندید بگید سالی که گذشت چه کردید. چهل ساله دارید فقط وعده رزگار بهتر رو میدید پیر شدیم دیگه وعده دیگه بسه
ناشناس
۱۳:۲۵ ۰۵ فروردين ۱۴۰۲
باید عمل کرد و کار و تلاش کرد