سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

با انتشار اولین اوراق سلف موازی استاندارد خودرو، رقم می‌خورد؛

راهکار جدید بورس برای ساماندهی بازار خودرو

به گفته کارشناسان حوزه بورس کالا، خرید قطعی محصول، مصونیت از افزایش قیمت و نوسانات بازار خودرو و کسب سود مطمئن از مزیت‌های اوراق سلف موازی استاندارد خودرو برای سرمایه‌گذاران محسوب می‌شود.

پس از کش و قوس‌های فراوان بالاخره اعلام شد عرضه خودرو در بورس کالا تداوم خواهد داشت و خودرو‌های عرضه شده در بورس کالا از نظام قرعه‌کشی خارج خواهند شد.

اما به گفته رئیس سازمان بورس هدف این سازمان تنها محدود به فروش خودرو در بورس کالا نبوده و  آقای مجید عشقی بار‌ها بر این موضوع تاکید کرده است. رئیس سازمان بورس در یکی  از برنامه‌ها می‌گوید: هدف ما تنها بحث فروش خودرو در بورس کالا نیست بلکه به دنبال فعال‌سازی ظرفیت‌های بورس برای تامین مالی صنعت خودروی کشور هستیم که اوراق سلف و گواهی سپرده، ابزار‌های آماده در بازار سرمایه در این خصوص است.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: با تکمیل اقدامات و فراهم شدن امکان سرمایه‌گذاری‌های جدید، امیدوار به رونق صنعت خودرو هستیم. در این راستا در چند وقت گذشته مذاکراتی را با خودروساز‌ها انجام دادیم تا منابع مذکور را به سمت توسعه پلتفرم‌های جدید و ارتقای کیفی محصولات فعلی اختصاص دهند.

در راستای تحقق یکی دیگر از برنامه‌های سازمان بورس در جهت کمک به بهبود وضعیت صنعت خودرو ۱۸ بهمن مدیر بازار‌های مشتقه و صندوق‌های کالایی بورس کالا، آقای آراسته خبر از عرضه اوراق سلف موازی استاندارد خودرو برای یکی از شرکت‌های خودروسازی داد.

امکان دریافت سود یا تحویل فیزیکی کالا در اوراق سلف موازی استاندارد

اما اوراق سلف موازی استاندار خودرو چیست و چه تمایزی با سایر ابزار‌های بازار سرمایه دارد؟ در همین خصوص آقای آراسته مدیر بازار‌های مشتقه و صندوق‌های کالایی بورس کالا در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: تفاوت بازار سلف با قرارداد‌های آتی این است که در قرارداد آتی فقط ضمانت معاملات را فرد می‌گذارند و به شکلی تعهدی است، اما در سلف فرد باید کل ارزش اوراقی را که خریداری می‌کند به صورت نقدی از طریق فرآیند سیستمی واریز کند و دارنده اوراق از فردای عرضه تا روز سررسید می‌تواند این را اوراق معامله (خرید و فروش) کند و در نهایت کسی که دارنده نهایی اوراق است یا می‌تواند درخواست دریافت فیزیکی کالا را داشته یا سود پیش‌بینی شده را دریافت کند و اجباری برای دریافت فیزیکی کالا وجود ندارد.

او در ادامه افزود: اوراق سلف موازی استاندارد دنبال‌کننده قرارداد‌های سلفی است که در بازار فیزیکی بورس کالا مورد معامله قرار می‌گیرد. برای قرارداد‌های سلف یک سری محدویت‌ها وجود داشت. به طور مثال این قرارداد‌ها سقف ۶ ماه بیشتر را نداشتند و تولیدکنندگان نهایتا می‌توانستند سلف ۶ ماهه به فروش برسانند. مورد دیگر اینکه سلف عادی بازار ثانویه نیز نداشت.

آراسته گفت: پس از بررسی‌های انجام شده در سال ۱۳۹۳ اوراق سلف موازی استاندارد طراحی شد، که بزرگ‌ترین مزیت آن نسبت به قرارداد‌های سلف بازار فیزیکی بورس کالا، این بود که این اوراق بیشتر از یک سال قابلیت انتشار دارد، علاوه بر این نکته برای این اوراق بازار ثانویه هم در نظر گرفته شد.

اوراق سلف موازی استاندارد ابزاری مناسب برای تامین مالی صنعت خودرو

به گفته کارشناسان این حوزه اوراق سلف موازی استاندارد خودرو علاوه بر داشتن مزیت‌هایی برای خریداران، برای خودرسازان نیز مسیری مناسب جهت تامین مالی است. آقای رسول علیمحمدی کارشناس حوزه بورس کالا گفت: با توجه به نیاز نقدینگی که در صنعت خودرو احساس می‌شود بنابراین، اوراق سلف موازی استاندارد برای این صنعت به عنوان یک ابزار تامین مالی مناسب محسوب می‌شود.

او در ادامه تصریح کرد: زمانی که مشکل تامین مالی خودرسازان حل شود در این صورت توانایی خرید قطعه از قطعه‌ساز برای خودروساز فراهم می‌شود و دیگر خودروساز بهانه‌ای برای عدم تحویل خودرو در زمان مقرر نخواهد داشت. علاوه بر این تکمیل طرح‌های توسعه‌ای خودروسازان، مشارکت خریداران در سود حاصل از تولید و رشد جذابیت سرمایه‌گذاری در صنعت خودرو از جمله دیگر مزیت‌های این عرضه به شمار می‌آید.

دیگر کارشناس حوزه بورس کالا خانم الهه نعمتی با اشاره به فروش قطعی محصول و افزایش تولید خودروسازان از سایر مزیت‌های عرضه اوراق سلف موازی استاندارد خودرو  گفت: خرید قطعی محصول، مصونیت از افزایش قیمت و نوسانات بازار خودرو و کسب سود مطمئن از دیگر مزیت‌های این اوراق برای سرمایه‌گذاران آن تلقی می‌شود.

حالا شرکت بهمن موتور یکشنبه هفته آینده ۲۳ بهمن به منظور تامین سرمایه در گردش، اقدام به انتشار اوراق سلف موازی استاندارد وانت کارا ۲۰۰۰ تک کابین به ارزش ۲ هزار میلیارد تومان در بورس کالای ایران با سررسید ۲ ساله می‌کند.

اوراقی که به گفته مدیر بازار‌های مشتقه و صندوق‌های کالایی بورس کالا خودروسازان دیگر نیز برای انتشار آن درخواست‌هایی داده‌اند. آقای آراسته در ادامه می‌گوید: دو خودروساز دیگر نیز درخواست داده‌اند که فکر می‌کنم هفته آینده می‌توانیم جزئیات نهایی آن را اعلام کنیم. البته که ما برای ایران خودرو و سایپا اوراق سلف موازی استاندارد را ارائه کرده‌ایم و می‌توانند از آن استفاده کنند. در کل جهت انتشار اوراق سلف موازی استاندارد برای هیچ خودروساز خصوصی و دولتی محدودیتی وجود ندارد.

به گفته او، حتی یک شرکت قطعه‌ساز هم وجود دارد که هفته آینده جلسه پذیرش آن برگزار می‌شود؛ به امید خدا اگر نهایی شود به مرحله بعد یعنی انتشار مجوز آن می‌رویم که فکر می‌کنم هفته اول یا دوم اسفند اوراق این قطعه‌ساز هم منتشر شود.

با توجه به مزیت‌های مطرح شده در خصوص اوراق سلف موازی استاندارد خودرو حالا باید منتظر ماند و دید استقبال از این عرضه چگونه خواهد بود و خودروسازان تا چه میزان می‌توانند از این ابزار استفاده مطلوب  در جهت رفع نیازهای خود داشته باشند؟

گزارش از کیمیا قلی پور

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۷
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۴:۵۵ ۲۴ بهمن ۱۴۰۱
سازمان بورس و فرابورس اگه توان و قدرت مدیریتی صحیح داشتن که وضع نمادهای بورسی این نبود ! حالا میخواد توی دلالی خودرو شریک باشه ؟
حسام
۱۹:۲۰ ۲۲ بهمن ۱۴۰۱
قرار بود در بورس پلاک فعال داشته باشی مجاز به ثبت نام نباشن ولی این کار انجام ندادن که به نفع دلال وافراد پولدار باشه اگه می خوان افراد که خودرو نیازشون هسته خریدار باشن مثلا اولویت با افرادی که داخل خانواده اصلا ماشین ندارن اگه اینجور براشون سخت حداقل همان داشتن پلاک فعال یکی از شروط باشه اینجوری افرادی که ماشین دارن وپول به نفشون است شده مزایده
فواد. اکبری
۱۷:۲۳ ۲۲ بهمن ۱۴۰۱
اگر به فرد. ایرانی بالای سی سال که تا. کنون. از دو خودروساز. خودرو نگرفته یک خودرو بدهند. شک نکنید. خودرو. بدست مصرف کننده واقعی می رسد. بورس باعث گرانی خودرو است
فواد. اکبری
۱۷:۱۶ ۲۲ بهمن ۱۴۰۱
بورس نمی تواند به بازار خودرو سر و. سامان. بدهد عرضه خودرو در بورس کالا همانند مزایده است هرکس پول پول بیشتر بدهد میتواند خودرو بخرد
مهدی
۱۳:۵۷ ۲۲ بهمن ۱۴۰۱
نمیدونم واقعا این کارشناسان عزیز در بازار ایران مشغول خدمت هستند یا در خارج از ایران.ما چیزی به نام بومی سازی فرایندهای سیستمی در جهان داریم اما اینجا ایران است..این موارد جواب نمیدهد..در این سیستم پیشنهادی دو سری دلال بازی کما فی سابق ایجاد میشود...یکی دلال بازی در اوراق....دلال بازی در محصول...یکمی فکر کردن و هیجانی عمل نکردن خیلی بهتر است کجناب عشقی...بودجه بفنا رفته مردم در بورس رو هرکاری هم که بکنید نمیتوانید برگردانید...بجای این سیستم ،سیستم لیزینگ خودرو رو راه اندازی کنید تا دامنه افراد متقاضی و مستعد برای خرید خودرو بالا رود و بشود بقولی حباب تورمی خودرو را کنترل کرد...وقتی بورس تابع کنترلی برای قیمت خودرو ندارد ،خودروسازان خیلی خوش بحالشان می شود....سازمان حمایت از حقوق مصرف کننده هم نمیتواند صحبتی کند چراکه در بورس عرضه شده
خلاصه منطقی در عرضه بورس برای حال خراب بازار نیست بجز دلال بازی بیشتر و افزایش سقف قیمت بازار....دنا در ابتدای عرضه در بورس در بازار چقدر بوده الان با اینهمه عرضه در بورس چقدر هست؟
ا
۱۲:۱۱ ۲۲ بهمن ۱۴۰۱
کجای دنیا خودرو تو بورس ارایه میشد
اندکی تفکر
ناشناس
۱۱:۲۵ ۲۲ بهمن ۱۴۰۱
بسم الله . سلام به زندگی مورچه ها نگاه کنید ببینید چطور زندگی میکنند .جمعیت آنها صد برابر انسانها است . چرا انسان احتکار میکندولی مورچه نه واینکه بازنشسته سازمان تامین اجتماعی هستم . قیمت برنج کیلویی 150هزارتومان است و اینکه قیمت خانه گران است ولازم مثل مورچه زندگی کنم . ولی بعضی ها نمیگذارند
مهران
۱۱:۱۸ ۲۲ بهمن ۱۴۰۱
به نظر من در این طرح دو اشکال مهم وجود دارد : اول اینکه چه تضمینی برای بازپرداخت اصل و سود اوراق در سررسید وجود دارد؟ آیا شبکه بانکی یا بانک مرکزی آن را تضمین کرده است؟ اگر در طی دوره انتظار خودروساز ورشکسته شود یا قیمت محصولات چند برابر شود ، خودروساز از ارائه مبلغ یا خودرو خودداری خواهد کرد و عده زیادی مالباخته مثل جریان موسسات مالی باقی خواهند ماند که دستشان به هیچ جا بند نيست. دوم اینکه چرا باید برای هر نوع خودرو اوراق جداگانه خریداری شود؟ پس از رفع مشکل اول باید اوراق کلی و مشترک بین تمام خودروسازان عضو مجموعه و برای خرید کلیه خودروها عرضه شود یا حداقل برای کلیه محصولات هر خودروساز یک اوراق عرضه شود نه برای هر خودرو .
محمد
۰۹:۴۵ ۲۲ بهمن ۱۴۰۱
آدرس غلطی که همه رو گمراه کرده، تنها راه حل درست و اساسی بالا بردن ارزش پول یا اگر امکانش نیست تعویض پول با واحد پولی جدید مثلا بریکس یا حتی یوان یا روبل یا دلار هست
ناشناس
۰۹:۲۵ ۲۲ بهمن ۱۴۰۱
تمام این کارها فقط خالی کردن جیب مردمه .واردات را ازاد کنید مثل سایر نیازها ....تمام
علی
۰۸:۵۲ ۲۲ بهمن ۱۴۰۱
ای کاش فروش اقساطی بگذارن مثلا : فردی هر چقدر در توان دارد پول واریز کند حالا ماهیانه یا مقطع بعد بر اساس میزان واریزی وقتی به سقف خواصی رسید درخواست خودرو بدهد.
مثلا فردی ماهیانه 3 میلیون تومان واریز کرده ، بعد از 60 قسط درخواست خودرو دهد ، برای پولی هم که در این مدت پیش ایران خودرو بوده برای وی سود در نظر گرفته شود.

مشابه خرید اقساطی طلا هم می شود اقدام کنند که فرد ماهیانه بخشی از پول خودرو را تسویه کند .
ناشناس
۰۸:۲۳ ۲۲ بهمن ۱۴۰۱
هر ایرانی یک خودرو راهکاری خوب برای هم خودرو ساز و هم مردم است
#هر ایرانی یک خودرو
ناشناس
۰۸:۲۲ ۲۲ بهمن ۱۴۰۱
ما شدیم موش آزمایشگاهی همینطور با آزمون و خطا پیش برید
ناشناس
۰۵:۳۹ ۲۲ بهمن ۱۴۰۱
خودرودرایران خیلی گران وبی کیفیت است درسایر کشورها خودرو کاهش قیمت داشته ولی اینجا ۵برابر قیمت جهانی فروخته می شود درحالیکه مردم درآمد دلاری ندارند ودرآمدها ریالی است با این سیاست خودروساز ها قدرت خرید مردم به کلی از بین رفته
محمد
۰۴:۵۳ ۲۲ بهمن ۱۴۰۱
هدف این آقای آراسته از اوراق سلف فروشی فقط کاهش حجم پول در گردش است ولی هیچ اثر کوتاه مدتی در جلوگیری از تورم تازنده ای که بورس کالا بوجود آورد ندارد مفسده ای که بورس کالا در اقتصاد کشور بوجود آورد با مسکن بر طرف نمیشود جناب آراسته آیا تویوتا در بورس کالا فروخته میشود آیا بهمن موتور خودروهای دیگنیتی و رسپکت را از بورس کلای چین خرید کرده اگر راست میگویید و دنبال ایجاد فضای رقابتی هستید اجازه دهید تا تمام خودروسازها دنیا در بورس کالای ایران خودرو بفروشند تا این تورم سازی بازارهای آنها را هم زمین گیر کند
ناشناس
۰۱:۰۰ ۲۲ بهمن ۱۴۰۱
ماجرای چرخ خیاطی های گران قیمت تو شبکه های مجازی چیه
ناشناس
۰۰:۴۵ ۲۲ بهمن ۱۴۰۱
ظاهرا سازمان بورس هم به جای اینکه فکر نمادهای بورسی و قوانین مشکل ساز و سر و سامان دادن به اوضاع بورس و ..... باشه ، افتاده در خط دلالی خودرو .... تسلیت میگم ، یه سهم خواه و دلال دیگه هم اضافه شد به جمع خودروسازان دلال .
( نظر شخصی )