سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تلاش فنلاند برای عضویت همزمان با سوئد در ناتو

نخست‌وزیر فنلاند در کنفرانس مونیخ تاکید کرد که می‌خواهد کشورش در کنار سوئد و همزمان به عضویت ناتو درآید.

   سانا مارین گفت: از همان ابتدای حمله روسیه به اوکراین، مشخص بود که فنلاند عضو ناتو خواهد شد. وقتی روسیه که همسایه ماست، به یکی دیگر از همسایگان ما یعنی اوکراین حمله می‌کند، مشخص است که فنلاند عضو ناتو می‌شود، چون (ناتو) تنها خط قرمزی است که روسیه زیر پا نخواهد گذاشت.

به گزارش دویچه وله، نخست وزیر فنلاند گفت: پیام ما واضح بوده است. می‌خواهیم همراه با سوئد عضو ناتو شویم، همزمان. دلیلش هم علاوه بر همسایگی خوب ما با هم، به مسائل امنیتی برمی‌گردد. عضویت همزمان این دو کشور در ناتو به سود منافع استراتژیک این اتحاد است.

وی افزود: روشن است که ما نمی‌توانیم به کشورها بگوییم چگونه رای بدهند، این تصمیم خودشان است. اما پیام ما این است که مایل به عضویت در ناتو هستیم و ترجیحا می‌خواهیم همزمان با هم عضو شویم.

پس از حمله روسیه به اوکراین، سوئد و فنلاند خواستار عضویت در ناتو شدند، اما ترکیه و مجارستان مخالفت می‌کنند. بر اساس قوانین ناتو، پیوستن دیگر کشورها به این اتحاد ملزم به موافقت تمامی ۳۰ عضو فعلی است. ترکیه که یکی از این اعضاست، فنلاند و سوئد را به حمایت از سازمانهایی از جمله حزب کارگران کردستان ترکیه (پ‌ک‌ک) و سازمان فتح‌الله گولن متهم کرده که آنکارا آنها را تروریستی می داند.

همچنین پس از اهانت راسموس پالودان، رئیس یک حزب راست افراطی سوئد به قرآن کریم، این کشور با مشکلات مضاعفی مواجه شده است. پالودان یک نسخه از قرآن کریم را در برابر سفارت ترکیه در استکهلم در حالی آتش زد که از مقامات سوئد مجوز این کار را دریافت کرده بود، ترکیه اعلام کرد که ممکن است در قبال عضویت این دو کشور مواضع متفاوتی اتخاذ کرده و به رغم موافقت با عضویت فنلاند، با عضویت سوئد مخالفت کند. 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.