سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

دعوت از ایکوم برای پایش‌گنبد مسجد جامع عباسی اصفهان

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اصفهان گفت: برای پایش گنبد مسجد جامع عباسی و میدان نقش جهان از ایکوم دعوت به همکاری کرده ایم.

علیرضا ایزدی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان گفت: برای پایش گنبد مسجد جامع عباسی و سازه منتج به بازار و میدان نقش جهان از شورای بین‌المللی موزه‌ها (ایکوم) و یکی از دانشگاه‌های ایتالیا دعوت به همکاری کرده ایم.
او ادامه داد: قصد ما این است که ایکوم را هم در پایش بنا‌های واجد ارزش و شاخص اصفهان درگیر کنیم و با همکاری این نهاد و دانشگاه ایتالیایی، پایشی برای بنا‌های واجد ارزش و شاخص اصفهان از جمله آثار ثبت جهانی داشته باشیم.


به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان، ایکوم مواردی مثل میدان نقش جهان را به عنوان طرح‌های مشارکتی و علمی می‌بیند و برای این نهاد عمومی و غیردولتی بحث اعتباری خاصی مترتب نیست.


ایزدی با اشاره به اینکه بازار بخشی از محور تاریخی فرهنگی اصفهان و هدف اصلی اداره کل میراث فرهنگی ثبت جهانی این محور است، افزود: تعاملات خوبی بین میراث فرهنگی، شهرداری و راه و شهرسازی اصفهان برای حفاظت و حراست از بنا‌های این محور ایجاد شده و به سبب اینکه اولویت ما ثبت محور تاریخی و فرهنگی اصفهان است، این چهارچوب، خط قرمز ماست و باید اصالت و هویت این محور حفظ شود.
او افزود: با توجه به اینکه مجموعه یونسکو محدودیت تعداد، برای ثبت جهانی آثار کشور‌ها قائل شده، فقط یک سهمیه برای ایران در نظر می‌گیرد و بنابراین ممکن است ثبت جهانی محور تاریخی فرهنگی اصفهان سه سال دیگر زمان ببرد.


مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان همچنین درباره اقدامات شورای عالی نظارت بر مرمت گنبد مسجد جامع عباسی گفت: عقد قرارداد‌ها برای کارتوگرافی و اسکن لیزر آماده است، اما وضع جوی اجازه نمی‌دهد که فعلا اقدام کنیم.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.