سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آبیاری ۴ میلیون اصله نهال خوزستان با زهاب‌های نیشکری

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی گفت:هم اکنون بخش مهمی از آبیاری ۴ میلیون اصله نهال مثمر و غیرمثمر در طرح‌های هشت گانه نیشکری خوزستان و مناطق پیرامونی آن با زهاب‌های نیشکری و آب‌های غیرمتعارف آبیاری می‌‎شود.

عبدعلی ناصری مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی در حاشیه ششمین همایش ملی مدیریت شبکه‌های آبیاری و زهکشی در تالار دانشکده علوم دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: این اقدام چند منظوره در راستای صیانت از محیط‌زیست و منابع طبیعی، اشتغال و بهره‌وری بهتر از منابع آب در دسترس انجام شده است.

او توسعه زراعت چوب به‌منظور تامین نیاز چوبی کشور و حفاظت از پوشش محدود جنگلی استان و حفاظت از خاک، کنترل ریزگرد‌ها و تعدیل آب و هوا را از دیگر اهداف توسعه نهال‌کاری در شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی بیان‌کرد.

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی  افزود: هر ساله در طرح‌های هشت گانه نیشکری ۷۰ هزار هکتار زیرکشت نیشکر می‌رود که زهاب حاصل از آن به دلیل کیفیت بالا برای کشت‌های غیرنیشکری و آبیاری فضای سبز استفاده می‌شود.

آقای ناصری می‌گوید: اگر تا چند سال پیش، زهاب نیشکر تهدیدی محیط‌زیستی بود، اما امروز یک فرصت شده است؛ استفاده از کود‌های آلی با منشا محیط‌زیست و حذف حداکثری سموم با رویکرد مبارزه بیولوژیک، باعث بهبود کیفیت زهاب نیشکر و مهیا شدن برای ورود به چرخه آبیاری شده است.

او گفت: درزمان حاضر کیفیت این زهاب‌ها به گونه‌ای است که نقش مهمی در ایجاد یک اکوسیستم طبیعی برعهده گرفته است.

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی آثار مهم درختکاری طرح‌های نیشکری خوزستان در کنار زراعت چوب را مانع از فرسایش خاک دانست و ادامه داد: این اقدام از ایجاد کانون‌های جدید ریزگرد در استان پیگیری می‌کند.

به گفته آقای ناصری، کشت نیشکر از تبدیل ۷۰ هزار هکتار اراضی خوزستان به کانون ریزگرد‌ها جلوگیری کرده و مزارع نیشکر در برابر ریزگرد‌ها همچون یک سد دفاعی عمل می‌کنند.

او صیانت از منابع طبیعی، رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال را سه گام توسعه نیشکر در نهضت درختکاری بیان‌کرد و گفت: بر اساس این طرح، هر ساله طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، در روز درختکاری به تعداد نیرو‌های شاغل در واحد‌های نیشکری، نهال مثمر از جمله نخل و مرکبات کاشته می‌شود.

کشت و صنعت‌های هفت تپه، امام خمینی (ره)، دهخدا، حکیم فارابی، امیرکبیر، دعبل خزاعی، سلمان فارسی و میرزاکوچک خان از طرح‌های هشت گانه وابسته به شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی هستند. این شرکت امسال ۵۰۰هزار تُن شکر تولید خواهد کرد.

 ششمین همایش ملی مدیریت شبکه‌های آبیاری و زهکشی از ۹ تا ۱۱ اسفند ماه به مدت سه روز با ارائه ۶۹مقاله در زمینه مدیریت بهتر منابع آب و حفاظت از شبکه‌های آبیاری و زهکشی در تالار دانشکده علوم دانشگاه شهید چمران ادامه خواهد داشت.

جلگه خوزستان با ۱.۲ میلیون اراضی زیرکشت، دارای بزرگترین شبکه‌های پیشرفته آبیاری و زهکشی در کشور است.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.