مسابقات بین المللی قرآن از شنبه ۲۹ بهمن ساعت ۳بعد از ظهر آغاز میشود.
قاریان ۳۲کشور در این مسابقات شرکت میکنند. همچنین ۳۲ داور نیز در این مسابقات حضور دارند.
یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش در پنجاه و نهمین جلسه کمیسیون توسعه آموزش عمومی قرآن کشور گفت: آموزش و توانمندسازی معلمان ابتدایی در حوزه قرآن اولین هدفگذاری ما در حوزه قرآن است که به خوبی پیش میرود.
وی با بیان اینکه مراکز قرآن با حداکثر ظرفیت باید پیش رود، افزود: مدرسه باید با اولیا جلساتی بگذارد، بخشی از مدارس باید به سمت مشارکت مردمی پیش رود.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه طرح اتقان در چند استان کشور آغاز شده، ادامه داد: گزارشات را در این خصوص دریافت میکنیم.
نوری ادامه داد: آموزش و پرورش ظرفیتهای خوبی دارد و اردوگاهها فضای مناسبی برای انجام امور تربیتی هستند.
نوری افزود: باید بستههای آموزشی و قرآنی برای شهر زلزله زده خوی فراهم شود، همچنین آمادگی خود را برای کمک به کشورهای زلزله زده ترکیه و سوریه اعلام میکنیم.
وزیر آموزش و پرورش همچنین درباره تعطیلی دانشآموزان در دوران کرونا گفت: سه سال دانش آموزان به دلیل کرونا در خانه ماندند با وجود اینکه مدارس سایر کشورها باز بود. شواهد نشان داده مدارس سایر کشورها هم برای آلودگی هوا زیر شاخص ۲۰۰ تعطیل نشده است.
نوری ادامه داد: از تاریخ ۹ آذر همه حوزههای مرتبط با مسمومیت دانش آموزان قم همچون وزارت بهداشت برای اطمینان از آن درگیر شدند و تاکنون مطابق گزارشی که از عین اللهی وزیر بهداشت گرفتم، هیچگونه آلودگی میکروبی گزارش نشده یا هیچ عارضه ماندگاری در دانشآموزانی که مسموم شدند یا احساس مسمومیت کردند وجود نداشته است.
او ادامه داد: سلامت دانشآموزان برای ما اهمیت بسیار دارد اما در دوران کرونا هم به دلیل شتاب و برجستگی شایعاتی که وجود داشت مدارس ما برخلاف دیگر نقاط دنیا تعطیل بود. در خوی هم با اینکه پسلرزهها تمام شده است اما مدارس همچنان باز نشدهاند.
وزیر آموزش و پرورش گفت: بررسی ما در چندین نقطه شهر قم و جلساتی که با استاندار داشتیم نشان داد که تحت تاثیر آن شایعات مدارس باز نشدهاند، هرچند از یکی دو روز گذشته مدارس باز شدهاند. اما در قم هم بخش اعظم این مشکلات ناشی از شایعاتی بود که مردم و دانشآموزان را دچار یک ترس کرده است.
نوری یادآور شد: دیروز هم در تعدادی از مدارس این بو احساس شده و بعد تعداد زیادی از دانشآموزان به بیمارستان رفتند و از این میان تعدادی هم بیماری زمینهای دارند که پزشکان برای اینکه به این موارد رسیدگی کنند برخی را نگه میدارند اما باز این شایعه شکل میگیرد که یک دانشآموز فلج شد و مأموری که به آنجا رفت دچار عارضه شد و مواردی نظیر آن در حالی که چنین موردی را در مأموران خود نداشتهایم.
علی لطیفی رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی نیز در این نشست، اظهار کرد: ضرورت مسئله حفظ و آشنایی با مفاهیم قرآن بسیار مهم است، تقویت حافظان باید در محوریت آموزش و پرورش پیش رود.
وی افزود: طرح آموزش و توانمندسازی معلمان ابتدایی در حوزه قرآن بسیار مهم است، آشنایی معلمان باید ناظر به برنامههای عمومی قرآن افزایش یابد، توانمندی قرآنی معلم باید بهگونهای باشد که بتواند کتاب درسی را به درستی آموزش دهند.
جذب حافظان قرآن در دانشگاه فرهنگیان در دستور کار است
رضا مراد صحرایی رئیس دانشگاه فرهنگیان، گفت: موضوع قرآن درون مایه همه برنامههای دانشگاه فرهنگیان شده است. در مصوبه اخیر هیات امنا تصویب شد که دانشجومعلمان در 6ساحت سند تحول باید یک مهارت بیاموزند که یکی از آن قرائت قرآن کریم است.
وی افزود: شیوه نامه جذب دانشآموزان قرآنی در دانشگاه فرهنگیان در دستور کار است که این یک امتیاز محسوب میشود تا حافظان قرآن را وارد دانشگاه فرهنگیان کنیم.