سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رئیس جمهور چین به ایران سفر خواهد کرد

به دنبال سفر رئیس‌جمهور ایران به چین، منابع رسانه‌ای گزارش دادند شی جین‌پینگ دعوت همتای ایرانی برای سفر به تهران را پذیرفت.

درپی سفر سید ابراهیم رئیسی‏, رئیس جمهور ایران به چین طبق بیانیه مشترک دو کشور، شی جین‌پینگ رئیس‌جمهور این کشور دعوت همتای ایرانی خود برای سفر رسمی به ایران را پذیرفته است.

براساس گزارش خبرگزاری رویترز‏, روسای دو کشور خواهان اجرای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ ایران موسوم به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) شدند که بر اساس آن ایران با چندین کشور از جمله آمریکا توافق کرد که برنامه هسته‌ای خود را در ازای رفع تحریم‌های اقتصادی محدود کند.

شی و رئیسی گفتند: «همه تحریم‌های مربوطه باید به طور کامل به شیوه‌ای قابل راستی‌آزمایی برداشته شوند تا اجرای کامل و مؤثر پیش برود». چین و ایران تاکید کردند که لغو تحریم‌ها و تضمین منافع اقتصادی ایران از اجزای مهم توافق است.

 سفر سه روزه ابراهیم رئیسی به چین از روز سه شنبه ۲۳ بهمن ماه آغاز شد. این اولین سفر یک مقام عالی رتبه ایران به چین در حدود ۲۰ سال گذشته است که بالاترین وضعیت پروتکلی یک کشور را به خود اختصاص داده است. رئیسی به دعوت شی جین پینگ رئیس جمهور چین به این کشور سفر کرد.

رئیسی و هیات همراهش نه تنها با شی، بلکه با لی کچیانگ، نخست وزیر شورای دولتی چین و لی ژانشو، رئیس پارلمان (کنگره ملی خلق)، اعضای دولت و نمایندگان شرکت‌های دولتی نیز دیدار کردند.

شی جین پینگ وعده داد که چین به مشارکت سازنده در مذاکرات از سرگیری برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، حمایت از حقوق و منافع مشروع ایران و حل زودهنگام موضوع هسته‌ای ادامه خواهد داد.

محمد جمشیدی، معاون سیاسی دفتر ریاست جمهوری هدف اصلی سفر رئیسی را نهایی کردن سازوکار عملیاتی قرارداد مشارکت چین و ایران که در سال ۲۰۲۱ امضا شد و به مدت ۲۵ سال طراحی شده بود، خواند. در اوایل سال ۲۰۲۲، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه گفت که این توافق وارد «مرحله اجرایی» شده است، اما از آن زمان تاکنون هیچ قرارداد عمده‌ای بین دو کشور گزارش نشده است و ایران همچنان تحت تحریم‌های شدید آمریکا قرار دارد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۸
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۵:۳۵ ۲۸ بهمن ۱۴۰۱
اگر نیاد میگید ادم حسابمان نکرد اگر بباد میگید امده به چاپه بالاخره خوبه یا بده اروپایی ها بدون اجازه اسراییل آب نمیخورند ماهم اسراییل را نه به رسمیت شناختم ونا از نابودیش دست خواهیم بر اشت واو هم از دسمنی با مسلمان وایران دست بردار نیست وما باید با این وضع عادت کنیم
ناشناس
۱۵:۰۶ ۲۷ بهمن ۱۴۰۱
هر چی مکرون مکار اومد اینم میاد
ناشناس
۱۴:۳۸ ۲۷ بهمن ۱۴۰۱
هم شرقی هم غربی تا وقتی منافعمون تامین بشه
مثه عربستان و ترکیه و امارات و عمان باشید
همزمان هم با روسیه و چین و فلسطین و ایران هستن
هم با آمریکا و اروپا و کانادا و اسراییل
ناشناس
۱۴:۰۰ ۲۷ بهمن ۱۴۰۱
نه غربی فعلا فقط شرق
ناشناس
۱۳:۰۷ ۲۷ بهمن ۱۴۰۱
نه شرقی نه غربی یعنی همزمان هم شرق هم غرب بدون وابستگی عزتمندانه نه مثل الان در مورد شرق همه تخم مرغها را در ی سبد گذاشتن خطاست
Oy
۱۵:۰۰ ۲۷ بهمن ۱۴۰۱
یعنی نباید بذاریم بیاد؟؟ما همزمان تجارتمون با اروپا و آمریکا لاتین داریم از شرق هم که بیشتر منفعت داریم دعوت میکنیم
ناشناس
۱۳:۰۴ ۲۷ بهمن ۱۴۰۱
عمرا بیاد
ناشناس
۱۲:۳۶ ۲۷ بهمن ۱۴۰۱
آمدن یا نیامدنش به حال اقتصاد ما هیچ تاثیری ندارد. بگو کی قراره دلار بیاد رو 30 هزار تومان؟
ناشناس
۱۴:۵۱ ۲۷ بهمن ۱۴۰۱
30 تومن چخره!!؟؟ باید بیاد زیر 10 تومن!
Oy
۱۵:۰۳ ۲۷ بهمن ۱۴۰۱
وقتی نگاهت یک ساله و کوتاه مدتِ اینطور میشه تعامل با چین و حتی اگر فقط در حد راه و جاده باشه ما وصل کننده شرق به غرب و جنوب به شما میشیم و اقتصاد صد ساله ما تامین میشه و همچنین دلار از چرخه تجارت حذف میشه
ناشناس
۱۲:۲۶ ۲۷ بهمن ۱۴۰۱
بعد از یکسال یه سفر خارجه رفت... چهارتا کشور درست و حسابی و بااقتصاد قوی برو شاید فرجی شد
ناشناس
۱۳:۳۴ ۲۷ بهمن ۱۴۰۱
چین اقتصادش ضعیفه الان؟ خخخخخخخ عمرا بدونی چین در اقتصاد جهانی داره از آمریکا جلو میزنه
ناشناس
۱۳:۵۷ ۲۷ بهمن ۱۴۰۱
شما یک کم اقتصاد چین ببین بعد نظر بده
حسن
۱۴:۳۷ ۲۷ بهمن ۱۴۰۱
هیچگاه همکاری یک کشور قدرتمند اقتصادی با یک کشور اقتصاد ضعیف به نفع نیست
Oy
۱۵:۰۷ ۲۷ بهمن ۱۴۰۱
چین ابر قدرت اقتصادی جهان تو فکر میکنی چین مثل فیلم هایی هست که تلویزیون نشونت میده؟فقط یک سفر به چین برو و با اروپا و حتی با فیلم های هالیوودی در زرق و برق مقایسه کن تا ببینی چین چقدر از اروپا و آمریکا جلوتره.اکر فقط یک ساعت شبکه های لندن رو ببینی میفهمی که اونها از سنین بسیار کم بچه هامون رو کلاس زبان چینی میفرستند اما در شبکه های لندن نشین فارسی همزمان ایرانیان رو از چین زده میکنند
ناشناس
۱۲:۰۰ ۲۷ بهمن ۱۴۰۱
تمام دولت رییسی ناکارآمد هستند من نزدیک به 15ساله کارگری میکنم امسال بدترین سال از لحاظ حقوق بود حقوق به کنار جیب کارگر رو هم دارن خالی می‌کنن خدا ازشون نگذره ایشاا...
ناشناس
۱۳:۰۶ ۲۷ بهمن ۱۴۰۱
نهاد ریاست جمهوری ایران مکان ازمون وخطاست بی تجربه ها بیان مشغول باشن
ناشناس
۱۳:۵۷ ۲۷ بهمن ۱۴۰۱
تو این دوره حقوق کارگران بیشترین افزایش داشت