سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

چین سلطه طلبی آمریکا را محکوم کرد

وزارت امور خارجه چین با انتشار گزارشی سلطه طلبی آمریکا را برای منافع اقتصادی خود محکوم و اعلام کرد واشنگتن از جهان سوء استفاده می‌کند.

وزارت خارجه چین در گزارشی سلطه طلبی آمریکا را محکوم و اعلام کرد واشنگتن با تکبر و پیش داوری از بقیه جهان برای منافع اقتصادی خود بهره برداری می‌کند.

براساس گزارش آرتی، این گزارش که روز دوشنبه در وب‌سایت رسمی وزارت خارجه چین منتشر شد، اعلام می‌کند آمریکا دهه‌هاست که از موقعیت سلطه جویانه خود در جهان برای بهره‌برداری از منافع خود و ایجاد رقابت و بی‌ثباتی در کشور‌های دیگر سوء استفاده کرده است.

هدف از انتشار این گزارش جلب توجه بین‌المللی به خطرات اقدامات آمریکا برای صلح و ثبات جهانی و رفاه همه مردم است. این گزارش نمونه‌هایی از خودخواهی ادعایی واشنگتن در زمینه‌های سیاست، ارتش، اقتصاد، فناوری و فرهنگ را ارائه می‌دهد.

در این گزارش آمده است برای یک قرن، واشنگتن آمریکای لاتین را به عنوان حیاط خلوت خود در نظر گرفته است، جایی که کسانی که در برابر آمریکا مقاومت می‌کنند با مداخله سیاسی، مداخله نظامی و براندازی رژیم روبرو هستند. در جا‌های دیگر، بلوک‌های تفرقه‌انگیز را تحت تأثیر خود ایجاد می‌کند و انقلاب‌های رنگی را علیه مخالفان تقویت می‌کند. اخیرا واشنگتن بر چسب دوگانگی کاذب دموکراسی در مقابل خودکامگی ها را ایجاد کرده و خودسرانه کشور‌ها را به عنوان اعضای یکی از این دو گروه رده بندی می‌کند.

استفاده از زور یکی از ویژگی‌های توسعه طلبی آمریکا از زمان استقلال آن بوده است. فقط از سال ۲۰۰۱، جنگ‌هایی که واشنگتن به نام مبارزه با تروریسم به راه انداخت، جان بیش از ۹۰۰ هزار نفر را گرفته است که حدود ۳۳۵ هزار نفر از آن‌ها غیرنظامی بودند.

 پنتاگون از مجموعه‌ای از روش‌های وحشتناک جنگ، از سلاح‌های بیولوژیکی در کره گرفته تا مهمات اورانیوم ضعیف شده در زمان‌های اخیر استفاده کرده، که باعث تلفات غیرنظامی بی‌شمار و آلودگی پایدار محیط زیست شده است. دولت آمریکا از جایگاه دلار به عنوان ارز ذخیره جهانی و تأثیر آن بر نظام مالی بین المللی برای سرکوب رقابت و اعمال تحریم‌های یکجانبه علیه مخالفان استفاده کرده است.

این گزارش می‌افزاید واشنگتن اساساً در حال «بهره کشی» از سراسر جهان است و در طول همه‌گیری کووید-۱۹، اقتصاد جهانی را با تزریق تریلیون‌ها دلار به آن مختل کرد.

این گزارش، آمریکا را متهم می‌کند از موقعیت خود به عنوان یک قدرت فناوری پیشرو برای انجام نظارت الکترونیکی و جاسوسی، از جمله علیه نزدیک‌ترین متحدان خود و همچنین جنگ سایبری استفاده می‌کند. این گزارش خاطرنشان می‌کند برخورداری از اهرم شرکت‌های بزرگ فناوری به دولت آمریکا اجازه می‌دهد تا سخنرانی‌های آنلاین را سانسور کند. روایت‌های خود را در مقیاس جهانی پیش می‌برد و در عین حال منتقدان را خاموش می‌کند.

این گزارش نتیجه گیری می‌کند که آمریکا باید کمی وجدان داشته باشد و رویکرد خود را تغییر دهد، زیرا روند‌های تاریخی صلح، توسعه، همکاری و منافع متقابل، توقف ناپذیر است.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۵:۲۷ ۲۱ دی ۱۴۰۲
امریکا با بالاترین امار مخترعین و مکتشفین و پرچمدار علم و تکنولوژی در جهان، سلطه عمدتا اقتصاد محور (استعمارگری) داشته و در موارد سلطه نظامی ، حاصل تبعات ناخواسته جنگهای جهانی است. سلطه واقعی و مطلق و مرگبار را حکومت طالبانی ایران دارد که نتنها بر تمام امور اقتصادی و اجتماعی، بلکه زندگی خصوصی مردم را تحت کنترل و نظارت قرار داده و زندگی را برای افراد اندیشمند و فرهیخته غیرقابل تنفس ، اما عرصه جولان و بهشت فرومایگان و فرصت طلبان تشنه قدرت و ثروت، کرده. ماندگار طلبی نشانه بارز استبداد و سلطه طلبی همه جانبه یک حکومت فردی یا جناح محور است. حکومت امریکا مردم محور است و چون در دوره های زمانی مشخص بطور کامل تغییر میکند، نه حکومت، بلکه مسئولیت محسوب میشود. از زمان اباما، نظام سیاسی امریکا با خیانت دموکراتها بسمت استبداد و حکومتی شدن تغییر کرده و با عوامفریبی و امارها و اطلاعات و اخبار نادرست، هیچ شفافیتی در عملکرد انها وجود ندارد. اکنون امریکای تحت سلطه نامحسوس ایران، ابزار اهداف جهانی ایران است.