سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ترکیه بدنبال پول خود پس از بدعهدی آمریکا در تحویل اف ۳۵

ترکیه به دنبال بازپس گیری پول خود در طرح ساخت هواپیما‌های اف -۳۵ از آمریکا است.

ترکیه به دنبال بازپس گیری پول خود در طرح ساخت هواپیما‌های اف ۳۵ از آمریکا است. منابع مالی که آنکارا در این طرح سرمایه گذاری کرده بود به علت خرید سیستم‌های دفاع هوایی از روسیه به حالت بلوکه درآمد.

براساس گزارش روسیا الیوم، مولود چاووش اغلو وزیر خارجه ترکیه گفت : ما یکی از شرکای طرح ساخت هواپیما‌های اف-۳۵ هستیم. اما ترکیه به علت تحریم‌های آمریکا از این طرح کنار گذاشته شد. این یک تصمیم یکجانبه بود. ما ۱.۹ میلیارد دلار در این طرح هزینه کردیم و منتظر بازپس گیری این پول هستیم.

طرح ساخت هواپیما‌های اف -۳۵ با مشارکت چند کشور انجام شده است. قصد این بود که یک هواپیمای مشترک برای متحدان آمریکا در اروپا، آسیا و خاورمیانه (غرب آسیا) ​ تولید شود. قرار بود در این طرح ۱۰۰ فروند هواپیما تولید شود.

با این وجود ترکیه که در میان کشور‌های شرکت کننده در این طرح بود از این طرح کنار گذاشته شد. این به علت آن انجام شد که ترکیه سامانه‌های دفاع موشکی اس-۴۰۰ را از روسیه خریداری کرد.

مسعود هاکی جاشین استاد روابط بین الملل در این خصوص گفت: با وجود اینکه هواپیما‌های اف-۳۵ نسل پنجم هواپیما هستند، اما مشکلاتی دارند. من تجربیاتی در نیروی هوایی دارم. ترکیه در ساخت این هواپیما‌ها مشارکت داشت. قرار بود شماری از این هواپیما‌ها به ترکیه داده شود. از زمانیکه ترکیه سامانه‌های اس-۴۰۰ روسیه را خریداری کرد آمریکا ترکیه را از این برنامه کنار گذاشت. با وجود اینکه ترکیه بیش از ۱ میلیارد دلار در این طرح مشارکت داشت .

اون در پایان اعلام کرد آمریکا اعلام کرد نه پول را بازپس می‌دهد و نه هواپیمایی به ترکیه می‌دهد. بر اساس قوانین بین المللی این اقدامی غیرقانونی است. با وجود اینکه بسیاری از کشور‌های ناتو و از جمله یونان از موشک‌های روسیه استفاده می‌کنند، اما بر اساس قوانین بین المللی رفتار آمریکا در برابر ترکیه غیرقانونی است. این موضوعی غیرقابل قبول است.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۷:۰۹ ۰۲ اسفند ۱۴۰۱
خخخخ
بیشین تا پولت رو بده
ناشناس
۱۲:۱۴ ۰۶ اسفند ۱۴۰۱
بهتره ترکیه وقتش رو تلف نکنه
و به داد زلزله زده هاش برسه
ناشناس
۱۲:۳۰ ۰۲ اسفند ۱۴۰۱
آمریکا سیاست مدارهای آمریکا دیگه چه حیوونایین به متحدین خودشون رحم نمی کنن...آخه لعنتی ترکسه ک عضو ناتو هست پول اینو دیگه چرا می خوای بالا بکشی؟
ناشناس
۱۰:۱۴ ۰۲ اسفند ۱۴۰۱
باش تا صبح دولتت بدمد!!!!