سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کاشان شهر جهانی نساجی می‌شود

در صورت تایید ارزیابان یونسکو کاشان به عنوان شهر جهانی نساجی معرفی می‌شود.

محمدشریف زارعی فرماندار ویژه کاشان در دیدار با مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان با اشاره به اینکه این شهرستان، مرداد سال ۹۷ عنوان شهر ملی نساجی را به دست آورد، گفت: کاشان اکنون به‌عنوان شهر ملی نساجی در کشور شناخته شده و خوشبختانه با توجه به ظرفیت‌های موجود در منطقه، این شهرستان به‌عنوان نامزد شهر جهانی نساجی هم انتخاب شده و امیدواریم به این جایگاه جهانی برسد.


او ادامه داد: روز جمعه ۵ اسفند، ارزیابان جهانی صنایع‌دستی یونسکو صنعت نساجی سنتی کاشان را ارزیابی می‌کنند تا در صورت کسب شاخص‌های لازم، این شهر به‌عنوان شهر جهانی نساجی سنتی انتخاب و معرفی شود.
فرماندار ویژه کاشان تصریح کرد: کاشان قطعه‌ای از ایران بزرگ و بخشی از استان اصفهان است و انتخاب آن به‌عنوان شهر جهانی نساجی سنتی می‌تواند داشته‌ها و هنر اصیل مردم این خطه را برای جهانیان به نمایش بگذارد.

علیرضا ایزدی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان هم که باهدف برنامه‌ریزی به‌منظور حضور ارزیابان یونسکو به کاشان سفر کرده بود در این نشست گفت: معرفی کاشان تنها با عنوان شهر خانه‌های تاریخی، معرفی و شناختی ناقص است، نساجی برند بسیار مناسبی برای کاشان است و می‌تواند فرهنگ و تمدن اصیل این منطقه را معرفی کند.

فعالیت بیش از ۸۰ هنرجو در افزون بر کارگاه فعال شعربافی، زری بافی، مخمل بافی، زیلو بافی و چادر شب بافی در کنار کسب ۱۱ نشان بین المللی و ۳۳ نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی از امتیاز‌هایی بود که چهار سال پیش کاشان را به شهر ملی نساجی سنتی نبدیل کرد.
براساس اطلاعات ثبت شده در کتاب تاریخ کهن ایران در سده یازدهم هشت هزار کارگاه بافندگی و ۲۵۰ کارگاه ابریشم بافی سال ۱۲۱۲ در کاشان فعال بوده است.

در کاوش‌های باستان شناسی تمدن هفت هزار و ۵۰۰ ساله سیلک به عنوان نخستین تمدن شهرنشینی نیز آثاری همچون حلقه‌های دوک مانند ساخته شده از گل رس پخته و سنگ به دست آمده؛ همچنین حکاکی تصویر فردی لنگ به کمر روی دسته‌های چاقو نشانه وجود پارچه در آن زمان است.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.