سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ماه‌ها برنامه ریزی برای سفر پنهانی بایدن به اوکراین

سفر رئیس‌جمهور آمریکا براساس گزارش‌های درز کرده سفری بود که ماه‌ها برنامه‌ریزی مخفیانه برای آن صورت گرفته بود.

سفر محرمانه‌ای که جو بایدن رئیس جمهور آمریکا شبانه به کی یِف انجام داد، اقدامی بود که سرویس مخفی و نهاد‌های امنیت ملی آمریکا ماه‌ها برای آن برنامه ریزی کرده بودند. 

این درحالی است که جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید تایید کرد آمریکا پیش از سفر بایدن به اوکراین روسیه را در جریان این سفر گذاشته بود. در همین راستا دمیتری مدودف، معاون رئیس شورای امنیت روسیه و رئیس جمهور پیشین این کشور افشا کرد مسکو پیش از سفر بایدن به کی‌یف، به او درباره امنیتش اطمینان خاطر داده است.

با این وجود آماندا اسلات، مشاور رئیس جمهور آمریکا در امور اروپا گفت: همه در تلاش بودند این ماموریت به نحوی انجام شود که رئیس جمهور به سلامت به آنجا برود و بازگردد؛ به همین خاطر هواپیمای حامل رئیس جمهور را از ۷۴۷ معمول به ۷۵۴ کوچک‌تر تغییر دادند.

این هواپیما ساعت ۴ صبح یکشنبه از پایگاه هوایی اندروز خارج از واشنگتن دی سی بلند شد و برای سوختگیری مختصراً در آلمان توقف داشت و پس از آن، فرستندهِ خود را خاموش کرد و به سمت پایگاه هوایی لهستان نزدیک اوکراین پرواز کرد. در حالی که رئیس جمهور و شمار معدودی از دستیارانش با قطاری دارای هشت واگن که به شدت محافظت شده بود، به سمت اوکراین می‌رفتند، پرواز‌های نظارتی آمریکا از حریم هوایی لهستان مسیر آن‌ها را زیرنظر داشت.

بایدن با وعده کمک نظامی به ارزش ۴۵۰ میلیون دلار از جمله مهمات توپخانه، موشک‌های ضد خودر‌های زرهی و سامانه‌های رادار نظارتی، به کی یف رفت.

رساندن جو بایدن به کی یف یک روز و نیم طول کشید و پس از آن او دوباره شبانه به سمت ورشو رفت تا با رئیس جمهور لهستان و سران ناتو دیدار کند. روس‌ها هنوز هیچ واکنش رسمی به سفر رئیس جمهور آمریکا به اوکراین نشان نداده اند.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.