ابوالفضل باقری فرد، در دیدار مدیران و اساتید دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: رکن اساسی توسعه هر کشوری، نیروی انسانی آن است و اعضای هیات علمی مهمترین محور در این راستا به شمار میروند، در نتیجه توجه به وضعیت رفاهی اساتید، وظیفه اصلی وزارت بهداشت است.
معاون آموزشی وزارت بهداشت با بیان این مطلب که استاد بی انگیزه، نمیتواند دانشجویان با انگیزه تربیت کند، افزود: دو حوزه علوم پایه و بالینی در کنار هم برای ما حائز اهمیت هستند و تلاش خود را برای همسان سازی حقوق اعضای هیات علمی انجام دادیم.
وی از تشکیل ستاد رفاهی اعضای هیات علمی در وزارت بهداشت خبر داد و افزود: تمام سعی ما این است در راستای تکریم اساتید، وضعیت رفاهی آنها ارتقاء یابد.
باقری فرد با اشاره به تغییر درآمد گروه دستیاری نسبت به سالهای گذشته، اظهار کرد: دستیاران نقش مهمی در بیمارستانها ایفا میکنند و در نظر داریم تا حقوقی معادل حقوق یک پزشک عمومی به همراه مزایا به دستیاران پرداخت شود.
وی خاطر نشان کرد: متاسفانه یک سری آیین نامه و ضوابط غیر کارشناسانه در کاهش انگیزه اساتید موثر است که باید هر سال این قوانین مورد بازنگری و اصلاح قرار گیرد.
معاون آموزشی وزارت بهداشت یادآور شد: امسال، اولین سالی است که تعداد صندلی خالی در رشتههای مورد نیاز مثل بیهوشی، عفونی، داخلی و طب اورژانس کاهش یافته است و در ظرفیت بومی، پذیرش افراد بر اساس تعداد تخصصهای مورد نیاز مناطق مختلف کشور انجام میگیرد.
همچنین در مورد فوق تخصص، فرایند پذیرش بر اساس مصاحبه ساختارمند انجام و ظرفیت امسال ۴۰۷ نفر تعیین شد.
وی تصریح کرد: برای اولین بار در سال جاری تربیت فلوشیب به دانشگاهها واگذار و ظرفیت برای این گروه، ۵۰۰ نفر اعلام شد.
واگذاری مسئولیت بررسی زیر ساخت های آموزشی به دانشگاه علوم پزشکی مشهد
وی با تاکید بر توسعه کمی و کیفی در کنار هم، افزود: با توجه به اینکه کیفیت آموزش پزشکی برای ما بسیار حائز اهمیت است از دانشگاه علوم پزشکی مشهد تقاضا کردیم تا وضعیت زیر ساختها، منابع و فضاهای آموزشی لازم سایر دانشگاه ها برای افزایش ظرفیت پذیرش در رشته های پزشکی را بررسی و مستندات ارائه کنند؛ چراکه افزایش ظرفیت به حفظ کیفیت آموزشی بستگی دارد.
باقری فرد با اشاره به این نکته که کیفیت آموزش پزشکی ایران مورد تایید فدراسیون جهانی آموزش است، افزود: ایران در ارائه خدمات تشخیصی و درمانی پیشرو و از سایر کشور بی نیاز است.
براساس این گزارش، بازبینی آیین نامه ارتقا اعضای هیات علمی، اخد مجوز برای جذب 3 هزار عضو هیات علمی، نهایی شدن تشکیلات وزارت بهداشت و واگذاری ماموریت برگزاری آزمون های جامع علوم پایه، فلوشیب و ارتقاء و دوره های مهارتی به دانشگاه های کلان مناطق از دیگر محورهایی بود که معاون آموزشی وزارت بهداشت در این نشست به آن اشاره کرد.
دکتر باقری فرد در پایان گفت: دانشگاه ها باید مرکز تحول باشند و بسیاری از وظایف آموزشی به آنها واگذار شود چون صلاحیت انجام این کار را دارند؛ البته تفویض مسئولیت به دانشگاه ها بر اساس رتبه بندی صورت پذیرد.