سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

برگزاری یادمان استاد حسن ناهید در فرهنگسرای ارسباران

یادمان استاد حسن ناهید، موسیقی دان و نوازنده پیشکسوت ساز نی، در روز جمعه، ۵ اسفند ماه ۱۴۰۱ در فرهنگسرای ارسباران برگزار می شود.

یادمان استاد حسن ناهید، موسیقی دان و نوازنده پیشکسوت و چیره دست ساز نی، در روز جمعه، ۵ اسفند ماه ۱۴۰۱، ساعت ۱۱ در فرهنگسرای ارسباران برگزار می‌شود.

در این برنامه که باحضور پیشکسوتان، اهالی موسیقی و فرهنگ و هنر برگزار می‌شود سخنرانی، پخش کلیپ و چند اجرای موسیقی انجام خواهد شد.


استاد حسن ناهید در ۲ تیر ۱۳۲۲ در شهر کویری کرمان متولد و از سن ۱۰ سالگی به موسیقی علاقمند شد و با تهیه یک فلوت و نواختن این ساز بادی، مراحل اولیه آموزش موسیقی را شروع کرد.

او پس از چند سال به شیراز رفت و در این شهر مشغول تحصیل شد و تا سال پنجم متوسطه، بدون نت و به صورت خودخوان تمرین کرد و پس از چندی، استاد حسن ناهید به فرهنگ و هنر دعوت می‌شود و در ارکستر‌های متعدد این اداره، همکاری خود را آغاز می کند و در همین دوران، برای مدتی به منظور یادگیری نُت، نزد آقای حسین دهلوی می رود.


او با همکاری اسدالله ملک، منوچهر جهانبگلو، فرهنگ شریف، محمودی خوانساری و .. در برنامه‌ای به نام «نوایی از موسیقی ملی»  شرکت داشت و  در ارکستری به نام درویش در رادیو نیز،حضچر پیدا کرد و سپس، برای شرکت در ارکستر رودکی که از ابراهیم منصوری، حبیب‌الله بدیعی، علی تجویدی، احمد عبادی، رضا ورزنده، اصغر بهاری و فرهادفخرالدینی تشکیل شده بود، دعوت شد و با این ارکستر همکاری کرد.

در سال ۱۳۴۱ توسط حسین قوامی به برنامه گل‌ها دعوت شد و همکاری خود را در این برنامه آغاز کرد.

او در فرهنگ و هنر با ارکستر فرامرز پایور شرکت کرد که این همکاری به مدت بیست سال ادامه یافت.

حسن ناهید دربارهٔ شیوه کار خود گفت: من هیچ وقت از زنده‌یاد کسایی تقلید نکردم و دنبال کار خودم رفته‌ام.

در سال ۱۳۹۲، مدرک درجه یک هنری به حسن ناهید اعطاء شد و  او در بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر در سال ۱۳۸۴ مورد تقدیر قرار گرفت و به خاطر توانایی خاص در نوازندگی ساز نی در آلبوم‌های متعددی به اجرا پرداخت و همچنین با ارکستر‌های متعددی از جمله ارکستر گل‌ها به رهبری روح اله خالقی، ارکستر صبا به رهبری حسین دهلوی، گروه پایور به سرپرستی فرامرز پایور و .. همکاری داشت.

حسن ناهید برای شناساندن موسیقی سنتی و اصیل ایران، مسافرت‌هایی همراه با خوانندگانی چون؛ حسین قوامی، محمدرضا شجریان، محمود محمودی خوانساری و عبدالوهاب شهیدی به کشور‌های ترکیه، بلغارستان، یوگسلاوی، ایتالیا، بلژیک، هلند، آلمان و اتریش داشت و در برنامه‌هایی تحت عنوان کنسرت ساز‌های ملی ایران شرکت کرد.


این هنرمند نامی، در شامگاه پنج‌شنبه، ۲۷ بهمن ۱۴۰۱ در خانه‌اش درگذشت و پیکر او در روز دوشنبه، ۱ اسفند ماه با حضور جمعی از هنرمندان موسیقی ایران، از تالار وحدت به قطعه هنرمندان بهشت زهرا منتقل شد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.