سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

پتانسیل وقوع زلزله با لرزه‌خیزی بالا در تهران وجود دارد

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران گفت:‌ شهر تهران به دلیل نوع گسل‌هایی که در این شهر وجود دارد، پتانسیل وقوع زلزله‌هایی با توان لرزه‌خیزی با بزرگی هفت ریشتر را دارد.

تمرین دورمیزی زلزله در کلانشهر تهران با حضور اعضای ستاد مدیریت بحران شهر تهران و مدیران بحران مناطق ۲۲گانه در مرکز عملیات اضطراری کلانشهر تهران برگزار و طی آن موضوعاتی، چون ایجاد هماهنگی، پشتیبانی، تصمیم‌سازی و ارتقای سطح آمادگی ارکان ستاد مدیریت بحران کلانشهر تهران در مواجهه با حوادث و سوانح احتمالی، بهره گیری از توان و امکانات ستاد مدیریت بحران کلانشهر تهران، ستاد‌های مدیریت بحران مناطق و نیز همکاری و مشارکت کارگروه‌های تخصصی، نسبت به برگزاری تمرین دورمیزی با در نظر گرفتن پیامد‌های ناشی از زلزله در محدوده جغرافیایی کلانشهر تهران مورد بررسی قرار گرفت. 

علی نصیری رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران درباره برگزاری این تمرین اظهار کرد: امروز بعد از ۶ ماه برنامه‌ریزی و آمادگی که در این سازمان صورت گرفت، تمرین دورمیزی زلزله احتمالی شهر تهران بر مبنای زلزله سال ۹۶ در گسل ملارد با بزرگای ۵.۲ دهم ریشتر شبیه‌سازی شد.

وی افزود: همزمان با مرکزیت سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، ۲۲ ستاد مدیریت بحران در مناطق شهرداری تهران به ریاست شهرداران این مناطق همزمان تشکیل شد و به شکل مجازی با این ستاد‌ها در ارتباط بودیم.

نصیری یادآور شد: سناریوی تدوین شده، ابعاد مختلف حادثه را در بر می‌گیرد. مستحضر هستید که شهر تهران به دلیل نوع گسل‌هایی که در این شهر وجود دارد، پتانسیل وقوع زلزله‌هایی با توان لرزه‌خیزی با بزرگی ۷ ریشتر را دارد، ولی در این سناریو ما بر اساس فرضیه وقوع زلزله‌ای با قدرت ۵.۲ دهم ریشتر تمرین می‌کنیم.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با اشاره به دلایل انتخاب این سناریو گفت: ابتدا با سناریو‌های کوچکتر باید تمرین را شروع کرد و به تدریج سناریو‌های شدیدتر را تمرین کرد. زلزله‌های زیر ۵.۵ ریشتر، معمولا تخریب سازه‌ای کمتری دارند و در نتیجه وقوع این زلزله‌ها با مسایل اختلال عملکردی مواجه می‌شویم. 

وی خاطرنشان کرد: بر مبنای سناریوی اخیر اختلال جدی در شبکه تلفن همراه و تلفن ثابت، اختلال در شبکه اینترنت، تخریب کارگاه صنعتی فرسوده در محدوده منطقه ۲۱، افزایش حجم مصدومین، ترافیک سنگین در مبادی ورودی و خروجی و همچنین معابر سطح شهر، کمبود بنزین و تراکم حضور خودرو‌ها در جایگاه‌های توزیع سوخت، ابعاد مختلف در حوزه‌های ۱۵ گانه فعالیت ستاد مثل آتش‌نشانی، سلامت، هلال احمر، ارتباطات و فناوری اطلاعات، توزیع فرآورده‌های نفتی، موضوعات مرتبط با شهرسازی، اسکان اضطراری و دیگر ابعاد تخصصی با حضور همکاران عضو دستگاه‌های مختلف در سطح کل شهر تمرین می‌شود.

نصیری در ادامه بیان کرد: همچنین در این تمرین با استفاده از توان استادان دانشگاه، ابعاد مختلف تمرین مورد ارزیابی‌های علمی قرار می‌گیرد، چون هدف از این تمرین، برگزاری یک نمایش نیست، بلکه هدف از تمرین زلزله به معنی واقعی کلمه ارتقای آمادگی دستگاه‌های مختلف است. 

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران یادآور شد: آمادگی کنونی دستگاه‌های مختلف نسبت به گذشته بیشتر شده و همچنین تلاش می‌کنیم تا به سمت آمادگی مطلوب حرکت کنیم.

وی با اشاره به نقش محوری مردم در مقابله با بحران‌ها ضمن دعوت از شهروندان تهرانی برای عضویت در گروه‌های داوطلب واکنش اضطراری محلات (دوام) از وسایل اولیه امدادی و همچنین تهیه کیف اضطراری به عنوان یکی از ضروریات اولیه برای افزایش آمادگی شهروندان نام برد. 

گفتنی است؛ بر مبنای سناریوی تدوین شده در این تمرین ارتقای سطح آمادگی ارکان سیستم مدیریت بحران کلانشهر تهران، فعال‌سازی ساختار فرماندهی یکپارچه ستاد مدیریت بحران در مواجهه با حوادث و سوانح شهر تهران، فعال‌سازی کارگروه‌های تخصصی ستاد مدیریت بحران کلانشهر تهران و ستاد‌های مدیریت بحران و پدافند غیرعامل مناطق ۲۲ گانه به منظور ارزیابی توان و امکانات موجود و نیز ارتقای توان پاسخگویی به حوادث فراگیر در شهر تهران به عنوان بخشی از اهداف کلی مورد بررسی قرار گرفت.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۵
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۸:۰۴ ۲۵ بهمن ۱۴۰۱
هر کس بر اساس شرایط تغییر نکند به بهایی گزاف مجبور به تغییر خواهد شد
مثل زلزله آینده تهران که به بهای جان و مال مردم تغییرات را ایجاد خواهد کرد
امیرحسین پاشا
۰۹:۳۱ ۲۵ بهمن ۱۴۰۱
سلام به آقای نصیری رئیس مدیریت بحران تهران بفرمایید که نیازی به تشکیل گروه های مردمی با نام دوام نیست!!!!همین تشکیلات موجود با نام بسیج مستصعفین که گروه های جهادی آن و درکل ،تشکیلات بسیج همین کار را می کنند وفقط باید این اهتمام را صرف تقویت این نهادکنند نه تشکیلات اسمی که کلی هزینه براش می کنند ودر آخربه دلیل نداشتن تجربه و حصورفیزیکی در مشکلات فقط فقط پول خرجش میشه و دیگر هیچ!!!!!!!!
ناشناس
۰۹:۴۳ ۲۵ بهمن ۱۴۰۱
اشتباه نظر دادم
ناشناس
۰۸:۳۵ ۲۵ بهمن ۱۴۰۱
تمرین دورمیزی زلزله؟؟؟؟؟؟ چرا هر وقت یه جایی زلزله میاد شما یادتون می افته یه حرکتی بکنین؟؟ حرکت هم که چه عرض کنم "دور میز"!!!

باید یه فکر اساسی برای تهران کرد و فقط درحد فکر باقی نذاشت و بهش عمل کرد... اگر نه یه فاجعه غیر قابل تصور رخ میده اگه به تهران زلزله مشابه ترکیه بیاد....
مریم
۰۸:۰۴ ۲۵ بهمن ۱۴۰۱
انشاالله خدا خودش رحم کنه به همه ملتها وملت ما وگرنه اگر رحم نکنه به سبب گناهانی که هر روز میکنیم یک موجود زنده روی زمین باقی نمیذاره
حسبی الله وتوکلت علی الله وکفی باالله وکیلا
ناشناس
۰۸:۱۶ ۲۵ بهمن ۱۴۰۱
خدا عقل و شعور هم داده تا بتونیم درست زندگی کردن رو هم اجرا کنیم.
ناشناس
۰۸:۳۹ ۲۵ بهمن ۱۴۰۱
8:16 الان ترکیه زلرله اومده 20 هزار نفر رفتند زیر آوار یعنی عقل و شعور نداشتند؟؟؟
ناشناس
۰۳:۴۸ ۲۵ بهمن ۱۴۰۱
چرا پایتخت سیاسی کشور و تغییر نمیدین هم شغل ایجاد شه برای مردم هم ثروت برای دولت، اونکه تو کشور زیاده زمین، یه شهر جدید بسازین خارج از تهران و پایتخت سیاسیش کنین، تخریب و تلفات زلزله تو تهران بیشتر از بمب هسته ای میتونه باشه،
Mohammad
۰۲:۳۴ ۲۵ بهمن ۱۴۰۱
خب تهران پایتخت بمونه با این جمعیت چه دلیلی داره ؟ باید بعد فاجعه پایتخت رو تغییر بدن !
ناشناس
۰۰:۲۱ ۲۵ بهمن ۱۴۰۱
اگه تهران زلزله بیاد .باید گفت خدا همه ما رو رحمت کنه.
مهدی
۲۳:۱۶ ۲۴ بهمن ۱۴۰۱
خدا خودش رحم کنه..
ناشناس
۱۹:۱۹ ۲۵ بهمن ۱۴۰۱
فقط عادت کردیم توپ رو بندازیم تو زمین خدا و پیر پیغمبرا
خودمون هم تا بتونیم عشقی زندگی می‌کنیم و هیچ برنامه و فکر و هدفی هم نداریم
خدا عقل بهمون داده و عقل هم میگه تهران همین الان باید تعطیل بشه و هیئت دولت و مجلس دوره ای هر ماهی تو یه استان مستقر بشن و اونجا پایتخت موقت بشه
تا زیر ساخت یه ابر شهر آماده بشه و بشه پایتخت
ناشناس
۲۲:۰۱ ۲۴ بهمن ۱۴۰۱
ممنون از اطلاع رسانی به موقع . فقط باهم فلنگو می‌بندیم.چون اون دنیا ما به مسولین عزیز نیاز داریم.
ناشناس
۲۱:۴۶ ۲۴ بهمن ۱۴۰۱
پایتخت رو به جهان شکوه منتقل نمائید
ناشناس
۲۱:۲۰ ۲۴ بهمن ۱۴۰۱
خیلی ممنون.
ناشناس
۲۱:۱۵ ۲۴ بهمن ۱۴۰۱
مردم خودشون باید دست به کار بشن و از تهران مهاجرت کنن به سایر جاها
43
۱۰:۱۱ ۲۵ بهمن ۱۴۰۱
از قدیم گفته اند علاج واقعه قبل از علاج باید کرد. متاسفانه در کشور ما به این مسائل توجه کافی نمیشه، آموزش لازم از طریق سیما و آموزش های عملی از طریق هلال‌ احمر باید داده شود، یک برنامه ریزی درست ، تامین مایحتاج، مثل چادر، غذاهای مختص این شرایط ، دارو، سازماندهی نیروها، بیش بینی، تمرین زلزله، تقسیم بندی شهر ومشخص کردن حوزه عمل هر گروه، آمادگی، چون ممکنه هر لحظه زلزله رخ بدهد. خلاصه اینکه بدانیم ایران کشوری زلزله‌خیزاست. هیچ جای ایران امان از زلزله نیست. زیرا ایران روی کمر بند زلزله آلپ هیمالیا قرار دارد. باید دعا کنیم با این اوضاع واحوال دیگه زلزله نیاد که وامصیبتا
ا
ناشناس
۲۱:۰۸ ۲۴ بهمن ۱۴۰۱
عرض کنم که خدا نکنه این بلای طبیعی به سر شهر های ایران و مردم شهر های کشور های دیگه بیاد
ولی نمیشه حساب کرد اسمش روشه بلای طبیعی با سیستم های هوشمند زلزله داشته بشیم تا تلفات انسانی کمتر بشه برای مثال ژاپن رو باید ببینم البته ساختمان های قدیمی در تهران زیاده خداوند خودش رحم کنه
محسن
۲۱:۰۰ ۲۴ بهمن ۱۴۰۱
شما همه کارهاتون بصورت تمرین دورمیزی هستش !
دور یک میز میشینید و مشکلات و حل میکنید ...
ناشناس
۲۰:۲۴ ۲۴ بهمن ۱۴۰۱
خدا نکنه این اتفاق بیفته کسی نمیاد کمکون همه کشورها با خودمون قهر کردیم
ناشناس
۲۰:۱۶ ۲۴ بهمن ۱۴۰۱
مدیران کشوری که قادر نیستند جلوی زلزله قیمت دلار را بگیرند چطور قادر خواهند بود جلوی زلزله خداوند را مهار کنند؟
ناشناس
۲۰:۱۲ ۲۴ بهمن ۱۴۰۱
آقا چرا اینقدر ب ملت استرس میدین؟؟؟ مگه نشنیدین ک شاعر میگه از دی ک گذشت هیچ ازو یاد مکن، بر فردا ک نیامده است بنیاد مکن، انشاا... ک صد سال دیگه هم اسمشو نیار نمیاد، شما فعلا ی زحمت بکشین مشکل آلودگی هوا رو حل کنین
ناشناس
۱۹:۵۶ ۲۴ بهمن ۱۴۰۱
خوب پایتخت رو عوض کنید یه شهر جدید پیش بینی کنید با نام جهانفر با قابلیت افزایش ظرفیت تا سی چهل میلیون نفر تا تمرکز از تهران برداشته بشه
ناشناس
۱۹:۴۱ ۲۴ بهمن ۱۴۰۱
سلام ،

بالاترین درجه زلزله ۸ ریشتر است ،
بر مقیاس امواج درونی زمین ،

پیمان اشراقی.
ناشناس
۱۹:۱۷ ۲۴ بهمن ۱۴۰۱
خواهد آمد و ویرانی در راه است