رئیس آموزش وپرورش استثنایی استان با بیان اینکه اختلال اوتیسم بار احساسی، عاطفی، سلامتی و اقتصادی برای خانواده و اجتماع دارد، اظهار کرد: با تشخیص به موقع و مداخلات مبتنی بر دستاوردهای علمی میتوانیم نسبت به کنترل این اختلال اقدامات همه جانبهای داشته باشیم.
طالب محمدی با اشاره به اینکه ۱۲۰ دانشآموز اوتیسم دراستان داریم، گفت: دانشآموزان اوتیسم نیاز به امکانات بیشتری دارند و باید در هر کلاس حداکثر ۳ نفر حضور داشته باشند.
او گفت: در مدارس با نیازهای ویژه ۱۰ شهرستان در سطح استان به دانشآموزان دارای اختلال طیف اوتیسم خدمات آموزشی، پرورشی و حمایتی ارائه میشود.
محمدی با اشاره به آمار رو به افزایش اوتیسم در استان گفت: اوتیسم درمان قطعی ندارد وناآگاهی خانوادهها وجامعه از این بیماری وعدم اطلاع رسانی مناسب در این زمینه موجب شده تا بسیاری از این کودکان در زمان طلایی شناسایی ودرمان نشوند.
رئیس آموزش وپرورش استثنایی استان عنوان کرد: دانشآموزان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم در کنار درمان دارویی از آموزش و پرورش استثنایی درمانهای غیردارویی مانند کاردرمانی ذهنی، گفتاردرمانی و بازی درمانی، ماساژ درمانی وتیچ را نیز باید دریافت کنند.
محمدی تصریح کرد: با تشخیص زودهنگام این اختلال در کودک که از سنین زیر ۳ سال آغاز میشود میتوان از برنامههای درمانی مؤثرتر و مداخله بهنگام برای کمک به آنان بهره برد.
او گفت: بهمنظور تشخیص زود هنگام این اختلال، علائم و نشانههای هشداردهنده زیادی وجود دارد، اما بهطور معمول اختلالات حول مهارتهای اجتماعی، مشکل گفتار و زبان، مشکلات ارتباطی غیرکلامی و رفتارهای انعطافناپذیر است.
محمدی با تأکید بر گسترس همکاری بین بخشی در جهت ارائه خدمات آموزشی، توانبخشی، درمانی وحمایتی به دانش آموزان با نیازهای ویژه گفت: دو ارگان آموزش وپرورش استثنایی ومعاونت امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی نیز اجرای برنامههای بهداشتی و درمانی در ارتقای سلامت، رشد و بالندگی دانش آموزان با نیازهای ویژه را در اولویت دارند.
وی با تاکید بر اینکه دانش آموزان، جزوسرمایههای اصلی کشور هستند و پرورش آنها از هدفهای اصلی برنامههای توسعه اجتماعی و اقتصادی است، افزود: برنامههای ارتقاء سلامت دانش آموزان از اثربخشترین برنامهها وتضمین کننده سلامت نسل حاضر و آینده کشور است.
رییس آموزش وپرورش استثنایی استان توزیع بستههای بهداشتی، ارائه خدمات دندانپزشکی و درمانی (بیمارستانی و کلینیکی) رایگان به دانش آموزان با نیازهای ویژه واجرای برنامههای سلامت روان را سطوح مشترک کاری آموزش وپرورش استثنایی ودانشگاه علوم عنوان کرد.
وی ادامه داد: در راستای همین موضوع مهم در اجرای تفاهم نامه منعقده با انجمن اوتیسم استان وبا همکاری معاونت امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مقرر است کلیه دانش آموزان طیف اوتیسم به صورت رایگان در مرکز آموزشی، پزشکی ودرمانی قدس سنندج مورد درمان وویزیت قرار گیرند.